Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1h30min vaihto lennolla, onko liian vähän?

Vierailija
12.06.2024 |

Sama lentoyhtiö.

Ja saako konetta vaihtavat nousta ekasta koneesta ensimmäisinä pois? 

Oon lentänyt vaan suorilla lennoilla tähän mennessä.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika on enemmän kuin riittävä, ei tuossa ole mitään ongelmaa. Ei myöskään tarvitse kiirehtiä koneesta pois ensimmäisenä, vaihtoon menee oikeasti vain se portille kävelyn aika, eli kentästä riippuen ehkä max. vartti. 

Et ole tainnut käydä koskaan esim Heathrowlla, Schiphollla tai vaikka LAX:lla.

Vierailija
22/44 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ostanut liput yhtenä matkana niin lentoyhtiö on kyllä miettinyt asian valmiiksi ja tarvittaessa järjestää lipun toiselle lennolle jos esim ensimäinen kone on myöhässä ja sen takia myöhästyy toiselta lennolta. 

Sitten jos on itse ostanut kaksi eri matkaa niin on itse vastuussa siitä että ehtii toiselle lennolle. 

Mielestäni 1,5h on reilusti aikaa mikäli vain molemmat lennot ovat samalla lentoasemalla (eikä esim niin että ensimmäinen lento laskeutuu Lontoon Heathrowlle ja toinen lähtee Lontoon Standstedin lentokentältä). 

Eli jos kyseessä on normaali koneenvaihto joka tapahtuu yhdellä kentällä ja mielellään vielä samassa terminaalissa niin en olisi huolissani. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika on enemmän kuin riittävä, ei tuossa ole mitään ongelmaa. Ei myöskään tarvitse kiirehtiä koneesta pois ensimmäisenä, vaihtoon menee oikeasti vain se portille kävelyn aika, eli kentästä riippuen ehkä max. vartti. 

Vartti ei riitä mitenkään esim. Saksan suurilla kentillä jossa terminaalista toiseen siirrytään junalla.

Vierailija
24/44 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi että pysyt kotona, jos olet noin hölmö. 

Vierailija
25/44 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopa pienellä Arlandan kentällä päästä päähän kävelee noin puoli tuntia.

Vierailija
26/44 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse olikin saksalaisesta kentästä. Kaikki toimii. 

Vierailija
27/44 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet ostanut liput yhtenä matkana niin lentoyhtiö on kyllä miettinyt asian valmiiksi ja tarvittaessa järjestää lipun toiselle lennolle jos esim ensimäinen kone on myöhässä ja sen takia myöhästyy toiselta lennolta. 

Sitten jos on itse ostanut kaksi eri matkaa niin on itse vastuussa siitä että ehtii toiselle lennolle. 

Mielestäni 1,5h on reilusti aikaa mikäli vain molemmat lennot ovat samalla lentoasemalla (eikä esim niin että ensimmäinen lento laskeutuu Lontoon Heathrowlle ja toinen lähtee Lontoon Standstedin lentokentältä). 

Eli jos kyseessä on normaali koneenvaihto joka tapahtuu yhdellä kentällä ja mielellään vielä samassa terminaalissa niin en olisi huolissani. 

Riippuu lentoyhtiöstä. Itselle on tullut vastaan tilanne, jossa samalta yhtiöltä lento vaihdolla. Ensimmäinen myöhässä ja yhtiön henkilökunnan vastaus "emme vastaa jatkolennosta, osta uusi lippu". 

Vierailija
28/44 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopa pienellä Arlandan kentällä päästä päähän kävelee noin puoli tuntia.

1.5 h riittää siihen. Olisi aika tuskaista, jos aina pitäisi varata valtavasti aikaa. Ymmärrän jossain Heathrowlla pitää olla aikaa enemmän, mutta saksalainen kenttä, joka ei ole solmukohta. 

Vierailija
29/44 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on n 80 minuuttia liikaa aikaa. Vaihdot pitävät olla napakoita koneesta toiseen siirtymistä. Ei missään tapauksessa yli 15 minuutin ylimääräistä odottelua. Paljon olisi lentoyhtiöillä varaa tehostaa toimintaa.

Vierailija
30/44 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Schipholl on nopea ja helppo. Mikä.siinä muka mättää? Onko se nykyään ruuhkainen? Jokunen vuosi sitten se oli toimiva. 

Vierailija
31/44 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tiukin vaihto oli joitakin vuosia sitten Royal Air Marocilta yhdellä lipulla Scandinavian Airlinesille Heathrowlla 25 minuutissa. Kävelin reippaasti portilta toiselle ja ehdin juuri ja juuri. Olin ihan varma, että matkalaukkuni ei millään ehtisi samaan koneeseen, mutta niinpä vain ehti. Well done.

Pahin kokemukseni oli Pariisin Charles de Gaullella, jossa sammakonsyöjät olivat kerran onnistuneet jotenkin risteyttämään tulevat ja lähtevät matkustajat samaan halliin.

Münchenissä 90 minuuttia yhdellä lipulla ja pelkillä käsimatkatavaroilla riittää enemmän kuin hyvin.

Vierailija
32/44 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koen Munchenin kentän opasteet sekavana. Ja matkustan työkseni. Pariisissa ja Lontoon kentillä ei mitään ongelmia. Olen niitä, jotka haluaa olla ajoissa eli 1,5 tuntia on mulle ihan liian lyhyt vaihtoaika. Ehkä kesän hyvillä keleillä onnistuu kuitenkin, mutta talvella ei ei...

Vierailija
33/44 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös isoilla kentillä nuo saman lentoyhtiön lennot pääsääntöisesti operoi aina samasta terminaalista? Eli jos ap:lla on jatkolento saman yhtiön lennolla, ei kai terminaalia tarvitsisi useinkaan vaihtaa.

Tosin Munchenin lentokenttä ei ole minulle tuttu.

Vierailija
34/44 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sillä kentällä väliä. Monella kentällä menee siirtymissä jo kauan eli tuossa ajassa ei ehdi edes vaihtaa.

Vierailija
35/44 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu lentoyhtiöstä. Itselle on tullut vastaan tilanne, jossa samalta yhtiöltä lento vaihdolla. Ensimmäinen myöhässä ja yhtiön henkilökunnan vastaus "emme vastaa jatkolennosta, osta uusi lippu". 

Ryanair tai muu halpalentoyhtiö?

Vierailija
36/44 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lensin joskus 1,5 h vaihtoajalla niin että vaihto oli Frankfurtissa. Juoksemiseksihan meni. Kun pääsin portille, olivat jo kirjanneet minut poissaolijaksi (vaikka eka lento samalla yhtiöllä), sain kuitenkin puhuttua itseni jatkolennolle.

1,5 h on kyllä ihan minimi. Ikinä ei tiedä, kuinka paljon eka lento on myöhässä. Joskus vaihtopaikassa joutuu mennä uudestaan turvatarkastuksen läpi, toisinaan vain kävelee portille joka on ihan vieressä. Vaihtelee siis tosi paljon.

Ja itse lennän todella paljon - saa kysyä lisävinkkejä. Itsellä nykyään minimivaihtoaika aina 2 h.

Vierailija
37/44 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan voi sanoa noin. Vaikka olisi sama lentokenttä niin siinä voi mennä todella pitkäkin aika kun vaihtaa lentoa. Esim jos vaihdat cdg:llä suomesta tulevalta lennolta yhdysvaltoihin menevälle lennolle voit joutua vaihtaa jopa terminaalia, ei vain alaterminaalia. Tällöin voit joutua käyttämään bussia, mennä uudelleen turvatarkastukseen sekä passintarkastukseen, Tämä siis pahimmillaan. Mitään aikaa ei voi sanoa tietämättä reittiä, lentoyhtiöitä ja lentokenttää.

Vierailija
38/44 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mistä me se voidaan tietää, kun et kenttää kertonut?

Munchenissa vaihto, mutta onko sillä väliä? Oletettavasti en oo lentämässä Oulu-Turku-Helsinki vaan jonnekin kauemmas. 

Mulla on ollut Munchenissä 35 minuutin vaihto ja hyvin ehdin toiseen koneeseen. Portit oli lähes vierekkäin.

Vierailija
39/44 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lentänyt useita kertoja Müncheniin. Siellä 1,5 tuntia riittää vaihtoon reilusti, jos ensimmäinen lento ei ole pahasti myöhässä. Tosin pienen lisäviivästyksen voi tuoda se, että ainakaan kaikki Finnairin lennot Müncheniin eivät tule putkeen, vaan osassa niistä koneelta joutuu menemään bussikuljetuksella terminaaliin. Mutta ei siitäkään varttituntia enempää lisäaikaa tule.

Vierailija
40/44 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä, ettei ekalla lennolla huomioida vaihtajia mitenkään eli et pääse ekana koneesta pois. Koita saada paikat edestä. Tosin ei se auta, jos lentokenttäbussilla silti könötetään terminaaliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi