Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äkillinen pahoinvointikohtaus, mitä tapahtui?

Vierailija
12.06.2024 |

Onko joillekin teistä käynyt samaa, tai osaako joku selittää mitä tapahtui?

Ällövaroitus.

Söin äsken itsetehtyä pakastekalaa, porkkanoita ja jälkiruuaksi vähän jäätelöä ja kermavaahtoa (laktoositonta).

Tunnin kuluttua siitä tuli etova olo, juoksin vessaan ripuloimaan mutta paha olo jatkui. Vartin päästä siitä kaikki ruoka tuli ulos yläkautta. 

Sitten olo oli taas OK, join vettä ja söin varovasti sen jälkeen ja mitään oireita ei enää ollut. 

Oliko tuo ruokamyrkytys vai mistä ihmeestä oli kyse? Eikö ruokamyrkytys yleensä kestä vähän kauemmin kuin yhden oksennuksen ajan? 

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko sitä jädeä ja kermavaahtoa söit? Onko taipumusta närästykseen? Mitä joit ruoalla?

Toi kombo liikaa syötynä voi aiheuttaa vatsakipua ja varsinkin, jos vedät vielä kahvit siihen päälle. Liiallinen ilmantuotanto ja rasvanen ruoka, mun vatsa ei ainakaan kestä sitä.

Jädeä söin 1 pallon (noin 1 dl) ja kermavaahtoa pari ruokalusikallista. Kyseinen kombo tai isompikin ei ole aiemmin aiheuttanut mitään oireita. Närästykseen ei ole taipumusta. Join sodastream-kuplavettä jossa muutama teelusikallinen Molkosan-heratiivistettä. 

No sitten syynä ei voi olla tuokaan.

Vierailija
42/62 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni voi tehdä, kivuton vatsa-tai suolist921omigreeni tekee tommoista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko vatsatautia liikkeellä? Itsekin juuri oksensin, on ollut ällö olo koko päivän. 

Vierailija
44/62 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan ripulia ei voi tulla ruokamyrkytyksestä noin äkkiä, koska ruoka ei ole ehtinyt vielä suolistoon. Mutta oliko ripuli nyt jotenkin erilaista kuin tavallinen ripulisi?

Eikä ruokamyrkytys kyllä yleensä aiheuta oksenteluakaan noin pian.

Voisiko olla ihan vain oksennustauti, joka ei liity syömääsi ruokaan mitenkään?

Vierailija
45/62 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on jotain vatsatautia liikkeellä. Kuumetta ja oksentelua ja ripulia. Kolme tapausta tiedän tältä viikolta. Kenties uusi koronavariantti. 

Vierailija
46/62 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuoden porkkanat on riskituote tähän aikaan vuodesta. Ei kannata käyttää. 

Kypsennettynä voi hyvin käyttää, raakana ei suositella enää tähän aikaan.

Vierailija
47/62 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norovirus tai koronaviruksen vatsatautivariantti

Vierailija
48/62 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoa?närästystä?

Ei kumpaakaan. AP

Ja eikai ylipaino oksentelua aiheuta muutenkaan?

Vierailija
49/62 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä tyyppiä, jolla kun jotain menee sisään, jotain tulee uloskin. Toisinaan tuo ulostulo alkaa tapahtumaan niin vauhdilla ja rajusti, että alan voida huonosti. Omalla kohdallani luulen tuon huonon olon syntyvän ennen kaikkea siitä, että endometrioosin raatelemat sisukseni ärtyvät tuosta ja yhtäkkiä tulee niin kova kipupiikki, että tulee huono olo. 

Vierailija
50/62 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan ripulia ei voi tulla ruokamyrkytyksestä noin äkkiä, koska ruoka ei ole ehtinyt vielä suolistoon. Mutta oliko ripuli nyt jotenkin erilaista kuin tavallinen ripulisi?

Ripuli oli erilaista siinä mielessä, että normaalisti kärsin ripulista vaan aamulla. Kun olen juossut vessassa sen 3-4 kertaa niin saan olla loppupäivän rauhassa. Tällainen illalla esiintyvä ripuli, joka tulee yhtäkkiä syömisen jälkeen, on minulle harvinaista. 

Minustakin outoa että oksennus tuli noin äkkiä syömisen jälkeen, jotain 1h 15min. 

Vierailija
51/62 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle on tullut allerginen reaktio noin. Kolme kertaa koin sen, kunnes tajusin mikä ruoka-aine (verikokeita oli otettu kyllä, muttei näkynyt niistä). Allergia tuli puskista, koska aiemmin olin voinut syödä sitä. Nyt en voi syödä edes lusikallista (vahingossa kerran söin), kun parin tunnin päästä iskee järjettömän huono olo. Olo paranee heti, kun elimistö on tyhjentynyt. 

Vierailija
52/62 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ripuli oli erilaista siinä mielessä, että normaalisti kärsin ripulista vaan aamulla. Kun olen juossut vessassa sen 3-4 kertaa niin saan olla loppupäivän rauhassa. Tällainen illalla esiintyvä ripuli, joka tulee yhtäkkiä syömisen jälkeen, on minulle harvinaista. 

Minustakin outoa että oksennus tuli noin äkkiä syömisen jälkeen, jotain 1h 15min. 

Aamuripulointi kuulostaa perus-IBSiltä, mutta siihen kuuluu kyllä äkkiripuli muinakin vuorokaudenaikoina. 

Vierailija
53/62 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se on tapahtunut! Homolandiassa täällä ekana. Ollaan maailmankartalla taas ekana.

Pisa-tulokset ym järkevät asiat laskusuunnassa, mutta näissä perversioissa ykkösenä  kakkoseen.

Mies laittanut mieheen perärööriin siemeniä.

Lapsi tulossa.

Pahoinvointia on siellä ja lukijoilla myös.

Vierailija
54/62 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tuli samanlainen tapaus ulkomailla,  aamiaisen olin viimeksi syönyt ja illalliselta piti poistua, ehdin vain lautaselle kerätä. Huono olo tuli äkillisesti, juuri ja juuri ehdin hotellihuoneeseen kun laatta alkoi lentää. Vasta myöhemmin tajusin että ruokamyrkytys sen täytyi olla, kuumekin nousi. Onneksi oli, kuten aina, matkassa, suussa sulava Imodium ripulilääke, sitä ei ehdi oksentaa ulos. Vain päivää ennen paluulentoa, onneksi tokenin.

Vierailija
55/62 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pari viikkoa sitten samankaltaista. Aamulla herätessä jouduin juoksemaan kolme kertaa vessaan, kun kaikki tuli alakaitta vetenä ulos. Sen jälkeen kehno olo, oksensin kerran ja sitten kaikki oli ohi.

Siivosin edellisenä päivänä julkisesta wc-tilasta jonkun oksuroiskeita...luultavasti siis joku pöpö.

Vierailija
56/62 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap söit aiemmin tänään?

Vierailija
57/62 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap söit aiemmin tänään?

Aamulla söin jälkiuunipalan ja kinkkua ja yhden kananmunan. Lounaalla pienen palan graavilohta, tummaa leipää, salaattia ja pienehkön pihvin ja kahvin. Pihvi vähän jämähti vatsaan (mulla on edelleen ongelmia ruoansulatuksen kanssa helikon jäljiltä joten en yleensä syö lihaa). Töitten jälkeen menin urheilemaan ja siellä join vettä jossa elektrolyyttejä. Ja sen jälkeen kotiin, pakastekala ja nuo muut jutut jonka jälkeen tuli pahoinvointi ja oksu. Kävi myös mielessä olisko tuo lounas voinut aiheuttaa huonon olon, mutta siitä oli kulunut jo 8-9h niin epäilen. Ja lisäksi lounas oli hienossa ravintolassa (asiakastapaaminen töissä). Voisin tietty kysyä pomoilta menikö niilläkin maha sekaisin mut en oikein kehtaa. 😄 AP

Vierailija
58/62 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli pari viikkoa sitten samankaltaista. Aamulla herätessä jouduin juoksemaan kolme kertaa vessaan, kun kaikki tuli alakaitta vetenä ulos. Sen jälkeen kehno olo, oksensin kerran ja sitten kaikki oli ohi.

Siivosin edellisenä päivänä julkisesta wc-tilasta jonkun oksuroiskeita...luultavasti siis joku pöpö.

Joo tuo oli varmaan joku pöpö. Joku vessaan puklannut pisti tahattomasti vahingon kiertämään. AP

Vierailija
59/62 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet yhtään ripuliin taipuvainen, niin pari palaa jälkiuuni-/tummaa leipää pistäisi kyllä mun mahani täysin sekaisin :) Terveisin IBSistä kärsivä

Vierailija
60/62 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tutustupa muuten FODMAP-ruokavalioon, jos et ole vielä tutustunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi