Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko lasku mennä perintään ilman että tietää siitä??

Vierailija
12.06.2024 |

jos on vaikka lasku hukkunut ja unohtanut asian? 

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voi itsekin pitää silmällä ,odottaa laskua,jos ei ala kuulumaan, kysele perään. esim, terveyskeskusmaksut ja hammashoidot,polit, laskun pitäisi tulla 2vko käynnistä. e lasku sinänsä hyvä noissa hyvinvointialueen laskuille. ja jos turvakielto, ei tarvita paperiosoitteitakaan,siinäkin oma protokolla silloin, 

2 vk käynnistä? Minulle tuli polilta lasku puoli vuotta käynnin jälkeen vasta.

Vierailija
22/37 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi.

Olen varattoman kuolinpesän osakas. Viisi vuotta sitten, pesässä oli osinkotuloa joku satanen. Siitä jäi muutama kymppi veroa maksamatta.

Viiteen vuoteen mitään ei kuulunut, vaikka osoitetiedot ja puhelinnumerot olivat ajan tasalla.

Sitten tuli ulosotosta kirje että on asia vireillä, velkojana verottaja. 

Sekä verottaja että ulosottomies oli sitä mieltä että voin jättää maksamatta, kuolinpesä todetaan varattomaksi ja asia raukeaa.

Maksoin kuitenkin, koska mun tuurilla se kuitenkin pomppaa esiin jostain myöhemmin.

Näitä ei kannata maksaa. Maksamalla ikäänkuin tunnustat, että ehkä olet sittenkin jotain velkaa. "Maksoithan sä senkin."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo mainittu, jos alkuperäinen lasku (ja mahdolliset muistutuslaskut) ei tule perille niin sitten voi mennä perintään asiakkaan tietämättä.

Vierailija
24/37 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni. Terveyskeskuksen lasku ei tullut, täällä ne meni ainakin heti perintäfirmalle ilman karhuja.   Se oli 5 e ylimääräistä.

Lasku tuli kesäkuussa  puolen vuoden päästä rypistyneenä ja likaisena,   maksupäivä 17.12.    jossain yöjakajan lattiamaton ehkä ?

Tuliko sulle maksuhäiriömerkintä?

Ei siitä vielä maksuhäiriömerkintää tule, jos on vasta maksumuistutus. Se ei tule tietämättä.

Vierailija
25/37 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi.

Olen varattoman kuolinpesän osakas. Viisi vuotta sitten, pesässä oli osinkotuloa joku satanen. Siitä jäi muutama kymppi veroa maksamatta.

Viiteen vuoteen mitään ei kuulunut, vaikka osoitetiedot ja puhelinnumerot olivat ajan tasalla.

Sitten tuli ulosotosta kirje että on asia vireillä, velkojana verottaja. 

Sekä verottaja että ulosottomies oli sitä mieltä että voin jättää maksamatta, kuolinpesä todetaan varattomaksi ja asia raukeaa.

Maksoin kuitenkin, koska mun tuurilla se kuitenkin pomppaa esiin jostain myöhemmin.

Hetkinen, aika hirmuiset osinkotulot oli "varattomalle" kuolinpesälle, jos siitä piti vielä vero maksaa. Olisi pitänyt tehdä joku täydennysperunkirjoitus, jossa tuo osinkotulo olisi huomioitu. Eihän se sinun velkaasi ollut, jos kuolinpesää ei oltu lakkautettu.

Verot vanhentuvat 5 vuodessa, turhaan maksoit. Kai sinä sait myös osuutesi siitä osingosta, josta tuli verokin?

Vierailija
26/37 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikai kukaan käytä enää paperisia laskuja . Varsinkaan ns. virallisissa jutuissa,lääkäri yms.

Milläs tilaat e-laskun ensimmäiselle laskulle kun siihen tarvitaan ensin kyseisen laskun viitenumero?

No sitte sitä ei kyllä ikinä unohtais jos eka lasku kyseessä, vaan alkas ihmetteleen miksei tuu laskua..Siis jos on normaali aikuinen ihminen.

Vierailija
27/37 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalilla ihmisellä ei voi, av-avuttomalta tämäkin onnistuu.

Saanko kertoa, miten voi?

Menin päiväkotiin töihin, joten tarvitsin sen todistuksen (en muista nimeä), etten ole pedo. Kun siinä järjestelin muitakin asioita, verokorttia jne, unohdin tuon todistuksen, enkä kai missään vaiheessa edes ajatellut, että se maksaa (juu, minä tyhmä). En käytä Suomi.fi :tä, enkä siksi käy siellä katsomassa onko jotain viestiä tullut. Näin ollen lasku tuosta todistuksesta ei koskaan tavoittanut minua.

Ei myöskään maksuhuomautukset eikä uhkaus ulosotosta. Ei käräjäoikeuden kirjeet eikä päätökset. En huomannut edes että lasku oli ulosmitattu palkastani, koska summa ei ollut iso, ja palkkani vaihteli jonkin verran kuukausittain. En palkkalaskelmaa tarkastanut sen kummemmin, kuin loppusumman, että oli senverran suunnilleen kuin piti.

Sitten joskus joku puhui Suomi.fi :stä. Päätin käydä katsomassa mitä siellä  on. Ja sieltä löysin koko nipun avaamattomia  viestejä. Luottotiedot meni, mutta kiitos uuden lain, vain hetkeksi.

Vierailija
28/37 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidin aikanaan vanhemman läheisen laskuja. Yhteen aikaan ihmettelin, kuinka kaikki sairaala- ja terkkarilaskut tulivat suoraan perintäyhtöltä. Sitten kävi ilmi, että alkuperäiset olivat menneet netpostiin, jonka olemassa olosta läheinen ei edes tiennyt. 

Vierailija
29/37 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Perintätoimistoja ei kiinnosta ollenkaan yrittää etsiä oikea osoite. Lähettelevät vain postiaan siihen yhteen väärään osoitteeseen ja lisäävät sakkoa. En maksanut mitään ylimääräistä, olin ilmoittanut oikean laskutusosoitteen. Mutta otti päähän alkaa soittelemaan ja selvittämään.

Vierailija
30/37 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin päiväkotiin töihin, joten tarvitsin sen todistuksen (en muista nimeä), etten ole pedo. Kun siinä järjestelin muitakin asioita, verokorttia jne, unohdin tuon todistuksen, enkä kai missään vaiheessa edes ajatellut, että se maksaa (juu, minä tyhmä). En käytä Suomi.fi :tä, enkä siksi käy siellä katsomassa onko jotain viestiä tullut. Näin ollen lasku tuosta todistuksesta ei koskaan tavoittanut minua.

Ei myöskään maksuhuomautukset eikä uhkaus ulosotosta. Ei käräjäoikeuden kirjeet eikä päätökset. En huomannut edes että lasku oli ulosmitattu palkastani, koska summa ei ollut iso, ja palkkani vaihteli jonkin verran kuukausittain. En palkkalaskelmaa tarkastanut sen kummemmin, kuin loppusumman, että oli senverran suunnilleen kuin piti.

Sitten j

Siltä varalta että joku uskoo tämän, ei pidä paikkaansa. Tässä on heitetty paperikirjeitä avaamatta roskiin ja jätetty vastaamatta puhelimeen kymmeniä kertoja.

Vierailija
31/37 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän pikkupaikkakunnallamme ihmisillä ei ole välttämättä lukollista postilaatikkoa. Keräsin kerran lenkillä 30 aikuirevittyä kirjettä. Siellä oli sairaanhoitopiirin jne kirjeitä. Kävin laittamassa ne ihmisten laatikoihin, mutta luultavasti joku luuli MINUN pölyinen postit ja laittaneen ne luettuani laatikoihin. 

Sanokaan vanhoille ihmisille, etteivät lähetä mitään rippilahjarahaa jne kirjeessä. Siitä koituu vain harmia kun posteja kerätään ja revitään kun etsitään rahaa tai rahanarvoista tietoa kirjeistä. Terveydenhuollon kirjeissä on aina hetu, nimi ja osoite. Hämärätyyppi osaa kyllä hyödyntää niitä.

Vierailija
32/37 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mennyt, kun oli jaettu vanhaan osoitteeseen       

Vierailija
33/37 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei myöskään maksuhuomautukset eikä uhkaus ulosotosta. Ei käräjäoikeuden kirjeet eikä päätökset. En huomannut edes että lasku oli ulosmitattu palkastani, koska summa ei ollut iso, ja palkkani vaihteli jonkin verran kuukausittain. En palkkalaskelmaa tarkastanut sen kummemmin, kuin loppusumman , että oli

Sinä, joka et usko tätä, mikä on perusteesi? Etkö tiedä, että valtio laskuttaa Suomi.fin kautta?  Ja kun en siellä käynyt, miten olisin laskun ym nähnyt. Summa ei ollut kuin muutamia euroja, ei sellaista jätetä tahallaan maksamatta.

Vierailija
34/37 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ps. En heittele laskuja roskiin  edes maksamisen jälkeen, vaan laitan eräpäiväjärjestyksessä mappiin.

Vierailija
35/37 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasku ja maksumuistutus on lähetetty ja nämä on matkalla hukkunut (epätodennäköistä) tai olet ne kadottanut niin kyllä voi. Perintätoimistosta lähettää 1-3 maksuvaatimusta ennen kuin jättää haasteen käräjäoikeuteen. Käräjäoikeus antaa yksipuolisen tuomion ennen siirtoa ulosottoon. Ennen käräjäoikeuden tuomiota haastemies on yhteydessä ja yhteydenotto tehdään todisteellisesti. Eli ennen käräjäoikeuden tuomiota (josta maksuhäiriömerkintä syntyy) varmuudella saa tiedon velasta ja mahdollisuuden maksaa sen. Poikkeuksena suoraan ulosottokelpoiset velat (esim. verovelat) joihin ei käon tuomiota tarvitse. 

Vierailija
36/37 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei myöskään maksuhuomautukset eikä uhkaus ulosotosta. Ei käräjäoikeuden kirjeet eikä päätökset. En huomannut edes että lasku oli ulosmitattu palkastani, koska summa ei ollut iso, ja palkkani vaihteli jonkin verran kuukausittain. En palkkalaskelmaa tarkastanut sen kummemmin, kuin loppusumman, että oli

Joku luulee, että muutaman euron laskun takia joku soittelisi KYMMENIÄ KERTOJA. Ei hyvää päivää  🤣🤣🤣😂😂😂

Vierailija
37/37 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei myöskään maksuhuomautukset eikä uhkaus ulosotosta. Ei käräjäoikeuden kirjeet eikä päätökset. En huomannut edes että lasku oli ulosmitattu palkastani, koska summa ei ollut iso, ja palkkani vaihteli jonkin verran kuukausittain. En palkkalaskelmaa ta

Sori, minä kyllä hieman kyseenalaistan tätä. Jos sinulla on Suomi-tili käytössä, niin silloin saat normaaliin sähköpostiisi viestin, että sinulle on tullut kirje Suomi.fi-palvelussa. Koska sitten et lue tavallisia sähköpostejasikaan? Tai luet niitä erittäin huonosti ja sattumanvaraisesti?

Ja muistaakseni kun tilaa jonkun todistuksen, siinä kerrotaan laskun lähettämisestä esim. suomi.fi-tiliin. Itse hain kopiot isoisäni kantakorteista sodan ajalta, niin näin kävi minulle. Silloin ei voinut maksaa suoraan, vaan tuli ilmoitus että lasku seuraa perästä, ja näin kanssa tuli.

Julkisista maksuista ei muuten tule käräjäoikeuden päätöstä, koska julkiset maksut ovat ulosmitattavissa "ilman tuomiota ja päätöstä" ts. heti niiden eräännyttyä.