Mihin sähköposteihin kuuluu vastata
Mulla on sähköpostietiketti vähän hukassa, voisitteko kokeneemmat jeesata?
Opiskelen yliopistossa ja tuskailen usein sen kanssa, että mihin opintoihini liittyviin sähköposteihin odotetaan vastausta. Tuntuisi kohteliaalta vasta vaikkapa ihan vain kiitos, mutta tiedän varsikin professorien ja muunkin henkilökunnan hukkuvan sähköposteihin, joten mietin, että ärsyttävätkö "turhat" kiitokset. Esim. jos olen pyytänyt apua tehtävään ja opettaja vastaa niin, että en tarvitse enää muuta apua, niin vastaanko vielä "Hei, kiitos avusta. t. Nimi"? Entä silloin, jos on käyty muutaman viestin viestinvaihto?
Miten sinä kiireinen, paljon sähköpostia saava koet tämän? Vastaako (yliopiston) henkilöstö toisilleen kiitoksilla tms?
Kommentit (6)
Kyllä vastaamme yleensä kiitoksella toisillemme. Itse kyllä arvostan sitä, että opiskelijat vastaavat jotain, koska siitä tietää, että sähköposti on luettu, asia on selvä ja lisäksi arvostetaan sitä vaivaa mitä mahdollisen kysymyksyn eteen olen tehnyt.
Minusta on hienoa, että kysyt tätä. Monelta on sähköpostietiketti täysin hukassa, enkä puhu nyt näistä kiitoksista.
Voit laittaa jo siihen ensimmäiseen pyyntöviestiisi loppuun
Kiitos avusta, t. Se-ja-se
Kiitos paljon näkemyksestäsi! Tuota etukäteen kiittämistä olenkin joskus ennen käyttänyt, mutta on päässyt unohtumaan. Otan sen siis uudelleenkäyttöön.
Ohops, huomasin muut vastaukset vasta lähetettyäni tuon edellisen viestin. Kiitos muillekin kuin ekalle siis vastauksista. Ymmärrän hyvin sen, että kiitoksella arvostetaan toisen näkemää vaivaa. Näin ehkä itsekin kokisin opettajana. Tämä taitaa siis jakaa mielipiteitä. Ei helpota mun ongelmaa. :D Sanokaa vaan vielä muutkin, miten koette asian.
Ehkä jättäisin turhat kiitokset kirjoittamatta, sillä tosiaan sähköpostiin hukkuu aika helposti. Tuollaiseen säpön, jossa kysyisin neuvoa tehtävään muotoilisin kiitoksen matkaan suoraan.
"Hei,
Minulle ei auennut kuinka lähteä ratkaisemaan tehtävää 2a), jossa lasketaan hilavitkuttimen kitkakerrointa. Olisitko voinut neuvoa, miten tässä kannattaa lähteä liikkeelle ja pääsisi alkuun?
Kiitos jo etukäteen.
Terveisin,
Maija Meikäläinen"