Nykyisin lasten piirretyt ovat ihan hysteerisiä!
Räiskettä ja mäiskettä, ei hetken hengähdystä.
Ikävä Taotaoa.
Kommentit (51)
Vanhemman vastuulla mitä antaa katsoa
Mun mielestä jopa Ryhmä Hau on vähän turhan hyper. Tapahtuu tosi nopeasti ja musiikit on villejä ym.
Hyviksi ohjelmaksi itse olen todennut Muumit, Kaapon, Isot koneet ym tietoiskut, luontodokumentteja katsotaan myös joskus..
Vierailija kirjoitti:
Ennen ei ollut? Tom & Jerry, Nakke Nakuttaja, Väiski ja Elmeri, Repe Sorsa...
Niissä oli seesteisiä kohtia, joissa odotettiin ja jännitettiin vitsin tapahtumista. Nykysarjoista puuttuu sellainen kokonaan ja juostaan vitsistä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä jopa Ryhmä Hau on vähän turhan hyper. Tapahtuu tosi nopeasti ja musiikit on villejä ym.
Hyviksi ohjelmaksi itse olen todennut Muumit, Kaapon, Isot koneet ym tietoiskut, luontodokumentteja katsotaan myös joskus..
Ohis: uudet Kaapot huonoja, huonoa suomea ja huonot näyttelijät. Vanhat Kaapot ok.
Maailman vahvin nalle on hyvä, kun vauhti on rauhallinen, vaikka välillä ollaankin jännän äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Fiksut vanhemmat näyttävätkin lapsilleen noita vanhoja piirrettyjä, olen huomannut. Semmoinen tietty kahtiajako näkyy yhä syvemmin vähän kaikessa. Jotkut saa tosi hyvän mediakasvatukset ja toiset tuijottaa pädiltä ja puhelimesta tuntitolkulla kaikkea paskaa jo ihan pienenä.
Olen töissä kirjastossa, ja varauksissa näkyy tosi paljon näitä vanhempia piirrettyjä. Uusista liikkuu usein jotain Ryhmä Hauta ja Supermarsua, mutta olin aika yllättynyt, miten suosittuja vanhat lastenohjelmat ovat. Jopa tuota ylempänä jonkun linkittämää Patia ja Matia näkyy liikkuvan.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni on 11-vuotias. Hänen ollessaan pieni Ryhmä Hau oli vielä ihan ok ja kiva. Nykyisin sekin on pilattu. Meillä katsottiin aikoinaan ryhmä hauta, oktonautteja, pipsa possua sekä sitä ohjelmaa, jossa oli keijuja ja tonttuja (en muista nimeä suomeksi, mutta englanniksi Ben and Hollys little kingdom).
Nykyisin meillä ei enää paljoa lastenohjelmia katsota, mutta edelleen lapseen uppoaa paremmin vähän vanhemmat ohjelmat, joissa ei sekoilla ja räiskitä koko ajan.
Olen huomannut myös että kielenkäyttö on paljon köyhempää nykyisissä ohjelmissa. Nyt kun oma esikoinen on siinä iässä että alkaa ohjelmia katsomaan, kaivoin pitkästä aikaa esiin muumit ja oikein yllätyin miten monipuolista kieltä niissä oli ja ihan oikeaa asiaa ujutettu siihen tarinaan. Tunsin piston sydämessäni kun aluksi lapsi katseli vain tätä nykyistä television tarjontaa ja sieltä tarttui puheeseen sitä typerää älämölöä, uu ää apua tulkaa pelastamaan öääää! Jatkossa katsotaan enemmän noita vanhoja ohjelmia.
Alkaa arvostamaan vanhoja lasten ohjelmia (esim. Muumit).
Bluey on yllättävän hyvä. Säästäkää lapsenne Cocomelonilta.
Ohjelmat tuntuvat kilpailevan mikä huutaa eniten. Juonesta ei ole tietoakaan, hirveää kohellusta ja rumasti animoituja hahmoja. Mikään yhtiö ei piirrä enää käsin, on tuota hirveän rumaa 3D animointia pelkästään.
Saisiko tästä jonkin aloitteen eduskuntaan. Kuka hyötyy siitä että piirretyt ovat tällaista häsellystä? Onko takana jotenkin ehkä valtiollinen taho, joka yrittää tyhmentää länsimaiden ihmisiä jo loputtomilla 15 sekunnin videoillaan?
Tajusin tämän ketjun myötä, miksi mun aistiherkkä assityttö katsoi pienenä lähinnä taaperoiden piirrettyjä: koska niissä oli hyvin vähän aistiärsykkeitä. Kohtuudella puhetta, ei vilkkumista tai välkkymistä, ei sähläämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni on 11-vuotias. Hänen ollessaan pieni Ryhmä Hau oli vielä ihan ok ja kiva. Nykyisin sekin on pilattu. Meillä katsottiin aikoinaan ryhmä hauta, oktonautteja, pipsa possua sekä sitä ohjelmaa, jossa oli keijuja ja tonttuja (en muista nimeä suomeksi, mutta englanniksi Ben and Hollys little kingdom).
Nykyisin meillä ei enää paljoa lastenohjelmia katsota, mutta edelleen lapseen uppoaa paremmin vähän vanhemmat ohjelmat, joissa ei sekoilla ja räiskitä koko ajan.
Meillä samanikäinen. Hän tykkäsi katsoa Ryhmä Hauta ja Pipsa Possua, Oktonautteja sekä jotain sarjaa jossa pikkuruiset avaruusolennot seikkailivat ihan oikean perheen kodissa (taustalla näkyi siis ihmisiä ym.).
Nyt katsoo Youtubesta pelivideoita ja komediaa, Tiktokin olen kieltänyt. Kevätjuhlassa kauhulla todistin kun pienet, alle kouluikäiset lapset, selasivat Tiktokkia koko sen 45 minuuttia mitä juhla kesti. Eivät edes pysähtyneet katsomaan mitään, sormi pyyhkäisi aina vaan seuraavaan...vieressä oli vähän isompi lapsi, hän pelasi samaa peliä koko sen ajan. Eli tässäkin näkyy esimerkki siitä, miten ongelma vaan pahenee kiihtyvällä tahdilla.
(Itse pelaamisen/katsomisen ymmärsin, koska takarivistä ei olisi nähnyt yhtään mitään noin lyhyenä.)
Vanhoissa piirretyissä oli myös usein joku opetus.
Kyllä niitä rajumpia lastenohjelmia oli ennenkin. Esim disney prinsessa elokuvat. Itse katsoin lapsena notre damen kellonsoittajan, lastenelokuva jota on kritisoitu epäsopivaksi lapsille
Vierailija kirjoitti:
Joku ryhmähau on täysin ok siihen verrattuna mitä itse katsoin lapsena, esim prätkähiiriä. Omat lapset on katsoneet winx-klubia. Molemmat aika jänniä lapsille
Jep, ennen ne oli rauhallisempia ja myös teema ja opetus oli lempeämpi mitä nykyisissä.
Ei ihme, että liian vilkas mieli on nykyään tapa. Uudet piirretyt on adhd piirrettyjä, tai siksi niitä ainakin sanon
Ne ovat liian nopeatempoisia lasten ikä tasoihin. Ei ole ihme, että monennäköiset ongelmat ovat lisääntyneet lasten aivoissa.
Vierailija kirjoitti:
Jep, ennen ne oli rauhallisempia ja myös teema ja opetus oli lempeämpi mitä nykyisissä.
Ei ihme, että liian vilkas mieli on nykyään tapa. Uudet piirretyt on adhd piirrettyjä, tai siksi niitä ainakin sanon
Ihmettelen tätä todella.
Lasten viihde on levotonta ja häsläävää. Aikuisten ohjelmisto pelaa ennemmin ahdistuksella kuin lämpimillä tunteilla. Minun sisältöfiideihini tulee vain julkkisjuoruja, seksiä ja sekoilua. Jos ponnistelen opettaakseni somealgoritmeille, että nainenkin voi olla fiksu, saan palkinnoksi sukupuolien sotaa ja poliittisesti latautunutta sisältöä.
Ihan kuin luonnontieteet ja historia olisivat kadonneet 'tutkalta' kokonaan. Jos haluan älyllistä sisältöä, joudun lataamaan Areenan podcastit puhelimelleni tai menemään kirjastoon.
Matti ja miisu oli paras, kertojan äänikin mukavan rauhallinen