Tuleeko teillä vähän huono olo päikkäreitten jälkeen?
Tekisi mieli ottaa 15 min päikkärit, mutta sitten herättyä on aina pitkään vähän huono olo. Mistähän se johtuu? Onko muilla koskaan?
Kommentit (26)
En tykkään yhtään päikkärien jälkeisestä olotilasta, joten tosi harvoin otan päiväunet (ehkä 1-2 kertaa vuodessa, jos olen todella väsynyt esim. sen vuoksi, että nukkuminen on edellisenä yönä jäänyt vähiin). Mieluummin sitten kituuttelen väsyneenä iltaan saakka ja nukun pitkät yöunet seuraavana yönä.
Mulla on tuollainen olo aina unien jälkeen. Siis sekä päikkäreiden, että yöunien jälkeen. Eiköhän tällä selity se ns. "aamu-äreys", ainakin itselläni. Olo on herättyä tokkurainen, sydän väpättää, katsetta on vaikea kohdistaa ja tosi hankala keskittyä, jos joku vaikka yrittää puhua jotain asiaa heti heräämisen jälkeen. Olo kestää sellaisen tunnin verran.
Mistähän johtuu kun aina tulee sellainen puoliuninen masennusfiilis, mikä kestää kauan? En nuku päikkäreitä tämän takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin lyhyistä tulee. Mun täytyy nukkua kokonainen unisykli (90 min), niin sitten on hyvä olo päikkärien jälkeen. Jos unisykli jää kesken, ja herään jostain ouodosta unen vaiheesta, on ihan pöllähtänyt olo pitkään.
Voi olla tuo unisykli se avainsana. Itse en vain pysty nukkumaan niin pitkään, kun vaikuttaa sitten yöuniin.
Itse tykkään juuri siitä että vaikuttaa, eli saan nukkua öisin "luvan kanssa" vain 4-5 tuntia, koska nukun sitten päivällä lisää. Ennen yritin väkisin saada nukuttua öisin pitkään, mikä ei vaan onnistunut. Sitten totesin, etten edes yritä ja nukun kahdessa jatkossa. Kaikki vireystilaongelmat loppui siihen.
Se on just se unisykli, että pitäisi osata herätä oikeaan aikaan eli laittaa herätyskello soimaan. Mulla on muutenkin välillä yöunien jälkeen niin, että saatan herätä turhan aikasin aamulla, mutta olo on ihan ok ja melkein tekisi mieli nousta - mutta sitten nukahtaakin ja kun on pakko nousta, olo onkin huono ja ihan kuoleman väsynyt.
Jos torkun kevyesti korkeintaan vartin, piristyn. Jos menee vähänkään pitempään ja syvemmän unen puolelle, ei piristä vaan tulee entistä väsyneempi olo.