En tajua ihmisiä jotka tekee työpäivän jälkeen vielä kaikkea
Harrastavat, leipovat, kokkaavat, käyvät teatterissa jne.
Itse makaan lähinnä vaan sohvalla ja kerään voimia suihkussakäyntiin.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ymmärrän. Nämä ihmiset nukkuvat yönsä hyvin ja siksi jaksavat.
Ap
Tämä. Itse nukun huonosti. Nukahdan kyllä heti, mutta herään puoliltaöin ja sitten menee 1-2 h että nukahdan uudelleen. Asiaa on kyllä lääkärissäkin selvitetty ja kaikki uniterapiat tms käyty tuloksetta.
Teen 8-10 tuntista työpäivää. Urheilen kyllä. Aamuin illoin koiralenkit (vähintää 10km päivässä yhteensä) ja vedän 2-4 kertaa viikossa lasten futistreenejä/pelejä. Kotitöihin ei kyllä riitä enää energiat mitenkään.
No eiköhän kyse oli siitä toisesta ääripäästä eli teet liikaa. Iltarsuhoittumiselle jää tuskin tuossa aikaa. Itsekin olen iltavuoron 22.00 jälkeen rättiväsynyt mutta ei puhettakaan että saisin heti unta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita joku liikunta harrastus itsekin, niin silloin tajuat. Energia toimii siten, että mitä enemmän annat, sitä enemmän saat. Liikkunasta saa älyttömästi jo pelkästään energiaa, siihen päälle kun kunto kasvaa niin sitä tulee entistä enemmän. Itsellä on taas päinvastoin, että jos en treenaa, en jaksa mitään.
Leipomisen aloitusta en taas suosittele, silloin syntyy harvoin mitään terveellistä kuntoa parantavaa, ja alkaa väsyttämään entistä enemmän.
Tää vastaus oli ihan täyttä asiaa. Viisi läskikasaa ollu näköjää kuitenkin erimieltä. Mitä ap:n sit pitäs tehä?? Jäädä vanhaan tapaan kiinni ja sohvanpohjalle ja odottaa että ihme tapahtus ja sitä energiaa tippuis taivaalta?
Alapeukutin tuota, enkä ole läski mitoilla 165 cm / 52 kg. Alapeukutin siksi, että olen kokenut loppuunpalamisen, ja tuo liikunnan lisääminen oli se viimeinen niittä joka ajoi burnout-lomille. Minun logiikka meni juurikin noin, että liiikunta jotenkin antaisi energiaa ja palauttaisi työstressistä. Oikeasti se lisäsi fyysistä stressiä psyykkisen stressin päälle, kuormitti jo ennestään ylikuormittunutta kehoa. Eli alapeukutin, koska tuo ohje voi viedä huonompaan jos on oikeasti tosi uupunut. Ja muutenkin kannatan lempeyttä itselle, jos oikeasti tuntuu ettei jaksa mitään niin ainakin alku voisi olla lempeämpi kuin johonkin liikuntaharrastukseen meno. Ehkä pieni kävely lounastauolla tai työpäivän jälkeen vaikka.
Minäkään en ennen ymmärtänyt kun tein fyysisesti raskasta töitä niin loppupäivä menikin aina siihen palautumiseen.
Toimistotöissä palaudutaan työpäivän aikana ja tehdään se fyysisempi osuus vapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kunto. Olen itse huomannut että mitä enemmän harrastan liikuntaa, sen paremmin jaksan myös muut arjen askareet.
En ole ikinä tajunnut miten ihmisten kunto nousee liikuntaa harrastamalla. Itse harrastin vuosia aktiivisesti. Siitä ei seurannut muuta kuin krooninen ylivireystila, uupumus, krooniset kivut, verenpaineen ja sykkeen heittely ja lopulta alkoi treenin merkittävästä lisäämisestä huolimatta lihasmassa hävitä hirveää vauhtia. Kahdessa kuukaudessa hävisi tehostetulla treenillä yhtä paljon kuin sen jälkeisellä 3 vuoden liikkumattomuudella ja lähes 20 kilon laihtumisella. En ole ikinä ollut niin huonovointinen ja sairas kuin aktiivisesti liikuntaa harrastaessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita joku liikunta harrastus itsekin, niin silloin tajuat. Energia toimii siten, että mitä enemmän annat, sitä enemmän saat. Liikkunasta saa älyttömästi jo pelkästään energiaa, siihen päälle kun kunto kasvaa niin sitä tulee entistä enemmän. Itsellä on taas päinvastoin, että jos en treenaa, en jaksa mitään.
Leipomisen aloitusta en taas suosittele, silloin syntyy harvoin mitään terveellistä kuntoa parantavaa, ja alkaa väsyttämään entistä enemmän.
Tää vastaus oli ihan täyttä asiaa. Viisi läskikasaa ollu näköjää kuitenkin erimieltä. Mitä ap:n sit pitäs tehä?? Jäädä vanhaan tapaan kiinni ja sohvanpohjalle ja odottaa että ihme tapahtus ja sitä energiaa tippuis taivaalta?
Alapeukutin tuota, enkä ole läski mitoilla 165 cm / 52 kg. Alapeu
Aivot ei kykene erottamaan onko stressi psyykkistä vai fyysistä, joten kumpikin stressaa ihan samoin aivoja. Tämä oli tärkeä oppi jonka sain tässä pari vuotta sitten. Liikunta ei ole se millä rentoudutaan psyykkisestä stressistä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ymmärrän. Nämä ihmiset nukkuvat yönsä hyvin ja siksi jaksavat.
Ap
Mä nukuin 40v 2-4h yhtäjaksoista unta yössä ja muutaman vartin pätkän päälle.
Silti oli jaksettava kun oli työ, perhe, lapset, nälkä ja asuntolaina.
Eipä ole ollut vaihtoehtoja
Jos haluaa pitää päänsä kunnossa on tehtävä palauttavia ja itselleen mieluisia asioita. Kannattaisi mennä lääkäriin jos arkesi vie mehut noin pahasti..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni jos on ollut uupunut olo, liikunta on aina vain pahentanut asiaa. Eräs lääkärikin sen totesi, että jos on ylikuormittunut, niin sekä psyykkinen että fyysinen kuormitus menee sinne samaan stressipinoon, joka lähestyy koko ajan loppuunpalamisen rajaa. Eikä siis suositellut muuta kuin arkiliikuntaa niin kauan kuin stressitila on päällä töiden takia.
Leipom
Niin sä alkuun ootki uupunut, ei se yhdestä salikerrasta ala taivaalta satamaan energiaa. Siitä pitää tehä rutiini ja sitten kun semmonen on muodostunut, enrgiatasot nousee rytinällä. Samoin mielenterveyskin kohoaa, läskit ei tajua monia yksinkertaisia asioita, tai eivät vaan suostu tajuamaan, sillä se vaatisi tekemään vähän töitä asioiden eteen, joka vaatii päättäväisyyttä. Tämä läskeiltä puuttuu, joten sitten uhriudutaan.
Hyvä kunto. Olen itse huomannut että mitä enemmän harrastan liikuntaa, sen paremmin jaksan myös muut arjen askareet.