Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko todella psykoottinen ihminen kyetä esittämään normaalia?

Vierailija
11.06.2024 |

Esimerkiksi, ettei töissä huomata mitään? Ja asia tuleekin yllättäin ilmi myöhemmin.

Epäilen itse, ettei minulla ole kaikki kunnossa henkisesti, mutta osaan esittää normaalia ja suoriudun työstäni moitteettomasti, vapaa-ajalla on ollut ongelmia.

Osaan jopa psykologin vakuuttaa, että olen terve psyykkisesti, mutta tiedän sisimmässäni, että en ole.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pystyt esittämään ja kykenet jossain määrin kyseenalaistamaan ajatuksiasi ja sinulla on sairaudentunto, et ole todella psykoottinen. Voit kyllä olla lievemmän psykoottinen. Yleensä hoitamattomana tila pahenee, kunnes et enää pysty esittämään tai toimimaan normaalisti.

Nyt olisi korkea aika kertoa oireista avoimesti.

Psykoosi jättää jälkensä aivoihin. Mitä nopeammin saat apua, sen parempi jatkoa ajatellen. Koska oireet ovat suhteellisen lieviä, et varmaan tarvitse raskasta lääkitystä. Sopivat lääkkeet helpottavat oloasi todella nopeasti. 

Vierailija
22/46 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö, jolla on aktiivinen psykooi päällä harvoin kykenee ymmärtämään olevansa psykoottinen.

Ehkä sinulla on epäluuloinen persoonallisuushäiriö tai epävakaa persoonallisuushäiriö. Tai kaksisuuntainen mielialahäiriö. 

Kannttaa käydä lääkärissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis psykoottisuutta on eriasteista. On aivan eriasia olla psykoosissa ja vaeltaa zombina, kun taas olla psykoottinen, psykoottinen ihminen ei ole täysillä todellisuudessa mukana, mutta kykenee normaaliin toimintaakin.

Olla psykoosissa ja psykoottinen tarkoittavat kyllä samaa asiaa. 

Siinä olet kyllä oikeassa, että psykooseja on eriasteisia.

Psykoosi on tila. Psykoottisuutta voi esiintyä psyykkisesti sairailla mutta eivät he aina ole psykoosissa vaikka heissä näkyy psykoottisuutta. Variaatioita on muutenkin aika paljon. 

Vierailija
24/46 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Espoossa onneksi ja julkiset palvelut ihan vieressä.

Ap

Vierailija
25/46 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erilaisia psykoositason sairauksia. Lievimmillään on kyse reaktiivisesta psykoosista, jossa ihminen on välillä ihan ok, mutta välillä käyttäytyy ja kokee oudosti. Tila menee ohi muutamassa viikossa. On psykoositason masennusta, mutta sellainen ihminen on niin voimaton (tai kiihtynyt) ja elämänhaluton, että tänne hän ei kirjoittelisi. On vaikeaa, psykoottista maniaa, mutta hän liitelisi epärealistisen vauhdikkaissa ajatuksissaan, joten ei hänkään tänne kirjoittelisi. On harhaluuloisuushäiriöisiä (eli paranoidisesti psykoottisia), joiden harhaluulot voivat osua vain kapealle alueelle ja elämä voi olla muuten aika normaalia, mutta eivät he sinun tavallasi tänne kirjoittelisi. On skitsofreniaa sairastavia, jotka ovat ajoittain tai jotkut lähes pysyvästikin vailla todellisuudentajua ja kykenemättömiä huolehtimaan silloin edes itsestään, mutta he eivät kykenisi kirjoittamaan sinun tavallasi. On skitsoaffektiivista sairautta potevia, mutta psykoosivaiheessa he ovat yleensä hyvin sekavia eivätkä siis kirjoituskelpoisia, tosin heillä se sekavuus menee ohi. Ja on elimelliseen psykoosiin sairastuneita (aivokasvaimet, aivoinfektiot, dementiat, päihteet yms), mutta heillä on aina myös muita oireita kuin psykoottisuutta. Eli kyllä sinulla varmaan jotakin häikkää on, kun tänne kirjoittelet, mutta kyse ei ole vakavasta psykoosista. 

Vierailija
26/46 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Ja kun koko ikänsä harjoittelee, on lopulta erittäin hyvä. Olen jo 61 v ja alkaa jo väsyttämään.

Vierailija
27/46 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lievä mania päällä 20 v ja liitelin ajatuksissani. Upea aika. Nautin. Sitten iski sydänkohtaus ja se oli sen loppu. Yritys kaatui ja mies lähti. 

Vierailija
28/46 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Espoossa onneksi ja julkiset palvelut ihan vieressä.

Ap

Onneksi on lääkäri vieressä, ei tarvitse pelätä siellä käymistä jos tunnet tarvetta. Se voi tuoda turvallisuudentunnetta. Älä häpeä itseäsi äläkä mieti mitä muut ajattelevat, sinun terveytesi on tärkeintä.

Vierailija
29/46 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, voi tiedetty lastensaalistaja ei pääse lisääntymään.. Runkkareita syö aivan vietävästi etten lähde edes rahasta. Katsos kun jotkut meistä kykenee noudattamaan lakia ja seisomaan sanojensa takana. 

Vierailija
30/46 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt oikein ymmärrä sinua, miksi sinun täytyy niin esittää kaikille? Mutta kyllä todellakin monet muutkin ovat sellaisia, käytännössä ovat muille mukavia mutta sisin on täysin salassa mahdollisesti. Se ei kai ole kiellettyä. Kaikki eivät ole niin avoimia. 

Ei, kun olen vainoharhainen mahdollisesti ja toiminut väärin, en ole kuitenkaan varma.

Esitän olevani ok nupistani, vaikka tiedän, että en ole.

Ap

Millä tavalla olet toiminut väärin, muttet ole varma? Joku on ohjaillut sinua toimimaan jollakin tavalla, joka olikin väärin, vaikka oletit muuta?

Vierailija
31/46 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri näkee 2 min oletko psykoottinen. Muita ihmisiä voit hämätä jos et joudu kunnolla keskustelemaan. Esim. Työhaastattelussa kyllä huomaavat hullun. Silmät pyörivät kuin hedelmäpeli tai ovat aivan lasittuneet.

Vierailija
32/46 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On erilaisia psykoositason sairauksia. Lievimmillään on kyse reaktiivisesta psykoosista, jossa ihminen on välillä ihan ok, mutta välillä käyttäytyy ja kokee oudosti. Tila menee ohi muutamassa viikossa. On psykoositason masennusta, mutta sellainen ihminen on niin voimaton (tai kiihtynyt) ja elämänhaluton, että tänne hän ei kirjoittelisi. On vaikeaa, psykoottista maniaa, mutta hän liitelisi epärealistisen vauhdikkaissa ajatuksissaan, joten ei hänkään tänne kirjoittelisi. On harhaluuloisuushäiriöisiä (eli paranoidisesti psykoottisia), joiden harhaluulot voivat osua vain kapealle alueelle ja elämä voi olla muuten aika normaalia, mutta eivät he sinun tavallasi tänne kirjoittelisi. On skitsofreniaa sairastavia, jotka ovat ajoittain tai jotkut lähes pysyvästikin vailla todellisuudentajua ja kykenemättömiä huolehtimaan silloin edes itsestään, mutta he eivät kykenisi kirjoittamaan sinun tavallasi. On skitsoaffektiivista sairautta potevia, mutta psykoosivaihe

Kiitos analyysistäsi. Olen miettinyt että miksi minulla epäillään olevan mukamas vaikeantasoinen psykoosi kun ongelma on pikemminkin ajoittain esiintyvä epäluuloisuus ja vainoharhaisuus, mitkä voivat hyvin harvoin puhjeta avoimeksi psykoosiksi mikä ohi menee heti sairaalaan päästyäni. En ole koskaan ollut kuin psykiatrin kiireiden takia yli viikon osastolla. Muuten mulla tilanne normalisoituu nopeasti.

Enemmän ongelmia aiheuttaa persoonani jäykistyneet toiminta-, tunne- ja ajattelumallit kuin mikään psykoosisairaus.

Käsittääkseni vaikeasti psykoottiset voivat viettää osastolla kuukauden ja jotkut jopa pidempään.

-kiinnostunut sivustalta.

Vierailija
33/46 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis psykoottisuutta on eriasteista. On aivan eriasia olla psykoosissa ja vaeltaa zombina, kun taas olla psykoottinen, psykoottinen ihminen ei ole täysillä todellisuudessa mukana, mutta kykenee normaaliin toimintaakin.

"Ei ole. Ei ole lievää skitsofreniaa tai psykoottisuutta vaan skitsofrenia on aina vaikea-asteinen. Jos ei ole vaikea-asteinen, kyse jostain muusta."

itse asiassa on. jotkut voivat skitsofreniasta huolimatta käydä töissä, opiskella elää suht normaalia perhe-elämää. toiset taas eivät. muukin psykoottinen oireilu on monentasoista. se voi esimerkiksi alkaa yksittäisistä hetkittäisistä häivähdyksistä ja ajatusnyrjähdyksistä ja lähteä voimistumaan, ellei asiaan puututa. tai voi jäädä niihin. tai sitten ei pysähdy, vaikka puututtaisiin. tai sitten voimistuu ja heikentyy vaihtelevasti lääkityksestä huolimatta.

psykiatriset diagnoosit ovat siinä mielessä suuntaa antavia, että kahta täsmälleen samanlaista tapausta ei ole. kun diagnoosin saa, ei välttämättä tiedä vielä mitään siitä, mitä se merkitsee tulevaisuuden kannalta. ja jos kuulee jollakin muulla olevan oireilua tai diagnoosi, ei kannata vielä tehdä mitään oletuksia tai päätelmiä kysymättä tarkemmin, mitä nämä asiat juuri tämän ihmisen elämässä tarkoittavat. kyseessä on ihmisten mielen ja aivojen toimintaan liittyvät vaihtelevat ilmiöt, jotka tietyt rajat ylittäessään diagnosoidaan sairauksiksi, jotta niistä kärsivät voivat saada lääketieteellistä hoitoa. ennen vanhaan hoito tietystikin tarkoitti yhteisöstä eristämistä, kun yksilöitä ei voitu samalla tavalla auttaa.

mutta siis voi olla lievää tai sitten vaikeaa.

Vierailija
34/46 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoosin tyyppiset oireet ei välttämättä ole psykoosia. Voivat johtua jostain neurologisesta tai psykologisesta ongelmasta. Silloin oireisto on kapeampi ja spesifimpi ja henkilön käyttäytyminen voi olla pääsääntöisesti normaalia mutta hän itse tajuaa että ajattelu epätavallista, pätkii tms.

Juuri näin. On myös tärkeää erottaa kliininen psykoosi erilaisista psykoottisista tiloista, jotka johtuvat esim. traumaperäisestä stressistä tai dissosiaatiosta. Mene ap lääkäriin niin saat apua!

Vierailija
35/46 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoajatus? OCD?

Vierailija
36/46 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa kyllä mä olin psykoottisena töissä ja sain psykiatrinkin pitämään mua ihan terveenä mutta mun sh sai sen lopulta vakuutettua ettei kaikki ole nyt ihan kunnossa. Kävin siis töissä, pidin itsestäni huolta jolloin ulkoinen habitus ei kavaltanut mitään. Illat sitten etsinkin kotoani valvontakameroita. Lopulta kyllä jouduin sairaslomalle jäämään. 

Hyvä että sh huomasi. Tosin tuollainen voi olla harhaluuloisuushäiriötäkin, ei välttämättä ihan psykoottista tasoa. Mutta on varmasti ikävä kokemus, jos tuntuu että seurataan/valvotaan. 

Vierailija
37/46 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosiin kyllä kuuluu aika vahvasti se, ettei ihminen erota harhaa ja todellisuutta toisistaan ja on siksi sairaudentunnoton.

Ihminen ei ole psykoottinen, jos hän ajattelee: "Minusta tuntuu kuin naapurini vakoilisivat minua, mikä ei kyllä varmaan ole oikeasti totta, mutta silti tuntuu siltä."

Psykoottinen ajattelee: "Naapurini vakoilevat minua." Ja se on hänelle fakta, jossa hän pysyy, vaikka hänelle huomautettaisiin, että vakoilu on epätodennäköistä eikä siitä ole todisteita.

Psykoottinen ihminen voi kyllä olla osittain sairaudentuntoinen, esim. tiedostaa olevansa masentunut tai tiedostaa joidenkin harhaluulojen kohdalla, etteivät ne ole välttämättä totta, mutta sitten on myös harhoja, joita pitää totena.

38/46 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ap sellaisia ajatuksia, että sinua vainotaan tms?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
39/46 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Onko sinulla ap sellaisia ajatuksia, että sinua vainotaan tms?

Olethan tietoinen seuraavista faktoista etkä vähättele vainoamista ja sen aiheuttamaa ahdistusta. 

- vainoaminen on ollut rikos Suomessa vuodesta 2014

- vainoaja on yleensä mies

- vainon uhri yleensä nainen

- vainottuja ei usein uskota eli rikolliset pääsevät kuin koira veräjästä

- vainoaminen aiheuttaa ahdistusta, turvattomuutta, masennusta

- vähättelevä asenne on tyypillistä, ulkopuolisilta

- vainoajat yrittävät usein peitellä tekojaan syyttämällä uhria vainoharhaiseksi

Jos sinulla ei ole aiheesta kokemusta, ethän vähättele toisen kokemusta.

Vierailija
40/46 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä välttämättä heti huomaa. Henkilö voi jutella ihan normaalisti ja sitten kertoa ohimennen olevansa Jeesus.