Voiko todella psykoottinen ihminen kyetä esittämään normaalia?
Esimerkiksi, ettei töissä huomata mitään? Ja asia tuleekin yllättäin ilmi myöhemmin.
Epäilen itse, ettei minulla ole kaikki kunnossa henkisesti, mutta osaan esittää normaalia ja suoriudun työstäni moitteettomasti, vapaa-ajalla on ollut ongelmia.
Osaan jopa psykologin vakuuttaa, että olen terve psyykkisesti, mutta tiedän sisimmässäni, että en ole.
Kommentit (46)
En nyt oikein ymmärrä sinua, miksi sinun täytyy niin esittää kaikille? Mutta kyllä todellakin monet muutkin ovat sellaisia, käytännössä ovat muille mukavia mutta sisin on täysin salassa mahdollisesti. Se ei kai ole kiellettyä. Kaikki eivät ole niin avoimia.
Siis psykoottisuutta on eriasteista. On aivan eriasia olla psykoosissa ja vaeltaa zombina, kun taas olla psykoottinen, psykoottinen ihminen ei ole täysillä todellisuudessa mukana, mutta kykenee normaaliin toimintaakin.
Vierailija kirjoitti:
Siis psykoottisuutta on eriasteista. On aivan eriasia olla psykoosissa ja vaeltaa zombina, kun taas olla psykoottinen, psykoottinen ihminen ei ole täysillä todellisuudessa mukana, mutta kykenee normaaliin toimintaakin.
Eivät nämä ymmärrä näistä asioista.
Älä yritä vakuuttaa sitä psykologia, jos apua haluat.
Voisitko kuvailla niitä asioita, jotka koet kohdallasi psykoottisina?
Sinulla voi olla ennemminkin pakkoajatuksia kuin psykoosi. Puhu nyt aluksi sille psykologille.
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein ymmärrä sinua, miksi sinun täytyy niin esittää kaikille? Mutta kyllä todellakin monet muutkin ovat sellaisia, käytännössä ovat muille mukavia mutta sisin on täysin salassa mahdollisesti. Se ei kai ole kiellettyä. Kaikki eivät ole niin avoimia.
Ei, kun olen vainoharhainen mahdollisesti ja toiminut väärin, en ole kuitenkaan varma.
Esitän olevani ok nupistani, vaikka tiedän, että en ole.
Ap
Jaa kyllä mä olin psykoottisena töissä ja sain psykiatrinkin pitämään mua ihan terveenä mutta mun sh sai sen lopulta vakuutettua ettei kaikki ole nyt ihan kunnossa. Kävin siis töissä, pidin itsestäni huolta jolloin ulkoinen habitus ei kavaltanut mitään. Illat sitten etsinkin kotoani valvontakameroita. Lopulta kyllä jouduin sairaslomalle jäämään.
Kyllä voi esittää mutta osaavat lääkärit ja psykiatrit tunnistavat ihmistyyppejä sekä huomaavat ihmisistä asioita. Valitettavasti joten en usko että sinun kannattaa esittää ainakaan jos olet apua hakemassa itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla voi olla ennemminkin pakkoajatuksia kuin psykoosi. Puhu nyt aluksi sille psykologille.
Siis mitä tän nyt repäsit tähän?
Psykoosin tyyppiset oireet ei välttämättä ole psykoosia. Voivat johtua jostain neurologisesta tai psykologisesta ongelmasta. Silloin oireisto on kapeampi ja spesifimpi ja henkilön käyttäytyminen voi olla pääsääntöisesti normaalia mutta hän itse tajuaa että ajattelu epätavallista, pätkii tms.
No en kyllä olis millään pystynyt enkä edes yrittänyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kun olen vainoharhainen mahdollisesti ja toiminut väärin, en ole kuitenkaan varma.
Esitän olevani ok nupistani, vaikka tiedän, että en ole.
Ap
Monet tekevät noin. Jos sinussa on psykoottisuutta niin kyllä se alkaa näkymään, osa sairastuu enemmän ja osa vähemmän. Työkyky ei aina mene sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Olla psykoosissa ja psykoottinen tarkoittavat kyllä samaa asiaa.
Siinä olet kyllä oikeassa, että psykooseja on eriasteisia.
Jos psykoottinen pystyy kontrolloimaan ulosantiaan, saattaa mennä täydestä. Töissä hommat pitäisi samalla onnistua hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ei ole lievää skitsofreniaa tai psykoottisuutta vaan skitsofrenia on aina vaikea-asteinen. Jos ei ole vaikea-asteinen, kyse jostain muusta.
Vierailija kirjoitti:
Psykoosin tyyppiset oireet ei välttämättä ole psykoosia. Voivat johtua jostain neurologisesta tai psykologisesta ongelmasta. Silloin oireisto on kapeampi ja spesifimpi ja henkilön käyttäytyminen voi olla pääsääntöisesti normaalia mutta hän itse tajuaa että ajattelu epätavallista, pätkii tms.
Pidetään se psykoosi omana lukunansa. Harhaisuuskin on eri asia kuin psykoosi. Se kuuluu sekavuustiloihin ja näihin kuuluu myös yhtä lailla vaikka mitä mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Johon tosta aloituksesta jo huomaa, että aivoistasi on piuhat solmussa. Sekava sepustus. Kysymykseesi, kyllä voi. Riippuu ihan siitä onko psykoottisuus ajoittaista vai jatkuva syvä psykoosi.
Ilmeisesti pidemmät lauseet ovat sinulle haastavaa luettavaa.
-eri
Mitä 'psykoottisuutesi' on käytännössä?
Johon tosta aloituksesta jo huomaa, että aivoistasi on piuhat solmussa. Sekava sepustus. Kysymykseesi, kyllä voi. Riippuu ihan siitä onko psykoottisuus ajoittaista vai jatkuva syvä psykoosi.