Näytin miehelle että olen parin vuoden aikana säästänyt omalle tililleni kymppitonnin
Mies oli aivan ihmeissään. Ei ymmärrä säästämistä lainkaan eikä koe siihen tarvetta. Hän kuitenkin maksaa meillä kaikki lainat (omasta halustaan), tällä hetkellä lyhentää remonttilainaa niin paljon, kun palkasta rahaa muiden laskujen ja ruokaostojen jälkeen jää. Lisäksi ostaa kaikenlaista mitä haluaa, aina mennyt niin. Säästänyt ei ole koskaan, tili on usein lähes nollilla uuden palkan tullessa. Jos tarvitsisi äkisti jotain, käyttäisi Visaa.
Minusta taas on tärkeää että on säästöjäkin. On sitten mistä ottaa, kun tarvitsee. Tai esimerkiksi kun lapsi muutti hyvin nopealla aikataululla työn perässä, pystyin maksamaan hänen vuokransa uuteen paikkaan ja muuttokulut. Miehellähän nämä olisi mennyt Visalta. Säästöjä voidaan käyttää myös vaikka lomamatkaan.
Olen miehelle ehdottanut että maksaisin vuorostani lainoja, mutta ei. Hän on aina halunnut maksaa ihan kaikki lainat. Talon, autojen. Että ei kai tässä mitään napisemista ole?
Kommentit (56)
Näin meilläkin on. Siis ihan sovitusti. Mies maksaa kaikki lainat ja minä säästän (meille molemmille tietysti), toimii varsin hyvin.
Sivuhuomautuksena, Suomessa on salaisen omistajan käsite kiinteistöjen osalta, olosuhteista riippuen eron sattuessa talon remontit maksanut voidaan katsoa "ostaneen" talosta osan. Tämähän ei tietenkään ole ongelma jos ei olla eroamassa ja järkevät ihmiset sen osaavat itsekin erossa huomioida.
Meilläkin minä olen säästänyt paljon enemmän kuin mies, vaikka hänellä on isommat tulot (ei tosin kovin paljon). Yhteiset kulut maksetaan yhdessä kaikki, molemmat laittaa sovitun osan palkastaan yhteiselle tilille josta menee lainat, ruuat ja lasten kamppeet jne. Loput jää siihen mihin haluaakaan käyttää. Puhutaan kuitenkin ihan avoimesti raha-asioistamme, ehkä siksi kun ollaan oltu yhdessä varsin nuoresta saakka ja aloitettu yhteiselämämme opintotuilla kituuttaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko se asunto kokonaan sinun ja mies vielä kaiken päällä maksaa kaikki lainat eli sinun asuntosi lainan myös? Tarina kuulosti hyvältä tuohon asti, mutta tuohan on silkkaa taloudellista hyväksikäyttöä. Ihan tuli eräs kaveripariskunta mieleen. Ollaan kyllä varoiteltu miestä, että jos ero tulee, hän lähtee lainoineen ja muovipussiin kanssa. Mutta niin, eihän kukaan ikinä tietenkään ole eroamassa.
Kyllä, talo on vain minun. Tästä talosta ei lainaa ole alun alkaenkaan ollut, mutta remonttilainaa meillä on ja mies on ehdottomasti halunnut sen maksaa. Olen ehdottanut että puoliksi, tai että minä maksan, mutta mies on vaatinut että menee näin. Minä maksan talon muut kulut.
Ja ei, emme ole eroamassa 😄 Ap
Jos ajaudutte erillenne, mies
Homekämpät ei ole haluttua perintöä.
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä jotka ei osaa säästää. Mistä johtuukaan? En tiedä. Mutta että kaikki on pakko käyttää. Jos ei lainoihin niin johonkin muuhun. Yksikin kaveri vaihtoi aina uusimpaan iPhoneen vaikka suoraan sanoi sen olevan turhaa eikä sitä tarvitsisi. Mutta kun palkasta jäi yli niin sama oli ostaa. Ja samoin maksaa sitten luottokortilla kiireelliset hankinnat. Mistä johtuu ettei jotkut osaa lainkaan säästää?
On ihmisiä jotka säästää. Ja sitten niitä jotka elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä jotka ei osaa säästää. Mistä johtuukaan? En tiedä. Mutta että kaikki on pakko käyttää. Jos ei lainoihin niin johonkin muuhun. Yksikin kaveri vaihtoi aina uusimpaan iPhoneen vaikka suoraan sanoi sen olevan turhaa eikä sitä tarvitsisi. Mutta kun palkasta jäi yli niin sama oli ostaa. Ja samoin maksaa sitten luottokortilla kiireelliset hankinnat. Mistä johtuu ettei jotkut osaa lainkaan säästää?
Ja sit niitä järki-ihmisiä jotka osaa sekä säästää että elää.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin minä olen säästänyt paljon enemmän kuin mies, vaikka hänellä on isommat tulot (ei tosin kovin paljon). Yhteiset kulut maksetaan yhdessä kaikki, molemmat laittaa sovitun osan palkastaan yhteiselle tilille josta menee lainat, ruuat ja lasten kamppeet jne. Loput jää siihen mihin haluaakaan käyttää. Puhutaan kuitenkin ihan avoimesti raha-asioistamme, ehkä siksi kun ollaan oltu yhdessä varsin nuoresta saakka ja aloitettu yhteiselämämme opintotuilla kituuttaen.
Meillä sama juttu, rahasta ei ole koskaan riidelty, silloinkaan kun sitä ei ole ollut riittävästi. Vaikkakaan yhteistä tiliä ei ole ollut koskaan. Säästötilistäkin olen kertonut ja monesti esim. sanonut että laitan esimerkiksi huonekalujen myyntitulot ja vaikka syntymäpäivälahjaksi vanhemmilta saamani rahat säästötilille. Mies ei vaan ole hoksannut paljonko sinne onkaan kerääntynyt 😄 ap
Miksi ihmeessä avustaa työssä käyvää lastasi rahallisesti? Itse en ikinä avustaisi. Serkkuni joka lähestyy neljääkymppiä soittelee edelleen äidilleen ja pyytää rahaa milloin mihinkin. Ja äiti antaa. Tuollainen lapsi ei koskaan opi tulemaan toimeen omillaan.
Olisiko aika katkaista napanuora.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niitä jotka osaa tehdä molempia.
Asun yksin joten itse säästän ja maksan. Parissa vuodessa jäänyt nyt 50k säästöön valmistumisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä avustaa työssä käyvää lastasi rahallisesti? Itse en ikinä avustaisi. Serkkuni joka lähestyy neljääkymppiä soittelee edelleen äidilleen ja pyytää rahaa milloin mihinkin. Ja äiti antaa. Tuollainen lapsi ei koskaan opi tulemaan toimeen omillaan.
Olisiko aika katkaista napanuora.
Oletpa hölmö, kun et hoksaa millaisia tilanteita voi olla, vaan provoilet. Kyseessä opiskelijanuori, jolla opiskelut harjoittelusta kiinni ja kuten moni tietää, harjoittelupaikat monella alalla kiven alla. Sitten kun haki töitä kaukaakin omalta paikkakunnaltaan, sai ihan kunnon työpaikan jossa saa samalla suorittaa harjoittelunsa. Työt piti aloittaa heti ja onnistui saamaan asunnonkin, mutta vanhaan opiskelijakämppään piti myös maksaa vielä seuraava vuokra. Kuten tiedät, kahteen asuntoon ei Kelakaan tukia myönnä. Joten lapsi itse maksoi vanhan asunnon vuokran ja kyllä, mielelläni maksoin uuden asunnon vuokran, jotta lapsi pääsi muuttamaan, sai aloitettua huippuhyvässä työpaikassa ja sitä myöden tutkintonsa valmiiksi ja elämässä eteenpäin.
Se että SINÄ et IKINÄ täysikäistä lastasi avustaisi, kertoo paljon sinusta. Kirjoituksesi tyyli kertoo vielä lisää. Enempää en tietoa haluakaan 😊 Olen vain iloinen että itse pystyn läheisiäni auttamaan kun tarve on. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niitä jotka osaa tehdä molempia.
Eikä ole edes vaikeaa.
Minäkin säästän ja mies ei. Ei tiedä mitään säästöistäni ja sijoituksistani. Avioehto on.
Vierailija kirjoitti:
Meidän parisuhteessa ei ole yhteisiä rahoja. En tiedä mitä miehellä on eikä hän tiedä mitä minulla on. Suurin piirtein tiedämme toistemme kuukausitulot palkan osalta. Laskut asumisen osalta puoliksi, muuten kumpikin on vastuussa omista varoistaan, veloistaan, elatuksestaan. Avioehto on, tiukka sellainen. Toimii hyvin eikä tarvitse tapella raha-asioista.
Eli olette kämppiksiä? Ei minkäänlaista luottamusta, joten ei varmasti rakkauttakaan kun kyräillään vaan kumpikin oman rahamassinsa päällä istuen ettei toinen tule ja varasta, kun ne on minun. Surullista. Minä tiedän ystävistäni varmasti enemmän kuin te toisistanne.
Vierailija kirjoitti:
Ei olla eroamassa 😄 Nykyinen asunto on minun ja tulee jäämään aikanaan lapsille perinnöksi. Minä olen maksanut oikeastaan kaikki lasten kulut ja pitkälti ruokakulut ja lisäksi muita laskuja tässä muutaman vuosikymmenen ajan, että en minäkään tässä rahoiksi ole elänyt. Nämä nykyiset säästöt on parin viime vuoden ajalta eli nyt kun lapset on omillaan ja asumiskulut hyvin pienet.
Ja kyllä, jatkan säästämistä tottakai! Mielenkiintoista nähdä mitä mies tekee kun laina on maksettu, alkaako säästää vai pitääkö sitten vaihtaa autoa tms että taas tulee uutta maksettavaa. Ap
Meillä kävi niin, että kun lapset lensivät pesästä ja lainat oli maksettu niin aikas sukkelaan säästössä oli jo sata donaa ja kasvaa kohisten. Eläkepäivät turvattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko se asunto kokonaan sinun ja mies vielä kaiken päällä maksaa kaikki lainat eli sinun asuntosi lainan myös? Tarina kuulosti hyvältä tuohon asti, mutta tuohan on silkkaa taloudellista hyväksikäyttöä. Ihan tuli eräs kaveripariskunta mieleen. Ollaan kyllä varoiteltu miestä, että jos ero tulee, hän lähtee lainoineen ja muovipussiin kanssa. Mutta niin, eihän kukaan ikinä tietenkään ole eroamassa.
Kyllä, talo on vain minun. Tästä talosta ei lainaa ole alun alkaenkaan ollut, mutta remonttilainaa meillä on ja mies on ehdottomasti halunnut sen maksaa. Olen ehdottanut että puoliksi, tai että minä maksan, mutta mies on vaatinut että menee näin. Minä maksan talon muut kulut.
Ja ei, emme ole eroamassa 😄 Ap
Jos ajaudutte erillenne, mies
Onneksi olen lapseton, mitään ei jää
Mulla ja miehellä menee yli 10 000 eur vuodessa lomailuun
Esim lomista LONTOO
hyvä hotelli 2200 eur viikko
Lennot noin 2000 yht
Ruuat huvit 1000/viikko
Shoppailu 2000 viikko
Hups..menee enempi kuin 10 000..vuodessa
Eikä KUKAAN PERI mitään:)
Onhan teillä avioehto? Mitä jos tulee ero?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieskö ei omista puoliksikaan kämppää?
Ei omista. On kokonaan minun. Ap
Voi olla sun nimissä, mutta on 50/50 kumminkin.