Näytin miehelle että olen parin vuoden aikana säästänyt omalle tililleni kymppitonnin
Mies oli aivan ihmeissään. Ei ymmärrä säästämistä lainkaan eikä koe siihen tarvetta. Hän kuitenkin maksaa meillä kaikki lainat (omasta halustaan), tällä hetkellä lyhentää remonttilainaa niin paljon, kun palkasta rahaa muiden laskujen ja ruokaostojen jälkeen jää. Lisäksi ostaa kaikenlaista mitä haluaa, aina mennyt niin. Säästänyt ei ole koskaan, tili on usein lähes nollilla uuden palkan tullessa. Jos tarvitsisi äkisti jotain, käyttäisi Visaa.
Minusta taas on tärkeää että on säästöjäkin. On sitten mistä ottaa, kun tarvitsee. Tai esimerkiksi kun lapsi muutti hyvin nopealla aikataululla työn perässä, pystyin maksamaan hänen vuokransa uuteen paikkaan ja muuttokulut. Miehellähän nämä olisi mennyt Visalta. Säästöjä voidaan käyttää myös vaikka lomamatkaan.
Olen miehelle ehdottanut että maksaisin vuorostani lainoja, mutta ei. Hän on aina halunnut maksaa ihan kaikki lainat. Talon, autojen. Että ei kai tässä mitään napisemista ole?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieskö ei omista puoliksikaan kämppää?
Ei omista. On kokonaan minun. Ap
Voi olla sun nimissä, mutta on 50/50 kumminkin.
Sorry, mutta ei ole 😂 Usko pois. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla aiemmalla sivulla oli maininta salaisesta omistajuudesta. Siihen kannattaa tutustua. Se omistajuussuhde ei ole käytännössä koskaan noin selvä pitkässä suhteessa, jossa toinen osallistuu kuluihin tai arvonnousuun. Muutenkin tuollainen hekottelu aikuiselta ihmiseltä on..noh.
Nooo, oli meilläkin talousasiat suhteessa ongelmattomia ja aina puhuttiin, että mahdollisessa erossa osataan hoitaa kaikki fiksusti. Oletusarvo oli, että ollaan aina yhdessä elämän loppuun asti. Kun ero kuitenkin tuli ajankohtaiseksi, niin miehestä muuttui järkyttävä ahne hirviö. Kaikkeen kannattaa varautua.
Minulla on myös mies, joka ei osaa säästää. Ja minua stressaa se, että maksetaan luotolla, tai maksetaan yllättävä meno korvamerkityllä rahalla. Koska minä haluan pesämunan, niin minulla on kaksi pientä rahastoa, mutta mies tietää vain toisen. Nämä rahastot ovat olleet minulla jo ennen tapaamistamme.
Mies itse käyttää rahaa isolla kädellä, ja minäkin hyödyn siitä. En omista tuloista pihistä, mutta mies tietää, että rahankäyttöni on erilaista.
Minä ajan vanhemmalla autolla, miehellä uudempi, josta maksaa rahoitusvastiketta. Hän taannoin ehdotti, että meidän pitäisi käyttää se rahasto (josta tietää) auton maksuun. Ja sitten vaikka aloittaa uudelleen rahaston kerryttäminen. Just joo - se olisi sen rahaston loppu. En suostunut. Enkä tämän jälkeen todellakaan aio kertoa siitä toisesta rahastosta hänelle. Oman stressitasoni vuoksi.
Auton maksun jälkeen voisi ottaa uuden lainan, kun ei ole velkaakaan ja sitä olisi taas varaa maksaa.
En minä ainakaan kertoisi säästöistä puolisolle, etenkään jos hän elää palkasta palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla aiemmalla sivulla oli maininta salaisesta omistajuudesta. Siihen kannattaa tutustua. Se omistajuussuhde ei ole käytännössä koskaan noin selvä pitkässä suhteessa, jossa toinen osallistuu kuluihin tai arvonnousuun. Muutenkin tuollainen hekottelu aikuiselta ihmiseltä on..noh.
Missä kohtaa maailmaa nauraminen on ollut kiellettyä aikuiselta ihmiseltä? 😂 Katsos kun meitä on tässä kaksi. Minä, joka omistan talon ja tiedän, miten olemme omistusasiat mieheni kanssa sopineet. Ja sitten olet sinä. Niin tuota..... 😊 Ap
Ap kirjoittaa milloin talosta, milloin asunnosta. Välillä mies maksaa lainoja, välillä vain yhtä lainaa. Mitä ap omistaa yksinään vai omistaako mitään?
Mies voi tarpeen vaatiessa todistaa maksaneensa lainan/lainat, joten tiedä sitten miten eron koittaessa omaisuus jakautuu.
1) kymppitonnin säästäminen 2 vuodessa nyt mitenkään erityisen hyvä suoritus olisi.
2) vielä typerämpää on säästää se TILILLE.
Samassa ajassa minä olen sijoittanut yli 100 000 €, joka tuottaa jo osinkoina 2 vuodessa yhtä paljon kuin sinä olet säästänyt.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös mies, joka ei osaa säästää. Ja minua stressaa se, että maksetaan luotolla, tai maksetaan yllättävä meno korvamerkityllä rahalla. Koska minä haluan pesämunan, niin minulla on kaksi pientä rahastoa, mutta mies tietää vain toisen. Nämä rahastot ovat olleet minulla jo ennen tapaamistamme.
Mies itse käyttää rahaa isolla kädellä, ja minäkin hyödyn siitä. En omista tuloista pihistä, mutta mies tietää, että rahankäyttöni on erilaista.
Minä ajan vanhemmalla autolla, miehellä uudempi, josta maksaa rahoitusvastiketta. Hän taannoin ehdotti, että meidän pitäisi käyttää se rahasto (josta tietää) auton maksuun. Ja sitten vaikka aloittaa uudelleen rahaston kerryttäminen. Just joo - se olisi sen rahaston loppu. En suostunut. Enkä tämän jälkeen todellakaan aio kertoa siitä toisesta rahastosta hänelle. Oman stressitasoni vuoksi.
Meillä mies on ehdottomasti sitä mieltä ettei mun säästöjä käytetä lainoihin tms, koska siellä on tosiaan mun lahjarahoja ym. Ja muutenkin selvää että toistemme tilit tiedetään.
Mutta on tuo ajatusmaailma vähän erilainen siinä että itse tuskailen kun haluaisin uudet matot ja ne maksaisi 200 euroa, enkä tiedä raaskinko. Ja mies voi ostaa tonnin parin ostoksia tuosta vaan hetkeäkään miettimättä 😄 En voisi päästää käyttötiliäni nollille sillä ajatuksella, että palkkapäivänä tulee lisää. Eri asia oli silloin kun ei ollut vaihtoehtoja, mutta nyt kun on, niin jotain hätävaraa pitää olla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Meidän parisuhteessa ei ole yhteisiä rahoja. En tiedä mitä miehellä on eikä hän tiedä mitä minulla on. Suurin piirtein tiedämme toistemme kuukausitulot palkan osalta. Laskut asumisen osalta puoliksi, muuten kumpikin on vastuussa omista varoistaan, veloistaan, elatuksestaan. Avioehto on, tiukka sellainen. Toimii hyvin eikä tarvitse tapella raha-asioista.
Teillä on siis firma eikä perhe. Perhehän on tän mailman pienin talouden yksikkö. Toimitusjohtajan saa valita ihan ite.
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoittaa milloin talosta, milloin asunnosta.
Eikö talo ole asunto? Jos sulla on talo, oletko mielestäsi asunnoton?
Ei taas lainaukset toimi, mutta 43 vastaa, että eihän nauraminen toki kiellettyä ole, mutta ei se tällaisessa keskustelussa kovin fiksua kuvaa anna. Mikä viestissäni nyt triggeröi kommentoimaan tuolla tavalla? Kautta aikojen on ollut pareja, jotka "ei eroa koskaan" ja kautta aikojen on ollut pareja, jotka eroaa hyvissä väleissä ja alkaa eron hetkellä tappelemaan omaisuudesta. Hieno juttu, jos ette eroa ja jos eroatte, mies suostuu lähtemään tyhjin käsin, vaikka on maksanut elämisenne, mutta hyvä muistaa realiteetit. Ja niihin realiteetteihin kuuluu se, että taloudellisesti osallistuneella exällä voi olla lainmukainen oikeus saada hyvitystä, vaikka olisi aiemmin sovittu keskenään toisin ja vaikka omaisuus olisi toisen nimissä. Tästä löytyy myös ihan oikeustapauksia.
Annoin miehelleni 800 euroa jos vaikka haluaa ostaa jotain. Mies asuu minun asunnossa ja on tehnyt täällä remonttia ilmaiseksi ja teki terassinkin. Terassi olisi maksanut 4000 euroa jos olisin sen teettänyt jollain firmalla koska tein kyselyjä aiemmin mitä maksaa. Mieheni tekemänä maksoi alle puolet siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei taas lainaukset toimi, mutta 43 vastaa, että eihän nauraminen toki kiellettyä ole, mutta ei se tällaisessa keskustelussa kovin fiksua kuvaa anna. Mikä viestissäni nyt triggeröi kommentoimaan tuolla tavalla? Kautta aikojen on ollut pareja, jotka "ei eroa koskaan" ja kautta aikojen on ollut pareja, jotka eroaa hyvissä väleissä ja alkaa eron hetkellä tappelemaan omaisuudesta. Hieno juttu, jos ette eroa ja jos eroatte, mies suostuu lähtemään tyhjin käsin, vaikka on maksanut elämisenne, mutta hyvä muistaa realiteetit. Ja niihin realiteetteihin kuuluu se, että taloudellisesti osallistuneella exällä voi olla lainmukainen oikeus saada hyvitystä, vaikka olisi aiemmin sovittu keskenään toisin ja vaikka omaisuus olisi toisen nimissä. Tästä löytyy myös ihan oikeustapauksia.
Hei, nyt ei puhuta kuolemasta tai muusta vakavasta asiasta, jolloin nauraminen olisi jotenkin tosi väärin 😄 Suhtaudun viesteihisi näin, koska kuvittelet tietäväsi parisuhteeni, sen tilan ja sopimukset, paremmin kuin minä, joka tässä suhteessa elän. Ei mies meidän elämistä ole maksanut 😄 Meitä on ihan kaksi työssäkäyvää tässä suhteessa, ollut alusta alkaen. Toisekseen, ei mies ole lähdössä, ja jos lähtisikin niin ei tyhjin käsin. Nämä asiat on kaikki sovittu. Siinä se. Ap
PS. Ei kaikki parit eroa.
Meillä menee juurikin näin. Maksan kyllä osuuteni asuntolainasta, mutta käytännössä miehen tili tyhjennetään joka kuukausi ja minä säästän. Hyvin toimii.