Eilen lähti jälleen yksi
turkulaisella telakalla kokoon pantu jättiristeilijä merille.
No, Yle uutisoi tänään, että tuon risteiijän tilannut saksalaisvarustamo haluaa rakennuttaa lisää aluksia Turun telakalla.
Mutta... Minä vaan tässä sitten mietin, että mikä siinä Turussa sitten on etu siihen nähden, että sama telakka valmistaa aluksia Saksassakin. Miksei niitä ristelijöitä tilata Saksassa olevalta telakalta?
Onko Suomessa teetetty työ halvempaa? Tuskinpa se osaamisesta on kyse kuitenkaan, sillä suunnittelutoimistoja ja insinöörejä ja rakennusmiehiä on Saksaankin saatavilla. Turussahan telakalla työskentelee hirveästi muista maista tulleita työläisiä, muista maista, eli tällä hetkellä ainakin Baltian maista...
Yle siis uutisoi että ko. varustamo haluaisi lisää, mutta toistaalta turkulainen sanomalehti kertoi että uutta tilausta ei ainakaan toistaiseksi tuolta varustamolta ole olemassa!
Kommentit (9)
Ehkä kokonaiskustannukset ovat halvemmat.
Suomalaisen panemisen erikoisosaamista on laivojen kokoon pano.
Saattaa olla että tulisi halvemmaksi, jos laivoja ei rakennettaisi Turussa. Suomessa kuitenkin tehdään paljon hölmöä hommaa, koska me tyhmät suomalaiset pidämme työn tekoa tärkeämpänä kuin työn tuottavuutta / hyödyllisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen panemisen erikoisosaamista on laivojen kokoon pano.
Juu, just kokoon pano eli kokoaminen kun osistahan se laiva kootaan, ja ne osat rahdataan meritse jostain Baltiasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen panemisen erikoisosaamista on laivojen kokoon pano.
Juu, just kokoon pano eli kokoaminen kun osistahan se laiva kootaan, ja ne osat rahdataan meritse jostain Baltiasta!
Siellä suomalaiset telakkahenkilöt on meisselit tanassa panemassa loistoristeilijää kokoon.
Telakalle mahtuu hyvin rajallinen määrä laivoja kerralla rakennettavaksi.
Meyerin Papenburgin telakalla ei voi rakentaan yhtä isoja aluksia kuin Turun telakalla.
Krooh