Vaalityön jälkeen emme ole enää mitään
Tein vaalityötä erään puolueen ehdokkaalle. Käytin työhön aikaani yhteensä yli 100 tuntia. Puolue sai useamman ehdokkaan läpi, myös hänet, jolle työskentelin. Kampanjan aikana ehdokas oli kovin kehuvainen, lähetti viestejä, kommentoi someani. Mutta kun vaalitulos varmistui ja vaalit olivat ohi, muutuin ilmaksi. Olin tärkeä tuon hetken ja sen jälkeen ei tarvinnut enää huomioida mitenkään. Hyväksikäytetty olo. Ja vielä itse aiheutettu. En usko, että enää koskaan lähden mukaan vaalityöhön. Myös puolueesta aion erota. Uskon, että kaikkialla on tällaista. Politiikka on kylmää, hyväksikäyttävää ja laskelmoivaa.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi samoin. Erosin myös puolueesta. Jätin myös äänestämättä seuraavissa vaaleissa, mut se oli typerä valinta. Enää en omaa, entistä puoluettani äänestä koskaan. Tästä yli 10 v aikaa.
Minä myös lähdin puolueesta samoista syistä. Lisäksi aina kun uusi puolueen jäsen tuli aktiiviseksi, alkoi pohdinta, missä tätä ihmistä voisi käyttää puolueen/ehdokkaan etua ja mainetta nostamaan. Itse ihmisellä on arvoa vain jos hän tuo puolueelle jollakin tavalla kannatusta, mainetta, kunniaa. Ei oikein sopinut omiin arvoihin. Nykyään pysyttelen etäällä kaikesta poliittisesta, ääneni tosin annan kaikissa vaaleissa. Poliittista uraa tai edes aktiivisuutta en kylöä suosittele kenellekään läheisillleni/lapsilleni.
Vierailija kirjoitti:
Meillä eräs ehdokas järjesti karonkan muutama vuosi sitten kuuden päivän varoitusajalla, pahimpaan loma-aikaan. Tämä karonka olisi ollut kahden tunnin mittainen "juhla" taloyhtiön vanhassa kerhotilassa nyyttäri periaatteella. En mennyt, kuten ei moni muukaan. Muutamat, jotka olivat paikalla kertoivat tapahtumassa tunnelman olleen vaivaantunut, väkeä paikalla kuusi ehdokkaan lisäksi. Ehdokas siis tuli valituksi, eikä rahasta ollut kiinni.
Kyllä kuulostaa nololta, mietin jopa, että onko edes totta?!? Lähdetään siitä, että on. Ensinnäkin noin lyhyellä varoitusajalla. Silloin on jo olettamus, että kaikki, jopa suurin osa ei pääse osallistumaan. Eli kiitoksen osoittaminen ei kaikille ole niin tärkeää. Myös tuo lyhyt juhla-aika varmasti mietityttää jos mökiltä tms. haluaisi tulla mukaan. Lyhyt juhla viestii itselleni, ettei ehdokas ole valmis käyttämään aikaansa tukijoihinsa, mikä on irvokasta siihen nähden, että nämä ihmiset ovat yhteensä laittaneet aikaa ehdokkaaaseen satoja tunteja. Nyyttärit vasta oudolta kuulostavat, siinähän olisi ihan konkreettisesti tarkoitus tarjoiluilla osoittaa kiitos tehdystä työstä. Myöskään oletetusti ilmainen juhlatila ei paljoa imartele.
Toivon, että tämä ei ollut totta. Jos oli, ehdokas tuskin on tukijoukkoja saanut kasaan tämän jälkeen. Jos olisin puolueen johtohahmoja puuttuisin tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kampanjan aikana ehdokas antaa kuvan, että toinen on tärkeä, ihana, sielunsisko, käyttää ystävä sanaa jne. niin kyllä siinä tulee ymmärrys, että suhde jatkuu myös vaalien jälkeen.
Tääl samanmoinen kokemus!! Hervoton pettymys. Onko kaikki ehdokkaat laskelmoivia juusereita? Ylisteteään somessa ja viestiketjuissa milloin ketäkin kamppanjan aikana, mutta kun vaalit on ohi, ei enää mitään. Ei yhtään mitään. Viesteihin ei reagoida, tägäyksiin ei myöskään, tukiryhmälle ei kerrota, mitä kaikesta seurasi jne. Kiire ei oo mikään selitys jos samalla ehtii somessaan poseeramaan milloin missäkin kissanristiäisissä, edustustehtävissä jne. Itselleni ei vaalityö selvästi sovi, kerta riitti. Vaikka ehdokas tulikin valituksi, oli kokemus itselleni hajottava ja jopa traumatisoiva. Kun on taustalla ulos sulkemista ja
Ehdokkaalla on agenda. Jotta hän saa sen mahdollisimman laajalle levitettyä, tarvitsee hän tukijoita, äänitorvia. Nämä ihmiset hyvää hyvyyttään, yhteisiä arvoja jakaakseen, laittavat aikaansa sanoman levittämiseen. Jotta kaikki tekisivät hulluna töitä, täytyy heitä manipuloida, kehua, kiittää, korostaa ym. ahkerasti. Kunnes vaalit ovat ohi. Sitten ei enää tarvitse. Mitään. Omat tavoitteet saavutettu ja muut tarpeettomia. Tervemenoa politiikan kylmään maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kampanjan aikana ehdokas antaa kuvan, että toinen on tärkeä, ihana, sielunsisko, käyttää ystävä sanaa jne. niin kyllä siinä tulee ymmärrys, että suhde jatkuu myös vaalien jälkeen.
Tääl samanmoinen kokemus!! Hervoton pettymys. Onko kaikki ehdokkaat laskelmoivia juusereita? Ylisteteään somessa ja viestiketjuissa milloin ketäkin kamppanjan aikana, mutta kun vaalit on ohi, ei enää mitään. Ei yhtään mitään. Viesteihin ei reagoida, tägäyksiin ei myöskään, tukiryhmälle ei kerrota, mitä kaikesta seurasi jne. Kiire ei oo mikään selitys jos samalla ehtii somessaan poseeramaan milloin missäkin kissanristiäisissä, edustustehtävissä jne. Itselleni ei vaalityö selvästi sovi, kerta riitti. Vaikka ehdokas tulikin valituksi, oli kokemus itselleni hajottava ja jopa traumatisoiva. Kun on taustalla ulos sulkemista ja kiusaamista. Ei enää koskaan.
Luuletko, että ehdokkaasi itse kommentoi julkaisujasi? Tai reagoi tägäyksiin. Olet väärässä, nyt joudut pettymään lisää. Ehdokkaallasi on ainakin yksi, todennäköisesti kolme-viisi ihmistä sometiimissä, joilla on pääsy ehdokkaan someen. He ihan työkseen, tai siis vapaa-ehtoistyökseen vastailevat hänen nimissään. Ei ehdokas itse tällaista ehdi tekemään. Itse kyseenalaistan vahvasti tämän toiminnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tääl samanmoinen kokemus!! Hervoton pettymys. Onko kaikki ehdokkaat laskelmoivia juusereita? Ylisteteään somessa ja viestiketjuissa milloin ketäkin kamppanjan aikana, mutta kun vaalit on ohi, ei enää mitään. Ei yhtään mitään. Viesteihin ei reagoida, tägäyksiin ei myöskään, tukiryhmälle ei kerrota, mitä kaikesta seurasi jne. Kiire ei oo mikään selitys jos samalla ehtii somessaan poseeramaan milloin missäkin kissanristiäisissä, edustustehtävissä jne. Itselleni ei vaalityö selvästi sovi, kerta riitti. Vaikka ehdokas tulikin valituksi, oli kokemus itselleni hajottava ja jopa traumatisoiva. Kun on taustalla ulos sulkemista ja
Oikeesti? Onko tämä totta?
Mitä vittua? Oikeesti? Siis vastaileeko joku muu ehdokkaiden nimissä? En usko!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole uskon asia vaan fakta. Mitä varten luulet sometiimien olevan? Tiedän tämän 100 % varmuudella koska olen itse ollut tällaisessa tiimissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole uskon asia vaan fakta. Mitä varten luulet sometiimien olevan? Tiedän tämän 100 % varmuudella koska olen itse ollut tällaisessa tiimissä.
Yep! Luulin, että tämän kaikki tietävät. Siis kamppanjatiimeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ihan laillista puuhaa? Esiintyä toisena ihmisenä? Ainakin eettisesti hyvin kyseenalaista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain, ihan totta. Kyseenalaistan tämän toiminnan kyllä vahvasti, on vähintäänkin eettisesti arveluttavaa. Eikä tuo oikein ole tiimiläisiä kohtaan jos heille ei ole tätä kerrottu.
Vierailija kirjoitti:
Läpipäässeillä on nyt hektiset pari viikkoa median parissa. Odota rauhassa, ehdokkaasi kyllä järjestää kiitostapahtuman työntekijöilleen.
No nyt se karonka on "juhlittu". En itse mennyt paikalle koska koin loukkaavana nopean aikataulun ja ehdokkaan 1,5 h ajan antamisen tukijoilleen. Kuulin, että olivat kohottaneet maljat, ehdokas oli syönyt jotain ja olivat puhuneet niitä näitä alle tuon 1,5 h. Kaikilla arkiset työvaatteet. Mitään hlökoht. palautetta ei kukaan saanut. Tämä on häpeällistä! Karonka on KIITOSJUHLA! Tämä ei sitä ollut. Eikä ollut rahasta kiinni. Jos itse olisin ehdokkaana haluaisin osoittaa kiitokseni tukijoilleni juurikin juhlan muodossa. Ja antaisin tuon illan aikani heille. Hyvää ruokaa, tanssia, puheita ja kiitoksia. Siitä olis mun juhlat tehty. Nyt eroan puolueesta, enkä ainakaan hetkeen halua edes ajatella politiikkaa, katsotaan, miten sitten jatkossa.
Niin hyväksikäytetty fiilis.
Minä lähdin juurikin näistä syistä politiikasta pois. Vaikka olisi kuinka mukavia ihmisiä, on siellä paljon mielistelyä, kalastelua, manipulointia ym. Tällainen maailma on itselleni todella raskas, en hyväksy, että ihmisiä kojdellaan näin. Herkkänä koin tuon maailman myös hyvin kovana ja kylmänä. Jälkeenpäin olen miettinyt, miten sitä edes nuo muutamat vuodet jaksoin. En usko, että politiikassa pidemmällä juoksulla pärjää herkkä ja empaattinen ihminen.