Onko lapsesi virikehoidossa, vastaapa seuraaviin kysymyksiin:
a. Miksi olet kotona?
b. Kuinka pitkää päivää lapsesi viettää päivähoidossa?
c. Koulutuksesi? Ammattisi?
Kommentit (26)
niin ja ammattini luokanopettaja.... Eli akateeminen minäkin ja lapset kotihoidossa.
Itse olen vauvan kanssa kotona,päivähoidossa poika on 2 päivänä viikossa 6h kerrallaan ja minun koulutukseni on FM jos se mihinkään liittyy.
Me asumme muuten keskellä ei-mitään. Päiväkotikin on 14km päässä (siis yhteen suuntaan). Poika on miehen lyhyinä työpäivinä (ke ja pe) siellä,mies vie mennessä ja ottaa mukaan tulessaan kotiin. Poika sanookin näitä " mun ja isin työkeikoiksi" :D
Hirmusti tykkää käydä ja oppinut uusia asioita joista tärkein on tietysti muiden kanssa toimiminen. Srk tmv kerhoja ei ole kuin lähimmät yli 20km päässä ja ihan hulluina aikoina,autottomana ihmisenä en pääsisi kuljettelemaan.
Ai niin ja niitä kyläilypaikkoja...tuota voitaishan me tarpoa tuonne 6km päähän umpihangessa,mutta...
Kyse on yksinkertaisesti lapsen parhaasta ja samalla se vaikuttaa koko perheen hyvinvointiin. Kyllä täällä on kirjasto ja puistoja yms. mutta ei siellä lapselle seuraa ole (leikkipuistot pääosin aina tyhjillään). Seurakunnan kerhoista emme välitä. Yhtenä iltana viikossa lapsi käy myös aikuinen-lapsi liikuntakerhossa. Lapseni tapauksessa on kyse on seurankaipuusta, minä en ole lapselleni hänen ikäistään seuraa, eikä minun kanssani opita ryhmäkäyttäytymistä. Minun sosiaaliset taidot on aivan eri luokkaa, eikä minun kanssani tule samanlaisia ongelmia ratkaistaviksi kuin toisen lapsen/lapsien kanssa. Syksyllä alkaa eskarikin, mutta sitä ei ilmeisesti virikehoidoksi enää katsota kun on ilmaistakin.
Jos lapsi ei päiväkotiin menosta pitäisi tai olisi paljon nuorempi, harkitsisin tietenkin tilannetta uudelleen, mutta nyt lähtökohtana on nimenomaan ollut lapsen oma toive. Loput 5 pv/vko lapseni virikkeet sitten järjestänkin. Lapseni ei muuten ole hoidossa kuin ehkä pari kertaa vuodessa mummolassa tai sukulaisilla. Lapset kulkevat aina mukana lapsentahtisessa elämässämme, eikä vanhemmat käy viihteellä. Kokisin itseni huonoksi vanhemmaksi jos en järjestäisi lapselleni kodin ulkopuolisia virikkeitä tässä elämäntilanteessa ja päiväkoti 2krt/vko on ollut mielestäni hyvä ja turvallinen ratkaisu. Tekee myös minulle hyvää nämä pari päivää jotka voin ottaa rennommin. Mielestäni ei ole ollenkaan noloa että näinä kahtena päivänä haluan nukkua univelkojani vauvan kanssa pois ja olla taas parempi ja iloisempi äiti. Nolompaa olisi jos en välittäisi lapsen omista toiveista, enkä tajuaisi pitää omasta jaksamisestani huolta. Tämä on siis nappiratkaisu meille.
Meidän lapsi 2,2 aloittaa päiväkodin kerhossa 2xviikko 2,5 tuntia per kerta?
Olen itse kotona vauvan 4 kk kanssa. Ennemmän tuosta on minulle työtä verrattuna koko ajan kotona olemiseen, mutta ajattelin kokeilla jos lapsi tykkäisi. Voihan sen sit lopettaa.
Helmikuuta odotellessa.
a. Miksi olet kotona?
Olen kotona 1-vuotiaan kanssa.
b. Kuinka pitkää päivää lapsesi viettää päivähoidossa?
6-vuotias tyttäreni on päiväkodissa kolme kertaa viikossa neljä tuntia. Lisäksi käy kerran viikossa kerhossa (3h), ainoa mitä täällä on tarjolla päiväkodin lisäksi. Tapaa päiväkodissa ystäviään (kaikkien muiden vanhemmat ovat töissä) ja todellakin saa virikkeitä. Lukee sujuvasti (lukee kokonaisia kirjoja), on liikunnallinen, sosiaalisilta taidoiltaan etevä. Oikea paikka varmaankin olisi jo nyt eskari, mutta emme ole kuitenkaan päätyneet nopeuttamaan kouluun menoa.
Jos joku päätyy moralisoimaan minua, niin - vink, vink - kaksivuotias on pikkuisen eri juttu kuin kuusivuotias. En koe tarvetta hakea keskustelupalstoilta hyväksyntää millekään ratkaisulleni, vastasin vain monipuolistaakseni osaltani otantaa.
c. Koulutuksesi? Ammattisi
FM, opettaja
a. Miksi olet kotona? Olen työtön
b. Kuinka pitkää päivää lapsesi viettää päivähoidossa? noin 4 tuntia 3 päivänä viikossa
c. Koulutuksesi? Ammattisi? Tradenomi
Lapsella ikää 4v ja on sen takia hoidossa että voin hakea töitä ja myös työllistyä helpommin. Helpompi se on päästä töihin kun voi sanoa että lapsella on jo hoitopaikka kuin käydä sitten sitä paikkaa etsimään. On ollut vasta kuukauden hoidossa. Lapsi ei ole virikkeiden takia hoidossa.