Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisi lainata kapselle 7000 euroa auton ostoa varten

Vierailija
10.06.2024 |

Miten menettelen ettei tule verottajan kanssa seuraamuksia ? Olen jo tänä vuonna siirtänyt hänen tililleen 3000 vuokravakuutta ja huonekaluostoksia varten.

Toista vanhempaa, sisaruksia ei ole eli emme voi kikkailla rahan kanssa perheen kesken

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta auto itse ja annat sitten lapselle käyttöön.

Haluan hänen nimiinsä kun asumme eri talouksissa. Vakuutukset ym 

Ap

Hän voi saada hallintaoikeuden vaikka auton omistus on sinulla.

Näin omistus menee niissä tapauksissa missä auto ostetaan ulkopuolisella rahoituksella. Ei autoa saa omistukseensa ennen kuin koko autolaina on maksettu pois. Siihen saakka se on rahoitusliikeen omaisuutta.

Vierailija
42/58 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

*kässynä.     Ei käskynä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapsellinen aloitus

Vierailija
44/58 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esittämän tonnia autoon? Millaisen ruoskan sillä mahtaa Suomessa saada? Pari sataa tuhatta ajettu?

Täällä joku väittää hintavaksi. Noin se tavallaan onkin koska Suomessa autot maksaa mansikoita ja tämäkin on silti varmaan aika loppuun ajettu.

Ite ostin just 440 bemarin Saksassa ja maksoi 36k. Suomessa vastaava oli yli 50k. Naurettavaa.

Vierailija
45/58 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjavero on pieni. Turha keplotella, kun on ainoa lapsi. Perintövero pienenee vastaavasti sitten aikanaan. Kolmen vuoden aikana per vanhempi voi lahjoittaa 4999 e ilman veroseuraumuksia. Pienempiä tavaralahjoja ei katsota veronalaisiksi. Esim. jos ostat ruokia, vaatteita tms omilla rahoillasi. 

Vierailija
46/58 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota selvää, mikä on elatuslahja ja käytä sitä lasta rahallisesti tukiessa aina kun voit.

Lyhyesti: älä siirrä rahaa hänen tilille jos sen mitenkään voi välttää, vaan maksa lasku omalta tililtäsi suoraan saajalle, aina.

Vierailija
47/58 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatteko maksaa auton hinnan käteisellä?

Vierailija
48/58 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli lompsitte autoliikkeeseen, ja autopaperit lapsen nimiin. Sinä vaan käytät omaa pankkikorttia.

Kyllä verottajaa kiinnostaa, sitten kun lapsen verotuksessa auto näkyy, mistä on saanut rahat autoon.

Vierailija
49/58 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota selvää, mikä on elatuslahja ja käytä sitä lasta rahallisesti tukiessa aina kun voit.

Lyhyesti: älä siirrä rahaa hänen tilille jos sen mitenkään voi välttää, vaan maksa lasku omalta tililtäsi suoraan saajalle, aina.

Tätä aina ihmettelen miksi pitää siirtää rahaa lapsen tilille kun asian voi hoitaa muuta kautta.

Vierailija
50/58 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan mieheni lainasi äidiltään rahaa auton ostoon. Olimme nuori perhe. Sovimme lyhennyserät kuukausittain.

Minä maksoin alkuun niitä eriä sinne miehen äidin tilille.

Kun en enää hoidellut sitä lyhennystä kuukausittain, niin ei se poika muistanut maksella kuukausieriä. Taisi jäädä noin 2/3 osaa lainasta maksamatta.

Tää poika eli silloinen mieheni oppi maksamaan laskuja vasta vuosia myöhemmin erottuamme. Piti opettaa kädestä pitäen maksuautomaatin käyttö hänelle.

Vierailija
51/58 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä aina ihmettelen miksi pitää siirtää rahaa lapsen tilille kun asian voi hoitaa muuta kautta.

Auto ei mene elatuslahjasta. Huonekalut toki olisi mennyt. Mutta hyvä pointti tämä kuitenkin on.

Vierailija
52/58 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lainannut omalta vanhemmalta 25 0000 euroa auton ostoon. Lainasta tehdään viralliset paperit (velkakirja) missä lukee korko ja takaisinmaksuehto. Lisäksi laina pitää ilmoittaa veroilmoituksella. Ei ongelmia. 

Vierailija
53/58 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämän opin vasta nyt. Ei ole ollut tarvetta aiemmin avustaa isoilla summilla. Nyt kun muutti kotoa oli tilanne toinen. 

En tullut ajatelleeksi lahjaveroa ennen tätä auton hankintaa. Ja todellakaan en tahdo sitä veroa maksaa(arvio 500 euroa) kuten tietysti kuuluisi vaan hoidan homman nyt toisin täältä saamillani vinkeillä.

Ao

Vierailija
54/58 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämän opin vasta nyt. Ei ole ollut tarvetta aiemmin avustaa isoilla summilla. Nyt kun muutti kotoa oli tilanne toinen. 

En tullut ajatelleeksi lahjaveroa ennen tätä auton hankintaa. Ja todellakaan en tahdo sitä veroa maksaa(arvio 500 euroa) kuten tietysti kuuluisi vaan hoidan homman nyt toisin täältä saamillani vinkeillä.

Ao

Kyseessä ei ole edes lahja jos lapsi maksaa summan takaisin. 

Vierailija
55/58 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatteko maksaa auton hinnan käteisellä?

Kyllä

Ap

Vierailija
56/58 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perimmäinen motiivi on hyvä, eli halu auttaa ja tukea lastaan, mutta onko asioiden ostaminen oikea keino tukea nuoren aikuisen itsenäistymistä, siis jos hänellä on hyvät edellytykset maksaa kyseiset asiat itsekin. 

Vierailija
57/58 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että 7000e auto kallis :D missä maailmassa täällä porukka oikein elää? Riippuen merkistä voi olla hyvinkin loppuun ajettu romu jo. Ja korjattavaa tulee varmasti tulee tuon ikäiseen, varsinkin jos joku BMW tai Audi kyseessä. Mutta en Silti tarkoita että sun tarvis kalliimpaa ostaa. Hyvä pesämuna lapselle ja ostaa sitten kalliimman kun alkaa tienaamaan. 

Vierailija
58/58 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perimmäinen motiivi on hyvä, eli halu auttaa ja tukea lastaan, mutta onko asioiden ostaminen oikea keino tukea nuoren aikuisen itsenäistymistä, siis jos hänellä on hyvät edellytykset maksaa kyseiset asiat itsekin. 

No tavoite tietysti on että maksaa takaisin. Itsenäistyy. Oppii käyttämään rahaa. Suunnittelee hankintoja, oppii budjetoimaan.

Tässä olen mukana siksi että olen halvempi ja joustavampi kuin pankki. Miksi maksaa korkoa ja kuluja jos minulla on ylimääräistä säästöissä pienellä korolla (ja kyllä, omistan rahastojakin). Hyvän talouden hallintani avulla voin nyt mahdollistaa VAIN 7000 euron arvoisen hankinnan ainokaiselleni. 

Poika aloittaa tosiaan tyhjästä kun omat säästönsä kuluivat opiskelun aikana (vuokra-asunto toisella paikkakunnalla). Palkka hänellä pieni.

Mutta koen että oma auto on myös askel aikuisuuteen. Se pitää harkita tarkkaan.

Itse olin vasta 30 kun aloin hankkia asioita. En saanut kotoa rahaa (rakkautta sain !!, ei vain sitä ollut lamavuosina). Olen 5-kymppinen sinkku ja omistan sen mistä olen haaveillut. Miksi en voisi lastani tukea lainalla/lahjalla ? En vie hautaankaan mukaan...

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan