Pitäisi lainata kapselle 7000 euroa auton ostoa varten
Miten menettelen ettei tule verottajan kanssa seuraamuksia ? Olen jo tänä vuonna siirtänyt hänen tililleen 3000 vuokravakuutta ja huonekaluostoksia varten.
Toista vanhempaa, sisaruksia ei ole eli emme voi kikkailla rahan kanssa perheen kesken
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Osta auto itse ja annat sitten lapselle käyttöön.
Haluan hänen nimiinsä kun asumme eri talouksissa. Vakuutukset ym
Ap
Luuletko, että verottaja saa jostain tilitietosi? Ja muutenkin jos kyseessä on laina eikä lahja, niin mitään veroseuraamuksia ei tule.
Mihin lapsi tarvitsee välttämättä noin arvokkaan auton? - Kuinka paljon hän itse maksaa autosta?
Väärin kirjoitettu "lapsi"
Anteeksi
Ap
Miksei itse hanki autoa? Oot kasvattanut lapsiaikuisen, eikö hävetä?
Jos haluat tehdä virallisesti, niin kirjoita ihan lainapaperit, jossa on takaisinmaksu suunnitelma, korko voi olla 0 prosenttia. Sillä välttyy lahjaverosta.
Hän on 21-vuotias. Töissä. Harrastus ja tyttöystävä toisessa kaupungissa. Kyllä se nuorella miehellä on hyvä auto olla. Julkiset yhteydet täällä huonot. Ei tarvitse aina minun autoa lainailla.
Mielestäni auto ei ole kallis. 7500
Ap
Kirjoitatte valmiiksi paperille sopimuksen lainasta ja näytätte sen verottajalle, jos perään kyselee. Muuten annatte mennä vaan verottomana lahjana.
Meette ostamaan yhdessä autoa. Sinä sitten maksat sen hinnan siellä liikkeessä.
Esim. huonekalut olisit voinut maksaa itse suoraan, liikkeestä saa laskun kyllä. Minäkin olen sitä mieltä, että osta se auto itse ja anna hänelle käyttöön, eihän siinä ole mitään väliä kenen nimissä se on. Ja voithan "myydä" sen hänelle vuoden kuluttua tonnilla. Hän maksaa sulle tonnin ja annat saman verran käteisenä takaisin.
teet laina paerin korko voi olla 0%
Miten ihmiset kysellekin näin avuttomia?
Autoja ei osteta velaksi. 700 riittää työmatka-autoon.
Eli lompsitte autoliikkeeseen, ja autopaperit lapsen nimiin. Sinä vaan käytät omaa pankkikorttia.
Katoin pikaisesti ja lahjaveroa tuosta tulisi (lahjat yhteensä 10 k€) huimat 500 euroa. Joten ei tuokaan noissa rahamäärissä vielä hirveä ole.
Laina ei välttämättä myöskään ole lahja edes omalle lapselle.
Lainasta ei tarvitse periä korkoa. Laina ei siis ole lahja vain sillä perusteella, että se on koroton. Lainan takaisinmaksusta täytyy kuitenkin laatia lyhennyssuunnitelma, ja lyhennysten maksaminen pitää pystyä todistamaan. Lainan määrän ja lyhennyssuunnitelman pitää olla realistinen lainan ottajan maksukykyyn nähden. Laina voidaan katsoa verotuksessa lahjaksi esimerkiksi silloin, jos lainanantaja antaa lainan ottajalle verottomia lahjoja lainan lyhentämiseksi (esimerkiksi alle 5 000 euron lahjan noin kolmen vuoden välein).
Vierailija kirjoitti:
Lapsi siis haltijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan hänen nimiinsä kun asumme eri talouksissa. Vakuutukset ym
Ap
No jos lapsi merkitään auton haltijaksi, niin vakuutukset menee hänelle. Eli ei tämän pitäisi olla ongelma.
Ja noin muuten minusta seitsemän tonnin auto kuulostaa kyllä aika hintavalta pyynnöltä, jos rahaa ei ole huonekaluostoksiin tai muuhunkaan. Toki kiva, että vanhemmat auttaa, mutta kannattaisi ehkä opettaa, että hankinnat tehdään aikuisena sen mukaan, mitä oma talous antaa myöden eikä sen perusteella, mikä nyt on kivaa.
Mitä jos se auto hajoaa? Eihän noita uusia korjaakaan kukaan. Itse ostaisin 7 autoa lapselleni tuolla rahalla. Sitten on millä mällätä.