Millainen maa Suomi olisi, jos se olisikin saamelaisten hallitsema?
Saame
Olisiko meillä rauhallisempi ja mukavampaa kieltä puhuva kansa?
Olisiko matkailu, porotalous ja joiunta kestäviä elinkeinojamme?
Vaatteet ainakin olisivat hurjan kauniita. Rummunta kuuluisi kaikkialla.
Puolustusmenot olisivat minimissään ja syötäisiin terveellisesti koparakeittoa ja asuttaisiin edullisesti siirrettävissä tipitiissämme.
Kulkisimme valtavine tokkinemme pitkiä matkoja eikä kukaan saisi mitään sossutukea.
Itse täytyisi poimia käävät marjat ja sienet. Emme saastuttaisi emmekä riitelisi kuin keskenämme.
Nuoriso ei elokapinoisi sääskien ja mäkäräin takia, eikä pakkanenkaan asiaa auttaisi, eikähön heillä olisi mitään valittamistakaan.
Ei olisi kännyköitä, vaan kommunikointi kulkisi suusta suuhun menetelmällä ja samoin kuin tänäänkin se juttu eläisi matkalla sopivasti ollen lopulta jotain seksihelteen ja hyytävän jääkupolin väliltä.
Saame olisi onnenmaa nykyaikana.
Osaatko itse kuvitella lisää elämästä luonnon armoilla.
Kommentit (48)
Suomalaisten ei olisi koskaan pitänyt alkaa lisääntyä saamelaisten kanssa, siksi suomalaiset ovat nyt niin lyhyitä. Suomessa on saamelaisia 6000 ja Norjassa saamelaisia on 100 000 ja norjalaiset ovat yhä pitkiä, koska eivät lisäänny saamelaisten kanssa.
Hirvittävät kustannukset suomalaisille kuudesta tuhannesta alkuasukkaasta.
Ei herranjumala, Miisa Nuorgam olisi pääministeri.
Voiko edes ihmisiksi kutsua näitä, jotka omaa alkuperäiskansaansa halveksivasti kohtelevat ja julkisesti parjaavat?
Miksi pitäisi toista saman maan ihmistä työntää ilkeästi alas, kun pitäisi olla ylpeä siitä moninaisuudesta ja kokea se, että olemme yhtenäinen kansa tällä maaperällä. Nyt jos koskaan me tarvitsemme toisiamme. Vastakkain asettelun aika pitäisi olla nyt ohitse. Me tarvitsemme toisiamme ja yhdessä olemme enemmän ja voimakkaampia.
Itse olen suomalainen saamelaisilla sukujuurilla ja toivoisin vain meidän suomalaisten pitävän yhtä, tuli mitä tuli.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai 150 cm ihminen voi ketään hallita.
Etkö mitään muuta keksinyt, halventaaksesi ihmisiä? Luulen, että joku heikkous se on sinullakin. Ei sillä, että pituus olisi heikkous.
Eiköhän yhteiskunnallinen kehitys olisi ollut enimmäkseen samanlaista.
Otsikosta tulee sellainen vaikutelma, että AP uskoo, että Suomi on suomalaisten hallitsema, jota se ei tietenkään voi olla. Suomalaiset ei olisi koskaan päästänyt näin paljon ulkomaalaisia Suomeen. Jos suomalaiset hallitsisi Suomea, Suomi olisi edelleen etnisesti samanlainen kuin 1980-luvulla.
Etelä-Suomessa olisi aivan jumalattomat liikenneruuhkat kun pitäs joka päivä odotella tokkien tienylityksiä.