Jos tarjolla on ruokaa jossa eri ruokapaloja sekaisin, saako ottimella valikoida itselle paloja tai jättää jotain? Kala, peruna, sipuli
Jos tarjolla on esimerkiksi fetasalaatti, lohikeittoa, katkarapupastaa tai mansikka-halloumisalaatti, onko etiketin vastaista jos valikoi että mitä ruokalajista ottaa?
Jos vaikka nappailee lohikeitosta enemmän lohenpaloja, salaatista mansikat tai fetat tai jättää kaikki hallouminpalat itseltä pois - onko se huono tapa muita vieraita kohtaan?
pitääkö ottaa kauhalla niin että tulee mitä tulee tai pyrkiä ottamaan tasaisesti?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Kukapa sen kieltää.
Maalaisjärki ja käytöstavat. Vai meinaatko että itse söisit tyytyväisenä lohikeittoa, jossa on vain lientä ja perunaa, koska joku "kuka kieltää?"-tyyppi on onkinut lohet omalle lautaselleen?
Rohmut rohmuaa ja jättää syömättä. Ei jaksakaan syödä ja kippaa roskiin.
Siinä vaiheessa mä näen punaista ja olen valmis kilahtamaan. Törkeetä käytöstä. Ikuinen porttikielto meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukapa sen kieltää.
Maalaisjärki ja käytöstavat. Vai meinaatko että itse söisit tyytyväisenä lohikeittoa, jossa on vain lientä ja perunaa, koska joku "kuka kieltää?"-tyyppi on onkinut lohet omalle lautaselleen?
En syö muutenkaan kalakeittoa niin ihan sama mulle.
Vierailija kirjoitti:
Kukapa sen kieltää.
Mä. Seison lähettyvillä ja vahdin. Olen valmis nolaamaan rohmun. "Idea oli, että kaikille riittää".
Voihan sitä tietty ottaa kauhan varresta kiinni ja jelpata. Eli kipannut koko hamstratun komeuden takas kattilaan ja kauhonut uuden järkevän annoksen.
Sukujuhlissa rohmut tunnetaan jo. Suurinosa osaa kuitenkin käytöstavat. Vain paria pitää auttaa.
Reilua on että kaikille on tarjolla sama ruoka.
Mitä se olisi että ekoille tehty se ideaalikoostumus ja vikat syö ihan eri ruokaa eri mittasuhteilla?
Onko sit kiva jos viimeisellä on lihakastikkeena pelkkää ruskeaa kastiketta, hillosipulia, pippureita ja kasviksia ja vieressä istuvalla lihanpalat ja salaatti mansikoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukapa sen kieltää.
Mä. Seison lähettyvillä ja vahdin. Olen valmis nolaamaan rohmun. "Idea oli, että kaikille riittää".
Voihan sitä tietty ottaa kauhan varresta kiinni ja jelpata. Eli kipannut koko hamstratun komeuden takas kattilaan ja kauhonut uuden järkevän annoksen.
Sukujuhlissa rohmut tunnetaan jo. Suurinosa osaa kuitenkin käytöstavat. Vain paria pitää auttaa.
Näissä juhlissa oliskin tunnelma kohdillaan.
Olen miettinyt samaa irtokarkkihyllyllä! Jos siis lajitelma josta pidän vain 1-2 lajista niin todellakin noukin sieltä vain mieleiseni enkä kauho sellaisia karkkeja mukaan jotka heittäisin kotona pois. Miksei sama toimisi noutopöydässä?
Surku käy ihmisiä, joille ei kotona ole opetettu käytöstapoja. Ovat aina vähän hukassa, takamatkalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa irtokarkkihyllyllä! Jos siis lajitelma josta pidän vain 1-2 lajista niin todellakin noukin sieltä vain mieleiseni enkä kauho sellaisia karkkeja mukaan jotka heittäisin kotona pois. Miksei sama toimisi noutopöydässä?
Koska sotket sen ruoan koostumuksen seuraaville ruokailijoille ja olet silloin itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Ei avauksen ruoat ja irtokarkkihylly ole mitenkään verrannollisia. Esim. kaupan salaattibuffet on kuin irtokarkkihylly, siitä vaan napsii purkkiin mitä itse salaattiinsa haluaa. Juhlissa otetaan valmiiksi sekoitettua salaattia niin että mukaan tulee kohtuullinen määrä kaikkea.
Jos teillä on tiedossa ihminen, joka ei osaa ajatella muita kuin itseään niin älkää kutsuko häntä juhliinne. Että ei tarvitse ruokapoliisina seistä pöydän ääressä vahtimassa. Eihän tuo totta olekaan, mutta kumminkin.
Kaverinsa, ystävänsä, kanssajuhlijansa voi valita.
- mummo -
Varmaan moni teistä on ollut joskus laivalla ja siellä buffetissa. Täällä on ollut niistä keskusteluja ja minun ei tarvitse niitä enää toistaa. Meno on hirveää. Jopa aikuisillakin.
Kyllä harmittaisi saada pilalle räävityn ruokalajin vikana ottaessa
Eikö noi käytöstavat opita jo lapsena?
Tämä on ihan oikea ilmiö ja voi käydä niin että joku rohmuaa kalakeitosta itselleen vain kalat
Joudun jättämään jotain ottamatta allergian takia. Se, että ei ota jotain ainesosaa on eri asia kuin se, että ottaisi kaksinkertaisen määrän jotain ainesosaa.
Vierailija kirjoitti:
Joudun jättämään jotain ottamatta allergian takia. Se, että ei ota jotain ainesosaa on eri asia kuin se, että ottaisi kaksinkertaisen määrän jotain ainesosaa.
Ei silloin oteta sitä ruokalajia ollenkaan, jos on allerginen. Mikä tuollainen tilanne olisi?
Kukapa sen kieltää.