Perustin tänään kuolinkansion
Laitan sinne eteen tulevat dokumentit, jotka auttavat perunkirjoituksissa. Listaus tileistä, omistuksista, kiinteistöistä, ositusdokumenteista, osakkeista ja henkivakuutuksista.
Täydennän vielä ainakin hautaustahdolla ja kirjeillä lapsille.
Onko sinulla vastaava? Mitä olet sinne laittanut?
Kommentit (46)
Tähän tarkoitukseen on myös kirja Kun minua ei enää ole
Minulla on kansio, joka auttaa jälkeenjääviä käytännön asioissa. Sieltä löytyvät kakki mahdolliset minua koskevat taloustiedot, vuokrasopimukset, yhdistykset, sähkö-ja vakuutussopimukset, hautajaistoivomukset, testamentti jne. Kaikkien osoitteet, puh.numerot ja sp.osoitteet.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteinen verkkopankki ja tallelokero, jonne kummallakin on pääsy yksin. Kaikki dokumentit on siis helposti saatavilla.
Mutta entä sen jälkeen kun toinenkin teistä on kuollut?
Kukin saa tietysti toimia miten haluaa, mutta itsekseni ihmettelen näitä, jotka suunnittelee hautajaisensakin valmiiksi. Miksi? Eiköhän kaikki kuitenkin kuoppaan pistetä, mitä väliä sille kuolleelle on minne, miten, millaisin saatesanoin ja virsin se tapahtuu. Ruumiin siunaamista ihmettelen erityisen paljon. Miksi mätänevä ruumis täytyisi siunata?
Mitta tuo kuolinkansio, mikä helpottaa omaisten työtä paljon, on tosi hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Tähän tarkoitukseen on myös kirja Kun minua ei enää ole
Kaikki eivät halua sellaista.
Eiköhän hautajaiset onnistu ilman kansiotakin.
Minulla on ollut tuo suunnitelmissa, mutta en ole saanut vielä aikaiseksi. Helpottaa kummasti lasten työtä, kun ei tarvitse arvailla onko henkivakuutuksia ja mistä pankista pitää tiliotteita kysellä. Salasanat eri palveluihin kirjoitan myös ylös. Miehen täytyy tehdä tuo myös, sillä hänen omaisuudestaan ei muilla ole mitään hajua. Hänellä on veneitä, aseita ja kalastustarvikkeita, joiden arvosta ei ole aavistustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän hautajaiset onnistu ilman kansiotakin.
Varmasti onnistuu, mutta tarkoitus on helpottaa niitä järjestelevien hommaa ja vähentää miettimisen tarvetta.
Tytär tietää että suoratuhkauksella mennään ilman mitään seremonioita. Tietää myös salasanani ja pankkitunnukset sun muut.
Vierailija kirjoitti:
Tytär tietää että suoratuhkauksella mennään ilman mitään seremonioita. Tietää myös salasanani ja pankkitunnukset sun muut.
Ei ne pankkitunnukset enää toimi sinun kuolemasi jälkeen, saa vielä jonkin petossyytteen, jos niitä yrittää käyttää.
Olethan tehnyt myös edunvalvantovaltuutuksen? Siitä on myös paljon apua omaisille, jos sinulle sattuu jotain, ettet itse pysty enää asioitasi hoitamaan, mutta et ole kuitenkaan kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Hah, mä piilotan kaikki paperit, jotta perikunnalla olisi jotain tekemistä rahojen eteen
Muistihäiriöiset tekevät valitettavasti juuri noin. Papereita ja avaimia on ties missä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteinen verkkopankki ja tallelokero, jonne kummallakin on pääsy yksin. Kaikki dokumentit on siis helposti saatavilla.
Kellä meillä? Jos tarkoitat puolisoasi, voi olla että kuolette samassa kolarissa molemmat, tai vaikka tsunamissa. Tai kun sinä kuolet ja puolisollasi on jo paha muistisairaus, niin ei paljon auta että hän tietää asioita.
Oletteko katsoneet Sisko ja sen veli sarjan ensimmäisen jakson. Siinä heidän isänsä on järjestänyt ihan kaiken etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne pankkitunnukset enää toimi sinun kuolemasi jälkeen, saa vielä jonkin petossyytteen, jos niitä yrittää käyttää.
Toimii ne hetkisen. Äkkiä vaan tyhjentämään tili, kun vielä ehtii.
Minä tein keväällä vähän saman. En kuitenkaan keskittynyt hautajaisten suunnitteluun, vaan kokosin eri palveluiden salasanoja paperille ja tein edunvalvontavaltuutuspaperin valmiiksi, jos sairastun. Olen myös tehnyt testamentin. Keräsin virkatodistukseni eri paikoista yhteen niin, että on helppoa tehdä sukuselvitys, kun näkee, minkä ajanjakson todistus pitää pyytää mistäkin virastosta. Se voi olla jälkeläisille työlästä, jos on muuttanut ja asunut eri puolilla maata. Nämä ovat pankin tallelokerossa tallessa.
Käytännön asioista olen yrittänyt myös yksinkertaistaa asioidenhoitoani. Myydä turhaa, jähankalasti hoidettavaa omaisuutta, mapittaa esim vanhoja veroilmoituksia ja vakuutuspapereita yms. Vielä pitää toteuttaa muutto esteettömään pienempään asuntoon, jossa voisin asustella vanhana kotiavun turvin. Jos joutuu hoivakotiin, asunto pitää myydä hoitomaksujen kattamiseksi, enkä halua laitokseen, vaan mieluummin asua kotona kotihoidon turvin.
On ihan hyvä suunnitella tulevaisuuttaan ja vanhuuttaan etukäteen vielä silloin, kun ei ole muistisairauksia. Yksi.huoleni on, että miten lapseni saavqt kaikki laskut maksettua, kun niitä menee miljoonqan eri paikkaan nykyään. Osa tulee sähköpostina, osa paperikirjernä, osa tekstiviestinä, osa pitää kaivaa esiin OmaPostista, osa menee e-laskuna verkkopankkiin. Pitäisi olla yksi selkeä paikka, josta ne laskut löytää, jos joku joutuu niitä puolestani makselemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä, minä en varmaankaan sellaista tee, kun ei ole mitään omaisuutta, ainakaan vielä. Yritän lapsille sanoa asiat niin, ettei tarvitse sitten haudan takaa kirjoitella.
Isäni vastikään haudanneena olisi ollut hyödyllistä tietää hänen ajatuksensa hautajaisesta. Olisiko halunnut millaisen arkun, tarjoilut sun muuta. Itse aion kertoa, että ihan halvimmassa lootassa saa mut tuhkata eikä siitä pidä huonoa omatuntoa kantaa. Käyttäkööt mun rahat johonkin muuhun kuin hautajaisiin!
-ap
Kalliit arkut yms. ei ole mitään muuta kuin perikunnan huonoa omaatuntoa, jota hautaustoimistot villitsevät. Vainajalle se on ihan yksi sama vaikka menisi mullan alle maitopurkissa.
Ei kaikki koe näin.
Vierailija kirjoitti:
Kukin saa tietysti toimia miten haluaa, mutta itsekseni ihmettelen näitä, jotka suunnittelee hautajaisensakin valmiiksi. Miksi? Eiköhän kaikki kuitenkin kuoppaan pistetä, mitä väliä sille kuolleelle on minne, miten, millaisin saatesanoin ja virsin se tapahtuu. Ruumiin siunaamista ihmettelen erityisen paljon. Miksi mätänevä ruumis täytyisi siunata?
Mitta tuo kuolinkansio, mikä helpottaa omaisten työtä paljon, on tosi hyvä idea.
Minulle on erittäin tärkeää että minut siunataan, muistotilaisuutta en halua. Ja musiikki.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein keväällä vähän saman. En kuitenkaan keskittynyt hautajaisten suunnitteluun, vaan kokosin eri palveluiden salasanoja paperille ja tein edunvalvontavaltuutuspaperin valmiiksi, jos sairastun. Olen myös tehnyt testamentin. Keräsin virkatodistukseni eri paikoista yhteen niin, että on helppoa tehdä sukuselvitys, kun näkee, minkä ajanjakson todistus pitää pyytää mistäkin virastosta. Se voi olla jälkeläisille työlästä, jos on muuttanut ja asunut eri puolilla maata. Nämä ovat pankin tallelokerossa tallessa.
Käytännön asioista olen yrittänyt myös yksinkertaistaa asioidenhoitoani. Myydä turhaa, jähankalasti hoidettavaa omaisuutta, mapittaa esim vanhoja veroilmoituksia ja vakuutuspapereita yms. Vielä pitää toteuttaa muutto esteettömään pienempään asuntoon, jossa voisin asustella vanhana kotiavun turvin. Jos joutuu hoivakotiin, asunto pitää myydä hoitomaksujen kattamiseksi, enkä halua laitokseen, vaan mieluummin asua kotona kotihoido
Miksi ihmeessä mapitat jotain vanhoja veroilmoituksia ja vakuutuspapereita? Eihän niillä mitään tee, ja jos jostain syystä niillä tekisi, ne on siellä verottajalla sähköisenä. Minä olen hoitanut kolmen ihmisen perukirjan tekemisen, eikä mihinkään ole koskaan tarvittu vanhoja veroilmoituksia eikä vanhenneita vakuutuspapereita.
Löytyy näköjään netistäkin :) https://hautauspalvelukaarna.fi/wp-content/uploads/2019/11/hautajaistoi…
-ap