Mitä hyväkuntoisen 40-, 50- jne. vuotiaan pitäisi pystyä tekemään?
Siis tyyliin 40-V: juosta 10km aikaan xx, saada taivutettua kädet lattiaan, pystyä istumaan risti-istunnossa ja päästä siitä ylös auttamatta käsillä?
Mikä on riittävä kunto? Esimerkkejä ja ikä, kiitos😅.
Kommentit (9)
En tiedä, mutta mä juoksen cooperissa 3000.
t. 50-v nainen
No jotkut pelaa NHL:ssa tai hyppää mäkeä.
Hyväkuntoisen määritelmä vaihtelee. Jonkun mielestä on hyväkuntoinen, kun taipuu niin, että saa itse itse sidottua kengännauhat ja toisen mielestä silloin, kun juoksee maratonin.
Itse olen 53v. aktiiviliikkuja ja tavoitteena triathlon vuonna 2025. Kun sen olen suorittanut, niin uskallan sanoa olevani hyväkuntoinen ikäisekseni.
Työterveyslaitoksen sivuilla on niitä testejä ja taulukoita.
Mikä triathlon matka? Sprintti-, perus-, puoli- vai täysimatka?
Vierailija kirjoitti:
Hyväkuntoisen määritelmä vaihtelee. Jonkun mielestä on hyväkuntoinen, kun taipuu niin, että saa itse itse sidottua kengännauhat ja toisen mielestä silloin, kun juoksee maratonin.
Itse olen 53v. aktiiviliikkuja ja tavoitteena triathlon vuonna 2025. Kun sen olen suorittanut, niin uskallan sanoa olevani hyväkuntoinen ikäisekseni.
Olen sinua pari vuotta nuorempi, enkä ikinä omasta mielestäni ole hyvässä kunnossa vaan ainoastaan enintään matkalla kohti sitä. Harrastan ultrajuoksua.
Vaivaton suoriutuminen arjesta on perusasia. Se ei ole esimerkiksi kävely- ja kantamiskyvyn osalta itsestäänselvää edes kaikille nelikymmpisillekään, jotka ovat tottuneet menemään joka paikkaan omalla autolla.
Tärkeintä, että pystyt sotimaan. Ole valmis.