Leikattu käsi ja opioidi kipulääkkeet
Minulta leikattiin käsi viime sunnuntaina, olkapää pirstaleina. Kotiuduin tiistaina ja edelleen kipuja kuten varmaan kuuluukin mutta opioidi kipulääkkeitä käskettiin alkaa laskemaan kahdesta yhteen päivässä. Lisäksi on Panadol 1000mg 3 x pvä. Haittaako vaikka en laskekaan nyt noiden opioidien määrää vaan syön edelleen aloitusannoksella?
Kommentit (161)
"No se hemmetin kombo, mitä tuossa nyt on keskusteltu. Ota silmä käteen ja lue mitä siellä lukee, ihan alusta asti."
Äläpä räkytä. Ihmettelin sinun väittämiä _oikeasta_ komposta. Kukaan muu ei puhunut mitään "oikeasta".
Opioidit on siitä jänniä, että joku koukuttuu niihin hyvinkin helposti ja toinen taas ei, ja kolmas ei saa niistä mitään apua kipuihinsa. Tämä kaikki johtuu yhdestä maksan entsyymistä ja siitä, kuinka paljon sitä on. Etukäteen et voi tietää oletko koukkuun jäävää sorttia vai et. Lisäksi niihin kehittyy toleranssia.
Noudata lääkärin ohjeita. Jos määrätty lääkitys ei riitä, ota yhteyttä lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Opioidit on siitä jänniä, että joku koukuttuu niihin hyvinkin helposti ja toinen taas ei, ja kolmas ei saa niistä mitään apua kipuihinsa. Tämä kaikki johtuu yhdestä maksan entsyymistä ja siitä, kuinka paljon sitä on. Etukäteen et voi tietää oletko koukkuun jäävää sorttia vai et. Lisäksi niihin kehittyy toleranssia.
Noudata lääkärin ohjeita. Jos määrätty lääkitys ei riitä, ota yhteyttä lääkäriin.
Tuo pätee kaikkiin keskushermostoon vaikuttaviin aineisiin.
Vierailija kirjoitti:
"Tässä ei ollut nyt kyse saattohoidosta.
Ja jos ihmiset olisivat käyttäneet niitä opioideja sillä tavalla kuin lääkäri oli niitä määrännyt käytettävän, ei tällaista epäkohtaa olisi varmaan koskaan edes syntynyt."
En väittänyt, että kyse on saattohoidosta. Se oli vain esimerkki. Kollektiivinen rangaistus onkin todella hyvä pohja terveydenhuollolle. Murto-osa potilaista tekee väärin niin kaikkien kivunhoidon voi jättää puolitiehen.
Surkuhupaisaa kuunneltavaa oli myös nuoren lääkärin huoli mahdollisesta opioidien aiheuttamasta riippuvuudesta, kun isäni 83-vuotiaana kärsi voimakkaista kivuista.
Mua on leikattu ainakin 10 kertaa. En ole ikinä syönyt lääkkeitä operaation jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Opioidien vaikutus on hyvin yksilöllistä. Sain niitä ison jalkaleikkauksen jälkeen sairaalassa melko isoina annoksina, veivät hyvin kivun pois, mutta se huono olo oli aivan järkyttävää - siihen onneksi sai pahoinvointilääkkeen.
Kotiin sain paketillisen Oxycontinia, vei hyvin kipua pienemmäksi, jotta pystyi nukkumaan. Mutta sivutuotteena raukeaa ja huono olo, joten pitkään en niitä syönyt, en edes pakettia loppuun. Taisin syödä niitä kotona ensimmäisen viikon tsi kaksi, aluksi jahdedti päivässä, sitten vähensin yhteen ja lopulta jätin kokonaan pois.
Mutta tosiaan vaikutus on yksilöllistä, jollekin toiselle voi aiheuttaa hyvää oloa ja riippuvuutta hyvinkin nopeasti.
Minä olen saanut kahden eri leikkauksen jälkeen noita ja jos vielä joudun leikkaukseen sanon jo ennalta, että niitä en ota, keksikää jotain muuta. Minulla tainnuttivat tajua, nukahdin/torkahdin, mutta kun taas heräsin, niin kipu oli edelleen yhtä lailla läsnä. Ei siis kipuun auttanut juurikaan. Tekivät muutenkin todella hömelön olon, minkä itse havaitsi selvästi vasta, kun nuo jätti pois ja pää kirkastui. Tosiaan ihan kuin olisin ollut päissäni, mutta hyvin epämiellyttävältä tavalla. Aiheuttivat myös huimausta ja pahoinvointia.
Ennemmin sitten jatkossa menen vaikka sillä ihan perusburana-panadol -linjalla. Kumma kun sairaalasta on niin helkutin vaikea saada mitään vaihtoehtoa tuolle vaikka viimeisimmänkin leikkauksen jälkeen pyysin.
Varokaa! Jopa filmitähti Johnny Deppista tuli riippuvainen, koska lääkäri määräsi hänelle opioideja leikkauksen jälkeen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opioidien vaikutus on hyvin yksilöllistä. Sain niitä ison jalkaleikkauksen jälkeen sairaalassa melko isoina annoksina, veivät hyvin kivun pois, mutta se huono olo oli aivan järkyttävää - siihen onneksi sai pahoinvointilääkkeen.
Kotiin sain paketillisen Oxycontinia, vei hyvin kipua pienemmäksi, jotta pystyi nukkumaan. Mutta sivutuotteena raukeaa ja huono olo, joten pitkään en niitä syönyt, en edes pakettia loppuun. Taisin syödä niitä kotona ensimmäisen viikon tsi kaksi, aluksi jahdedti päivässä, sitten vähensin yhteen ja lopulta jätin kokonaan pois.
Mutta tosiaan vaikutus on yksilöllistä, jollekin toiselle voi aiheuttaa hyvää oloa ja riippuvuutta hyvinkin nopeasti.
Minä olen saanut kahden eri leikkauksen jälkeen noita ja jos vielä joudun leikkaukseen sanon jo ennalta, että niitä en ota, keksikää jotain muuta. Minulla tainnuttivat tajua, nuka
Miten et muka saanut toimivaa lääkitystä, jos kerroit ettei aiemmin määrätty lääke sinulle sopinut? Vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ihmiset olisivat käyttäneet niitä opioideja sillä tavalla kuin lääkäri oli niitä määrännyt käytettävän, ei tällaista epäkohtaa olisi varmaan koskaan edes syntynyt."
En väittänyt, että kyse on saattohoidosta. Se oli vain esimerkki. Kollektiivinen rangaistus onkin todella hyvä pohja terveydenhuollolle. Murto-osa potilaista tekee väärin niin kaikkien kivunhoidon voi jättää puolitiehen.
Surkuhupaisaa kuunneltavaa oli myös nuoren lääkärin huoli mahdollisesta opioidien aiheuttamasta riippuvuudesta, kun isäni 83-vuotiaana kärsi voimakkaista kivuista.
Jos kymmenen kipupotilasta tekee itsemurhan sietämättömän kivun takia se ei ole lääkärin ongelma, mutta jos yksi jää koukkuun se on lääkärin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Mua on leikattu ainakin 10 kertaa. En ole ikinä syönyt lääkkeitä operaation jälkeen.
Huh huh, oot varmaan raju tyyppi, ja helvetin tyhmä.
Valitettavasti Suomessa on lähes mahdotonta saada reseptiä kannabikseen. Lääkärit eivät niitä halua määrätä.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Kivunhoito on tärkeä osa kirurgisissa operaatioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet syömättä ei kyllä pitäisi mikään kunnia asia olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipukynnys on korkea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kymmenen kipupotilasta tekee itsemurhan sietämättömän kivun takia se ei ole lääkärin ongelma, mutta jos yksi jää koukkuun se on lääkärin ongelma.
Mitä väliä on, vaikka 83- vuotias popsisi loppu elämänsä opioideja? Saisi edes kivuttoman vanhuuden, mikä vaikuttaa merkittävästi elämän laatuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, kun joitakin opioideja käytetään aika yleisesti kivun hoitoon vanhuksilla. Toki riippuvuutta ja toleranssia syntyy myös vanhuksille mutta muut sivuvaikutukset, kuten sekavuus tai kaatumisriski, on merkittävämpiä.
Tarinasi on epäuskottava, ettet vain olisi trolli.
83-vuotias voi elää vielä yli 20 vuotta.
"Mitä väliä on, vaikka 83- vuotias popsisi loppu elämänsä opioideja? Saisi edes kivuttoman vanhuuden, mikä vaikuttaa merkittävästi elämän laatuun."
Ei sillä olekaan väliä, mutta lääkärit ovat silti kiimoissaan estämässä riippuvuutta hinnalla millä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipukynnys on korkea!
Juu, ja pää tyhmä... Kun sen leikkauksen jälkeen määrättävän koktailin ainoa idea ei ole lieventää kipua.
Toki, ja kannattaa samoilla vauhdeilla mennä sähköpotkulaudalla liikenteeseen, niin pääsee uuteen leikkaukseen! Sillä lähtee millä on tullutkin.