Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mustamaalaus työyhteisöissä

Vierailija
07.06.2024 |

Onko yleistä? Minuun on eräässä aiemmassa työpaikassa kohdistunut yli 2 vuoden ajan pääasiassa yhden työkaverin tekemää mustamaalausta. Hän on väittänyt minun sanoneen asioita, joita en koskaan sanonut. On puhunut esihenkilölle, että kanssani on vaikea tulla toimeen ja kokee ahdistusta sen vuoksi. Asiasta kävin esihenkilön kanssa keskustelun, jonka koin suorastaan puhutteluksi. Mitään todisteita ei ollut tueksi, eikä esihenkilö tiennyt, mistä sen toisen työntekijän kokema ahdistus johtuu.

Yritin joka työpäivä olla niin huomaamaton kuin pystyin, ja eräs toinen kollegani kysyi, onko minun motivaationi työhön laskenut. Vastasin, että ei tosiaan ole kyse motivaatiosta työhön, vaan siitä, että koen olevani vääränlainen ja siksi yritän olla näkymätön, etten ärsytä ketään. Se kollegani sanoi, että ole rohkeasti sitä mitä olet, koska olet ihana ihminen ja osaava kollega. Koin sen kannustavana.

Minusta tuntui, että se mustamaalaaja puhui selän takana aika paljon pahaa, mikä ei ollut totta. Hän teki sen siten, ettei jäänyt kiinni valehtelusta. Eräs työyhteisön jäsen sanoi, kun olin ollut noin 2 vuotta töissä, että minä olen niin mukava muille, mutta mitä minulla on x:ää vastaan. Siis sitä mustamaalaajaa vastaan. Sanoin, että ei todellakaan ole yhtään mitään. Tämä työyhteisön jäsen sanoi, että hän on kuullut ihan muuta. Lähdin pois siitä työpaikasta, koska koin, että oli vaikea olla. Miten tuollaiseen voi puuttua? Jos se on yleistä, miksei tähän valmenneta kouluissa, miten voi toimia, jos arvelee olevansa mustamaalauksen kohteena?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettava totuus että tuota tapahtuu. Nuorena naisena miesvaltaisessa työyhteisössä kohtasin tytöttelyä, lähinnä selän takana. Suoraan päin naamaa puhe oli asiallista, mutta hyvin helposti selän takana juorusivat. Tietääköhän se tyttö, että meillä on tapana tehdä näin ja noin. Reilu henki oli kaukana siellä työyhteisössä. Keräsin työkokemusta muutaman vuoden ja vaihdoin eri työpaikkaan, jossa oli asiallisempi suhtautuminen.

Vierailija
2/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai joo, kysymys olikin, että miten voi puuttua. Hyvin vaikeaa, ne kun on sana sanaa vastaan - tilanteita. Kokemani selän takana tytöttely ja vähättely on oikein malliesimerkki siitä, miten se myös leviää. Kun jostain aletaan puhua tai vähätellä, se henki leviää muihinkin työyhteisössä. Mä vaan sanon, että kukaan ei halua olla mikään työyhteisön pikkutyttö, jonka osaamista tai tietoja epäillään / vähätellään. Et sä oikein voi mennä johtajalle sanomaan, että nuo mustamaalaa, jos et ole itse kuullut tai olet kuullut puoli lausetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai joo, kysymys olikin, että miten voi puuttua. Hyvin vaikeaa, ne kun on sana sanaa vastaan - tilanteita. Kokemani selän takana tytöttely ja vähättely on oikein malliesimerkki siitä, miten se myös leviää. Kun jostain aletaan puhua tai vähätellä, se henki leviää muihinkin työyhteisössä. Mä vaan sanon, että kukaan ei halua olla mikään työyhteisön pikkutyttö, jonka osaamista tai tietoja epäillään / vähätellään. Et sä oikein voi mennä johtajalle sanomaan, että nuo mustamaalaa, jos et ole itse kuullut tai olet kuullut puoli lausetta.

Mistä tiedät tuosta seläntakana puhumisesta ja että se oli siellä yleistä?

Vierailija
4/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuota harrastavat työpaikoillakin ihmiset, jotka ovat tyytymättömiä omaan elämäänsä ja toisten vahtimiseen ja pahan puhumiseen suunnataan sitten huonot energiat. Onnellinen ihminen ei harrasta mustamaalausta tai muutakaan toisiin ihmisiin kohdistuvaa ilkeilyä. Jos siihen reagoi, mustamaalaaja saa vaan lisää syytä olla ilkeä. Jos ei reagoi, hän luulee sen olevan ok, että puhuu sontaa ja kieroilee.

Vierailija
5/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, taas joku lumihiutale

Vierailija
6/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yhdessä työpaikassa esihenkilö se, joka sai aikaan selän takana puhumisen kulttuurin. Oli sanottu, että tässä työpaikassa SAA tehdä virheitä, koska virheistä oppii. Kannustettiin kokeilemaan rohkeasti uusia tapoja. Jos kokeili ja se ei täysin onnistunut, kuitenkin aina joku ilmoitti tälle esihenkilölle, että nyt se teki sitä tai tätä. Tarkoituksena mustamaalata ja pilata työkaverin mainetta. Esihenkilö reagoi tilanteisiin niin, että tuli syyttelemään, miksi teit noin. Hän oli se, joka oli ylin ystävä, jos jossain onnistuttiin hyvin ja jos ei onnistuttu ihan niin hyvin, hän oli heti syyttelemässä. Puhui siis yhtä ja tarkoitti toista sillä kokeilulla ja että saa tehdä virheitä.

Meillä meni tilanne niin pahaksi, että minä olin kahden kollegani kanssa keskustelussa, jossa esihenkilö tivasi poissa olleesta työntekijästä asioita. Mitä se on sanonut tai tehnyt. Minun mielestä ne 2 kollegaa liioittelivat, toinen heistä sanoi jopa, että soveltuuko tuollainen ihminen meidän työyhteisöön. Sanoin oman mielipiteeni, että minulla ei ole ollut ongelmia sen työntekijän kanssa, josta puhutaan. Hän tekee joskus asioita eri tavalla kuin itse tekisin, mutta hän tarkoittaa hyvää. Ne 2 keskustelussa mukana ollutta kollegaa puhuivat minusta selän takana sen jälkeen, että olen tuuliviiri ja vaihdan mielipidettä lennosta, ei voi yhtään luottaa. Kuulin siis heidän keskusteluaan ja kävin sanomassa, että minulle voi sanoa suoraan, jos on sitä mieltä, että olen tuuliviiri sen takia, kun en suostu haukkumaan selän takana esihenkilölle työkaveria, joka ei ole edes itse paikalla. Aivan ammattitaidotonta ja asiatonta käyttäytymistä. Onneksi ei tarvitse olla enää töissä siellä.

Vierailija
7/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustamaalauksella ei saada minua koskaan töihin lentokoneeseen, politiikkaan, valtion virastoon, ministeriöön, diplomaatiksi.

Vierailija
8/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli yhdessä työpaikassa esihenkilö se, joka sai aikaan selän takana puhumisen kulttuurin. Oli sanottu, että tässä työpaikassa SAA tehdä virheitä, koska virheistä oppii. Kannustettiin kokeilemaan rohkeasti uusia tapoja. Jos kokeili ja se ei täysin onnistunut, kuitenkin aina joku ilmoitti tälle esihenkilölle, että nyt se teki sitä tai tätä. Tarkoituksena mustamaalata ja pilata työkaverin mainetta. Esihenkilö reagoi tilanteisiin niin, että tuli syyttelemään, miksi teit noin. Hän oli se, joka oli ylin ystävä, jos jossain onnistuttiin hyvin ja jos ei onnistuttu ihan niin hyvin, hän oli heti syyttelemässä. Puhui siis yhtä ja tarkoitti toista sillä kokeilulla ja että saa tehdä virheitä.

Meillä meni tilanne niin pahaksi, että minä olin kahden kollegani kanssa keskustelussa, jossa esihenkilö tivasi poissa olleesta työntekijästä asioita. Mitä se on sanonut tai tehnyt. Minun mielestä ne 2 kollegaa liioittelivat, toinen heistä sanoi

Manpower, pska lafka, ei kannata ikinä mennä.

Vierailija
9/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mustaanmaalaus on tapahtunut pääsi sisällä.

Vierailija
10/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen nykyään niin, että alan puhua selän takana näistä seläntakanapuhujista. Keksin jo varastoon aiheita, kuten heidän tekemiään virheitä tai puheiden epäloogisuuksia. On sitten mitä käyttää kun on vastahyökkäyksen aika.

Vierailija
11/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo tosi paljon sinusta tämä kommentti. Saatko kiusata, kun se on kiusatun syy? 

Vierailija
12/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo tosi paljon sinusta tämä kommentti. Saatko kiusata, kun se on kiusatun syy? 

Juuri näin. Aina on tuollaisia ihmisiä, joiden mielestä on ihan hyväksyttyä puhua p*skaa selän takana, juoruta, liioitella, keksiä ja sepittää. Se on sen syy, joka siitä suuttuu. Tai tässä tapauksessa menettää työn ilon, kun koko ajan joutuu olemaan varpaillaan, milloin se työpaikkakiusaaja taas keksii ahdistua ja valittaa hänestä. Kiusaaminen ei lopu peruskouluun, koska aina löytyy ihmisiä, jotka keksivät miten jonkun voi saattaa liriin/kuseen väittämällä milloin mitäkin. Nuolevat pomojen persettä ja hakevat henkistä yliotetta. Entisen työnantajan edustajat saivat työoikeuden tuomion laittomasta irtisanomisesta, joka tehtiin huhupuheiden ja mustamaalauksen perusteella. Työnantaja tuomittiin maksamaan irtisanotulle 13 kk palkka.

Vierailija
13/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo jää kaihertamaan kyllä.

Aika vaikeassa pakassa olin itsekin, kun tulin valituksi virkaan, jota oli hakenut myös eräs työyhteisössä ollut henkilö. Hän oli hoitanut entisen pomon irtisanoutumisen jälkeen 8 kk kyseistä virkaa sijaisena, muttei tullut valituksi. Hän aloitti ns. lokakampanjan minua vastaan heti ensimmäisenä työpäivänä. Syytökset selän takana: Olin epäpätevä, jätin töitäni hoitamatta, hoidin väärin asioita, kohtelin alaisiasi epätasa-arvoisesti. Ihmettelen omaa sinnikkyyttäni nyt jälkikäteen, koska olin jatkuvassa tarkkailussa 3,5 vuotta. Uskoin ja luotin, että asiat saadaan ratkeamaan, mutta lopulta totesin, että mikään mitä teen tai jätän tekemättä on väärin. Suora puhe ei auttanut, koska nostin kissan pöydälle useita kertoja, mutta tämä alainen kielsi, että hänellä olisi mitään minua vastaan, vaikka haukkui päivittäin selän takana kaikkia tekemisiäni, sekä alaisilleni että ylempään johtoon päin.

Ylempi esimies, minun toimialani johtaja, oli täysin kykenemätön auttamaan tilanteessa, työnsi pään pensaaseen ja sanoi, että yrittäkää nyt selvittää riitanne. Ei meillä mitään riitaa ollut koskaan, vaan se oli toisten alaisten ja muiden ihmisten manipulointia minua vastaan täysin tekaistuilla syytöksillä. Kun lähdin pois, toimialajohtaja kysyi minulta, miten me nyt estetään, ettei se alaiseni tule valituksi virkaan. Se oli siis hänen ainoa kommenttinsa koko aikana, missä osoitti tukea, vai pitäisikö sanoa huolta siitä, mitä tapahtuu, kun lähden pois. Läksiäisistä kyllä sain mahtavat lahjat ja kiitospuheet sekä työyhteisöltä että toimialajohtajalta. Niin se usein on, että sitten kyllä ollaan mielin kielin kun lähdet pois, mutta jos et lähde, ongelma on ja pysyy.

Vierailija
14/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset työpaikat on just tätä pas@aa!

Vaihdat duunii paikkaa ja sit kun olet uudessa paikassa kiinni, ni avaudut koko kylälle sun entisest työpaikan toiminnasta

Vierailija
15/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset työpaikat on just tätä pas@aa!

Vaihdat duunii paikkaa ja sit kun olet uudessa paikassa kiinni, ni avaudut koko kylälle sun entisest työpaikan toiminnasta

Näin on, koska pelko. En minä ole 30 vuoteen työelämässä uskaltanut avautua mistään niin pitkään kuin olen taloudellisesti riippuvainen työpaikasta. Pomo ahdisteli yhdessä työpaikassa, kun olin vasta 21 v. Aivan kokematon työntekijänä. Kun ahdistelu ei tehonnut, hän alkoi puhua selän takana juttuja, joilla sai ahdisteltua minut nurkkaan. Valinta oli joko lähteä tai jäädä käymään oikeutta. Todellakin lähdin, ja sen jälkeen koko kylä sai kuulla, millainen työpaikka ja millainen pomo. Se oli 90-luvun loppua, ei silloin kukaan neuvonut, mitä pitää tehdä. Pomo ahdistelee ja kun et ala mihinkään suhteeseen sen kanssa, se alkaa puhua selän takana, kieroilee ja mustamaalaa. Ihan tyypillinen tapaus siihen aikaan.

Vierailija
16/28 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo jää kaihertamaan kyllä.

Aika vaikeassa pakassa olin itsekin, kun tulin valituksi virkaan, jota oli hakenut myös eräs työyhteisössä ollut henkilö. Hän oli hoitanut entisen pomon irtisanoutumisen jälkeen 8 kk kyseistä virkaa sijaisena, muttei tullut valituksi. Hän aloitti ns. lokakampanjan minua vastaan heti ensimmäisenä työpäivänä. Syytökset selän takana: Olin epäpätevä, jätin töitäni hoitamatta, hoidin väärin asioita, kohtelin alaisiasi epätasa-arvoisesti. Ihmettelen omaa sinnikkyyttäni nyt jälkikäteen, koska olin jatkuvassa tarkkailussa 3,5 vuotta. Uskoin ja luotin, että asiat saadaan ratkeamaan, mutta lopulta totesin, että mikään mitä teen tai jätän tekemättä on väärin. Suora puhe ei auttanut, koska nostin kissan pöydälle useita kertoja, mutta tämä alainen kielsi, että hänellä olisi mitään minua vastaan, vaikka haukkui päivittäin selän takana kaikkia tekemisiäni, sekä alaisilleni että ylempään johtoon päin

Tuollaisessa tilanteessa ainoa järkevä ratkaisu on siirtää se alainen toiseen työyksikköön. Koskaan ei mitään hyvää seuraa, jos joku on pomon sijaisena ja sitten hakee sitä työpaikkaa virallisesti, mutta ei tule valituksi. Siinä jää aina jotain hampaankoloon ja kosto seuraa.

Vierailija
17/28 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen nykyään niin, että alan puhua selän takana näistä seläntakanapuhujista. Keksin jo varastoon aiheita, kuten heidän tekemiään virheitä tai puheiden epäloogisuuksia. On sitten mitä käyttää kun on vastahyökkäyksen aika.

Millä tavalla se auttaa? Puhut selän takana seläntakanapuhujista. Millä tavalla se parantaa ilmapiiriä? 

Vierailija
18/28 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttären yksi "ystävistä" oli tuollainen selän takana pahanpuhuja. Nykyään entinen ystävä. Tuntui kadehtivan ja kopioivan tyttären valintoja/mielipiteitä. 

Vierailija
19/28 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttären yksi "ystävistä" oli tuollainen selän takana pahanpuhuja. Nykyään entinen ystävä. Tuntui kadehtivan ja kopioivan tyttären valintoja/mielipiteitä. 

Tämän ketjun aihe oli mustamaalaus työyhteisössä. Ei oikeastaan kyllä ketään kiinnosta, millaista entisiä ystäviä jonkun tyttärellä on.

Vierailija
20/28 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun aihe oli mustamaalaus työyhteisössä. Ei oikeastaan kyllä ketään kiinnosta, millaista entisiä ystäviä jonkun tyttärellä on.

Mitä eroa tuossa on? Koulu on nuorten työpaikka. Itse en ymmärrä tuota kiusaamista ollenkaan. Ihmiset jotka sitä harrastavat helposti harrastavat sitä aina. Mistä kuvittelevat työpaikkakiusaajien tulevan? Joku ongelma näillä tyypeillä on ihan nuoresta lähtien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä