Läheisestä vanhainkodista kuuluva huuto?
Koirani kanssa tehtävä lenkki menee Esperin pitämän vanhainkodin vierestä. Aina laitoksella on ollut outoja juttuja, esim. vanhuksia kaatuneena aidatulla pihalla, kerran puutarha tuoli oli nostettu aidan päälle, alaston vanhus ikkunassa yms.
Lähiaikoina talosta on alkanut kutienkin kuulua erikoisen paljon huutoa. Ilmeisesti siellä pidetään ikkunoita kesäisin auki, koska todella usein aamulenkillä mentäessä ikkunoista kuuluu huolestuttavaa huutoa. Siis ihan apua huudetaan, selvästi melkein aina naisen ääni. Myös välillä on huudettu "sattuu" tai "lopeta". Ihan hirveän kuullosta. Itselle on tullut vain mieleen että pitäisikö tuosta ilmottaa johonkin? Voisiko se saada aikaan, että joku tarkastaja kävisi siellä katsomassa miten niitä vanhuksia nyt oikeasti hoidetaan? Kyllä jotain pitää väärin tapahtua, jos pitää ulkoa ihan anella apua.
Myös ulkona aidatulla pihalla olevat vanhukset, eikö heitä vahdita? Entä jos joku saa vaikka sydänkohtauksen siellä puskan takana?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut hoitajana useammassa paikassa, en tosin esperillä mutta esimerkiksi useissa mehiläisen yksiköissä. Kaikissa on toimittu olemassa olevilla resursseilla niin hyvin kuin mahdollista. En ole 25 vuotuisen hoitajan urani aikana nähnyt yhtäkään hoitajaa, joka kohtelisi asiakkaita kaltoin.
Monta asiakasta kyllä, jotka huutavat turhia. Paras oli kun olin asiakkaan huoneistossa toisella puolella huonetta n. 10m päässä asiakkaasta, kerroin etten voi lähteä kipaisemaan hänelle Alkosta pulloa niin asiakas alkoi huutaa että älä satuta :D
En ihan niin vakavasti ottaisi noita huuteluja.
Itse olen joutunut todistamaan kun hoitaja löi omaistani, joten vaikka sinä et ole nähnyt, sitä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Kotihoidossa ei voi pitää pahasti dementiaa sairastavaa ihmistä. Ei riitä resurssit.
Ei niitä hoitopaikkojakaan ole. Tai jos on paikkoja, ei ole hoitajia. Kuka hullu haluaa lähteä jonnekin dementti paikkaan töihin. Tai niihin paikkoihin menee ne kielitaidottomat hoitajat, jotka ei pääse muualle. Niissä ei montaa suomalaista töissä ole
Kuten täällä jo moni sanonut, dementikko voi huutaa apua 24/7, vaikka ei olisi mitään hätää. Se voi olla ainoa sana, jonka hän enää osaa, ainoa tapa kommunikoida ja ilmaista itseään.
Ihmiset vaatii kodinonaista ja hyvää hoitoa vanhuksille. Nuoret eivät halua vanhus puolelle töihin.
Siinäpä teille ihmettelijöille on pulma tarjottavana.
Tänne just aukaistiin uusi paikka. Hieno rakennus ja ylevät periaatteet. Paitsi että on puolityhjä, kun ei ole työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkitys voi olla liian vahvaa esim muistisairauteen ja useaan kertaan täytyy annostusta tarkistaa.Lähinnä enään palaa mieleen lähinnä lapsuus ja sen kauhut jos liian vahvaa.
Miksi noin paljon on lääkkeitä käytössä. Osahan saa painajaisia lääkkeistä? Ellei ole joku mikä helpottaa jotain oiretta, eikä aiheuta haittoja.
Vanhainkodeissa ja kotihoidossa vanhus tapaa lääkäriä todella harvoin. Hoitajien lääkeosaamisen tulisi olla kunnossa, jotta ymmärretään eri lääkkeiden yhteisetkin vaikutukset ja osataan tarkkailla vastetta yksilöllisesti. Vaatii usein vanhuksen tuntevan hoitajan, mielellään sairaanhoitajan, jolla lääkeymmärrys ja tiedonhakutaidot toivottavasti kunnossa.
Voi sitten informoida lääkäriä ja pyytää tarvittaessa paikalle. Tämä lääkeasia etenkin runsaiden monilääkitysten kanssa vaatisi enemmän huomiota. Vaan mistä sitä kun hoitajat vaihdetaan hoiva-avustajiin ja aina vain matalammalle koulutusasteelle työvoimapulassa. Osalla ei ole mitään lääkeosaamista, ei edes kielitaitoa.
Normaalia. Alimiehitetyllä henkilökunnalla kun mennään, ei ehdi jokaisen huutavan vanhuksen luokse. On siivottava, laitettava ruokaa, pyykättävä, katettava pöydät, vietävä roskat, tiskattava. Voitontavoittelu on tärkeämpää, kuin vanhukset.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kipujen hoito millä tolalla niissä. Ja miksi suljetaan tuollaiseen paikkaan. Missä on koti ja kodinomaisuus. Missä on normaali elämä. Kuka toimisi iäkkäiden etujen ajajana.
Voithan itse vaikka ruveta vanhusten perhehoitajaksi. Koulutuskin on tosi lyhyt. Otat sitten muutaman muistisairaan kotiisi ja tarjoat kodinomaisuutta normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kipujen hoito millä tolalla niissä. Ja miksi suljetaan tuollaiseen paikkaan. Missä on koti ja kodinomaisuus. Missä on normaali elämä. Kuka toimisi iäkkäiden etujen ajajana.
Voithan itse vaikka ruveta vanhusten perhehoitajaksi. Koulutuskin on tosi lyhyt. Otat sitten muutaman muistisairaan kotiisi ja tarjoat kodinomaisuutta normaalia elämää.
Tää nimenomaan, aina ajatellaan että "miksi ei hoitaja ole 24/7 mummon luona, siitähän me maksetaan". Perhe on sitten hyvä ja ottaa mummon takaisin kotiin asumaan, jos haluavat jonkun siihen kokoajan pitämään kädestä. Tai palkkaatte omaishoitajan joka hoitaa mummoa ihan kokoajan päästämättä silmistä.
Kovin yleistä on että dementikko huutaa kurkku suorana apua tai hoitajaa ja kun hätiin mennään niin ei osaa sanoa mitään syytä miksi huutaa. Huoneesta kun poistutaan niin taas sama huuto alkaa. Hyppyyttäjät haluavat apua sänkyyn pääsemiseksi ja minuutin päästä pois sieltä ja taas takaisin, tauotta. Toinen yleinen hyppyytyksen aihe on vessaan vienti tai vaipan vaihto vaikka kymmenennettä kertaa. Ummetukset ja ripulit ovat ihan todellisia ja hoidettavia vaivoja mutta huomion hakuinen huutaminen vaikeampi saada loppumaan. Kolmanneksi huudetaan ruokaa, vaikka lounastarjotin on edessä ja suu täynnä ruokaa niin nälkäänhän heitä tapetaan. Joskus se on selkeä kateuden osoitus siitä että joku muu saa sillä hetkellä hoivaa mutta kun jokaiselle hoidettavalle ei riitä 24/7 hoitajaa vierellä olijaksi.
Tuollainen tarpeettomien huutelija on siitä hankala tapaus että hän aiheuttaa levottomuutta ja ärsyyntymistä muissa asukkaissa kuten tekevät myös haistattelijat, sylkijät, vaeltajat ja tavaroiden kuljettelijat. Ai niin, eihän sellaista oikeasti ole kun kaikki vanhukset ovat seesteisiä ja helppoja, kaikki hoitajat vain vinksahtaneita sadisteja jotka eivät osaa työtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut hoitajana useammassa paikassa, en tosin esperillä mutta esimerkiksi useissa mehiläisen yksiköissä. Kaikissa on toimittu olemassa olevilla resursseilla niin hyvin kuin mahdollista. En ole 25 vuotuisen hoitajan urani aikana nähnyt yhtäkään hoitajaa, joka kohtelisi asiakkaita kaltoin.
Monta asiakasta kyllä, jotka huutavat turhia. Paras oli kun olin asiakkaan huoneistossa toisella puolella huonetta n. 10m päässä asiakkaasta, kerroin etten voi lähteä kipaisemaan hänelle Alkosta pulloa niin asiakas alkoi huutaa että älä satuta :D
En ihan niin vakavasti ottaisi noita huuteluja.
Itse olen joutunut todistamaan kun hoitaja löi omaistani, joten vaikka sinä et ole nähnyt, sitä tapahtuu.
Varmasti löytyy tuollaisiakin mutta heidän uransa jää lyhyeksi. Yleisemmin ne hoitajat saavat kohdata väkivaltaa ja luovia työssään välttääkseen niitä tilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkitys voi olla liian vahvaa esim muistisairauteen ja useaan kertaan täytyy annostusta tarkistaa.Lähinnä enään palaa mieleen lähinnä lapsuus ja sen kauhut jos liian vahvaa.
Miksi noin paljon on lääkkeitä käytössä. Osahan saa painajaisia lääkkeistä? Ellei ole joku mikä helpottaa jotain oiretta, eikä aiheuta haittoja.
Arvaa huviksesi paljonko nämä lääkkeettömät, pehmeämmät hoitomuodot vaatisivat lisää henkilökuntaa ja aikaa? Niinpä. Kumpaakaan ei ole saatavilla lisää, valitettavasti.
Ja tänne tulet ihmittelemään asiaa, herranjumala soita jo jonnekkin jolla voi olla vaikutusvaltaa sinne!! Esperin sivuilta uskon löytyvän numeroita.