Miten saan taloni verottomana yhdelle lapsista?
Hän olisi valmis ostamaan sen ja muuttamaan siihen, asun jo itse kerrostalossa.
Jos myyn sen, joudun maksamaan myyntivoittoveron.
Periaatteeni on että kukin lapsista, 4 , saa talosta osuutensa eli ostaja maksaa käyvän hinnan. Eli jos myyn, olisi ongelma myös se, miten saan heille jaettua rahat.
Olen ehdottanut ennakkosopimusta, hän saa perheineen ajatella taloa omanaan, kuolemani jälkeen talo jää hänelle ja maksaa sisaruksensa ulos.
Kaikki saisivat osuutensa perintöverolla, ei myyntivoiton veroja.
Viisaat, ratkaiskaa tämä asia.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä mitään myyntivoittoveroja mene, jos olet omistanut talon yli kaksi vuotta.
Mitenkäs toi menee, jos ap ei asu talossaan (enää)? Se myyntivoittoverovapaus koskee vakituisena asuntona käytettyn asunnon / talon myymistä.
Ei tarvitse asua enää talossa. Riittää että on jossakin vaiheessa omistusaikanaan asunut.
Pitää asua talossa, ei ole niin, että virallisesti muuttaa muualle ja sitten vuosien jälkeen myy ja talossa asuu joku muu.
Onnistuuko jos tekee yleishyödyllisen yhdistyksen ja lahjoittaa sen sille. Sen jälkeen yleishyödyllinen yhdistys huutokauppaa sen (tappiolla tietenkin) yritykselle ja sen jälkeen lopettaa yrityksen siten että talo jää?
Joudut linnaan, jos alat verottajaa kusettamaan. Veronkiertäjät on loisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit myydä talon tyttärellesi 75% käyvästä hinnasta ilman että verottaja katsoo sitä lahjaksi. Et joudu maksamaan talostasi myyntivoittoveroa jos olet asunut siinä vähintään kaksi vuotta sitä aikana kun olet sen omistanut joko yksin tai puolisosi kanssa yhdessä. Sillä ei ole merkitystä vaikka et asuisi siinä enää.
Siinä vaan se että jos myyn, osuuksien antaminen muille sisaruksille. Haluan olla niin tasapuolinen ettei mitään riitaa jää.
Voit vanhempana kustantaa omien lapsiesi ruoka ja vuokrakulut. Eli voit laittaa jokaiselle näihin rahaa joka kuukausi verottomasti siihen asti kuin kuolet. Loppu summasta menee sitten vero.
Ei tietenkään voi antaa rahaa. Jos antaa rahaa katsotaan se aina lahjaksi, josta menee lahjavero. Rahaa voi antaa verovapaasti vain sen tietyn summan kolmessa vuodessa. Elantokuluja saa maksaa mutta sitten pitää konkreettisesti maksaa vuokra, yhtiövastike, lapsenlapsen päivähoitomaksu, muita laskuja tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä mitään myyntivoittoveroja mene, jos olet omistanut talon yli kaksi vuotta.
Mitenkäs toi menee, jos ap ei asu talossaan (enää)? Se myyntivoittoverovapaus koskee vakituisena asuntona käytettyn asunnon / talon myymistä.
Ei tarvitse asua enää talossa. Riittää että on jossakin vaiheessa omistusaikanaan asunut.
Pitää asua talossa, ei ole niin, että virallisesti muuttaa muualle ja sitten vuosien jälkeen myy ja talossa asuu joku muu.
Ei tarvitse asua enää talossa, riittää että omistaa talon edelleen. Talo saa olla välissä vaikka vuokralla. Minulla tästä kokemusta lähipiirissä. Oikeasti riittää että on joskus asunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit myydä talon tyttärellesi 75% käyvästä hinnasta ilman että verottaja katsoo sitä lahjaksi. Et joudu maksamaan talostasi myyntivoittoveroa jos olet asunut siinä vähintään kaksi vuotta sitä aikana kun olet sen omistanut joko yksin tai puolisosi kanssa yhdessä. Sillä ei ole merkitystä vaikka et asuisi siinä enää.
Siinä vaan se että jos myyn, osuuksien antaminen muille sisaruksille. Haluan olla niin tasapuolinen ettei mitään riitaa jää.
Voit vanhempana kustantaa omien lapsiesi ruoka ja vuokrakulut. Eli voit laittaa jokaiselle näihin rahaa joka kuukausi verottomasti siihen asti kuin kuolet. Loppu summasta menee sitten vero.
Rahaa ei voi antaa, vaat pitää maksaa suoraan vastike, puhelinlasku, tai ihan mikä tahansa elantokulu, mutta rahaa ei voi antaa kuin max 4999/ 3 vuotta.
No mitäs jos myyt sille yhdelle lapselle 150 000 euron talon sillä 112 500 eurolla, jos asunnon siis saa myydä 75 prosentilla käyvästä arvosta, tätä en itse tiedä. Tässä se talon ostanut lapsi saa 37 500 euroa sinulta, koska saa talon niin halvalla.
Sen jälkeen jaat myyntihinnan niille kolmelle muulle lapselle, jokaiselle 37500. Toki menisi lahjaveroa, jos annat kaiken kerralla. Mutta jos annat sen 4999 per lapsi rahana tilille ja muuten käyttäisit rahat perheelle muuten. Osta s- tai k-ryhmän lahjakortteja, sillä voit antaa jonkun verran. Jos joku tarvii uusia kodinkoneita tai paljun tai urheiluvälineitä, sinä maksat ne. Ei niitä verottaja tarkista, että no käytätkö itse niitä murtomaahiihto vehkeitä jotka ostit.
Jos näillä rahaa saavilla lapsilla on lapsia tai puoliso joille rahaa voi antaa, heille voisi kaikille antaa sen 4999 euroa lahjaverovapaasti.
Ja tietysti sitten 3 vuoden jälkeen voisi antaa sen 4999 euroa uudelleen rahana.
Vierailija kirjoitti:
Asunut, ei omistanut.
Et oikein mitenkään.
Jos myyt talon nimellisarvolla vaikka 50 000e ja oikea arvo on 150ke verottaja katsoo loput lahjaksi ja verottaa.
Jos olet itse asunut siinä yli 2v et maksa myyntivoittoveroa
Isäni antoi minulle käteistä 3 vuoden aikana 360000 euroa. Se antoi kesämökkinsä minulle maksoin verot siitä sitten.