vauvalla nestehukka
Vauva on kahden kuukauden ja saanut aiemmin rinnan lisäksi pullomaitoa. Tänään ja eilen olen antanut vain rintamaitoa, koska huomasin, että vauvan vatsa tulee kipeäksi korvikkeesta. Nyt masu ei ole ollut selvästikään kpeä, mutta märkiä vaippoja ei tule kunnolla ja kakka on tumman ruskeaa, lisäksi vauva on todella uninen. Aiemmin vauva nukkui vain noin 8 tuntia vuoroakudessa, koska heräsi aina mahakipuun. Nyt vauva vain nukkuu ja syö noin 5 tunnin välein. Rintoihin jää selvästi maitoa syötön jälkeen, mutta vauva on ollut alusta alkaen laiska syömään, minkä vuoksi lastenlääkäri käski lisäruokaa antaa (vauva oli syntyessään alle kolmikiloinen). Jos annan vauvalle korviketta, alkaa puklaaminen ja vatsakivut, jos taas en anna pelkään, että vauva ei saa tarpeeksi ruokaa. Soitan aamulla neuvolaan, mutta miten kannattaisi toimia nyt yöllä.
Kiitos jos joku osaa ja jaksaa neuvoa, olo on itsellä tosi epävarma.
Kommentit (5)
ja anna pullosta vaikka keitettettyä vettä lisäksi
Seuraa lasta ja minä kyllä varmaankin soittaisin johonkin päivystykseen tai olisin jo siellä päivystyksessä, jos epäilisin, että vauva kuivuu. Se on todella hengenvaarallista noin pienelle ja vielä vanhemmallekin vauvalle.
Seuraa vauvaa tarkkaan ja soita tosiaan päivystykseen.
Mutta siis anna vauvalle maitoa oli se sitten rintamaitoa tai korviketta.
Vatsavaivoihin ei kuole, mutta kuivumiseen kuolee!!
oon lypsänyt paljon aiemminkin, mutta hätäännyin nyt niin, etten sitä vaihtoehtoa itse enää tajunnut. nyt siis lypsän maitoa ja juotan ainakin sen.
t. ap
Mutta älä missään tapauksessa pidä noin pientä vauvaa nälässä!
Korviketta, tai jos on hätätilanne eikä se maitokorvike tunnu sopivan mitenkään, apteekista saa myös erityiskorvikkeita, jotka sopivat sellaiselle vauvalle, joka ei siedä lehmänmaitoa.
Muutenkin keskittyisin sinuna nyt pumppaamaan ja pumppaamaan, tietäisit ainakin paljonko vauva juo vielä rintasyöttöjen päälle. mi8tä enemmän pumppaat ja imetät, sen enemmän sulta alkaa maitoa tulee.
ÄLÄ PÄÄSTÄ LASTASI KUIVUMAAN!!