Kutsumanimi
Ollaan suunniteltu pienelle tytölle nimeksi Aada-Sofiaa. Joku kutsumanimi pitäisi myös sitten olla, mutta kieli ei taivu. Auttakaa :) Pitäisi olla nätti ja noista kirjaimista, ainakin sinnepäin.
Kommentit (8)
Minustakaan ei ole järkevää laittaa nimeksi Aada-Sofia, jos ette sillä nimellä aio lasta kutsua. Sekavaa vain, kun nimen antaja saa sitten jatkuvasti selitellä että " nimeni on Aada-Sofia mutta sanotaan kuitenkin X." Lempinimet tietysti eri asia, mutta jos siis ymmärsin oikein, että etsitte nimeä jolla lasta kutsuttaisiin koko ajan, niin kehottaisin sitten vielä miettimään tuota etunimeä. Eihän kauniista nimestä kovin paljon iloa pelkissä papereissa ja todistuksissa ole. Miksei lapsi voisi olla vain Aada kutsumanimeltään ja Sofia sitten toinen nimi esimerkiksi? Tai jos ette halua pelkkää Aadaa, niin etsisin kyllä sitten juuri niin lyhyen, kauniin nimen, että sitä tulee oikeasti käytettyä.
Miksi ihmeessä nimeksi Aada-Sofia jos ei sitä aio käyttää? :O
Meidän tyttömme nimeksi tulee 99% varmasti Kukka-Maaria ja aivan varmasti aiomme pitää sen kutsuma nimenä. Perheen kesken nimi on kyllä vielä ainakin yleensä ' Kukkis' .
Jos ette aio kutsua Aada-Sofiaksi. Niin antakaa ihmeessä mielummin Aada Sofia ja kutsukaa Aadaksi!
t. Laura-Elina joka on ylpeä yhdysnimestään ja minua kutsutaan myös koko nimelläni, eli Laura-Elinaksi
En ensin edes ymmärtänyt kysymystäsi, niin oudolta se tuntui. Miksi ihmeessä annatte lapselle nimen Aada-Sofia, jos ette sitä aio käyttää??? Aada-Sofia on ihana nimi, kutsukaa vain sillä nimellä. Lempinimi tulee sitten joskus, jos on tullakseen.
Meidän pikkuisella on pitkä nimi, 11 kirjainta. Eikä kukaan kutsu häntä muulla nimellä / lyhentele sitä. Myös tulevalle vauvalle annetaan pitkä nimi. Satutaan vain tykkäämään just näistä nimistä.
Tulipa tiukkaa kritiikkiä.. Lempinimeä tarkoitin, en tiennyt sen olevan eri kuin kutsumanimi. Mutta ehkä sitten lempinimi on Aada-Sofia :) Haluamme nimenomaan tuon nimen ja viivalla!
Minunkin korviini kutsumanimi kuulostaa sellaiselta, jota käytetään sitten systemaattisesti koko ajan. (Esimerkiksi oma kutsumanimeni on ensimmäinen etunimeni.)
Ymmärrän kyllä noiden edellisten pointtia. Minulla oli lapsena tuttavapiirissä paljon lapsia, joilla oli yhdysnimi, josta käytettiin aina sitä ensimmäistä osaa - ja kyllä noista kaikki inhosivat sitten sitä " virallista" nimeä tai ainakin kokivat sen vieraaksi.
Mutta kyllähän rakkaalla lapsella on monta nimeä... :) Joten yritetään vielä lempinimiä:
Aata
Affu
Assi/ Assu
Addu
Aadu (tai Aatu :) )
Aaduska
Sohvi
Sofa
Adeliina
Itse en muuten tykkää käyttää lempinimiä, kun taas mieheni käyttää niitä jatkuvasti ja keksii uusiakin.
Luulin tosiaan että tarkoitit ihan kutsumanimeä, joka minulle siis tarkoittaa nimeä, jolla lasta puhutellaan koko ajan (kotona, pihalla, kylässä, kaupassa, iloisena, vihaisena, koulussa, päiväkodissa, esiteltäessä lapsi muille jne.)
Lempinimi taas on minulle sellainen hellyttelynimi, jota käytetään lähinnä perheen kesken, eikä (yleensä) esim. kylässä, koulussa, vihaisena ym. Lempinimeä käytetään siis kutsumanimen rinnalla. Ja lempinimet on tosiaan musta tosi kivoja, ei ollut niitä tarkoitus vastustaa :)
miksi kysymyksesi tuntui niin oudolta! Olen kyllä varma, että lempinimi tulee sitten ajan myötä, jos on tullakseen. Käyttäkää vaan tuota Aada-Sofiaa mahdollisimman pitkään, että lapsi oppii tunnistamaan sen omaksi nimekseen ja sanomaankin sen. Aivan ihana nimi!
-Eihän ole järkeä antaa nimeä, jota ei aio käyttää?
Jos jotain lempparia tuosta vääntäisi, niin: Aada, Sofi(a), Affi?