20 v tuli opiskelukaupungistaan kesäksi lapsuuskotiin (kesätöiden vuoksi) ja heittäytyi lapsen rooliin
Onko teillä muilla tällaista?
Joudun koko ajan huomauttelemaan että siivoaisi jälkensä, osallistuisi pyykkäykseen, ruoanlaittoon jne.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla asiaa auttaa, että kitiset palstalaisille? Sille nuorelle itselleen voi avata sanaisen arkun ja kertoa, mitä tältä odottaa.
Palstoilta haetaan usein vertaistukea, ymmärrätkö sellaista? Vai ootko niitä uustulokkaita joiden mielestä tänne saa spämmätä vain politiikkaa ja väkivaltauutisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhutte jostain kyläilystä kun siitä ei ole kyse? Jos nuori on ollut vain viikonlopun en tietenkään ole vaatinut mitään. Mutta nyt on ollut jo monta viikkoa ja astiat, likapyykki jne. jää minne jää. Kaikki me olemme töissä, nuorella tosin lyhimmät työpäivät.
Ap
Se on jo paljon, että nuori käy töissä. Suurin osa nuorista ei taida käydä.
Voitteko sopia jonkun kotityön, vaikka tiskit joka toinen päivä tai imuroiti kerran viikossa, jonka nuori hoitaa? Itse voisi siivota oman huoneen.
Älä nalkuta, jos haluat, että hyvät välit säilyvät. Tuo on herkkä ikävaihe.
Palkintoporsas tuo tietenkin likapyykkinsä joka perjantai lapsuudenkotiin äidin pestäväksi ja palaa sunnuntaina opiskelupaikkakunnalleen puhdas pyykki ja laukku täynnä mamman tekemää ruokaa. Kesätyöpalkkansa tämä mussukka saa tietenkin pitää kokonaan itsellään. Säästää vuokrassa, sähkössä ja muissa kuluissa. Hieno täyshoitola.
Ja mitä tekee ap? Vinkuu palstalla!
Kaiketi tämä on ensimmäinen kesä muuton jälkeen? Jos niin, niin siinä aika moni ajattelee menevänsä kotiin, ei vieraaksi. Eli jos kotona asuessaan ei niitä tehnyt, niin tuskin ajattelee olevansa vielä niin "vieras" , että odotettaisiin erilaista käyttäytymistä.
En tosiaankaan tajua. Sehän on ihanaa, kun lapset tulevat kotiin! Jos joku asia ärsyttää, niin sano siitä hänelle nätisti, pyydä laittamaan tavaransa paikoilleen. Ei voi olla äidille noin vaikeaa, luulisi jotain kokemusta asiasta olevan.
Saako lapsi hoitaa kotityöt omalla tavallaan? Usein vanhemmat haluaa, että kaikki tehdään just niin kuin he haluavat ja silloin on helpompi olla koskematta yhtään mihinkään. Sama muuten niillä, jotka valittaa, että vanhemmat eivät tee mitään tullessaan kylään. Toisen kotona on vain vaikea tehdä mitään. Sisareni siivosi joskus äidin luona käydessään ja äitini harmitteli sen jälkeen minulle, kun tavarat olivat väärissä paikoissa ja hän joutui etsimään niitä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole ihanaa, että tuli kotiin kuitenkin? Oliko pilalle passattu ennen pois muuttoaan vai tekikö osansa silloin? Samat säännöt pyykkien ja siivoamisen kanssa kuin ennen muuttoa. Ruoanlaittoa en ehkä vaatisi ellei ole ennen muita kotona.
Omani ei ole vielä muuttanut pois, mutta siivoaa, tekee ruokaa ja pesee pyykkiä. Kaikilla täällä asuvilla on velvollisuus hoitaa osansa.
No, hienoa että pääsit pätemään kuinka eteviä lapsia sulla.
Vierailija kirjoitti:
En tosiaankaan tajua. Sehän on ihanaa, kun lapset tulevat kotiin! Jos joku asia ärsyttää, niin sano siitä hänelle nätisti, pyydä laittamaan tavaransa paikoilleen. Ei voi olla äidille noin vaikeaa, luulisi jotain kokemusta asiasta olevan.
Monen monta kertaa olen ihan ystävällisesti pyytänyt. Nyt vaan alkaa pinna kiristymään kun likapyykkikasa huoneessaan kasvaa, astiat kertyy pöydille jne. Siksi olenkin täällä valittamassa 😉
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen monta kertaa olen ihan ystävällisesti pyytänyt. Nyt vaan alkaa pinna kiristymään kun likapyykkikasa huoneessaan kasvaa, astiat kertyy pöydille jne. Siksi olenkin täällä valittamassa 😉
Ap
Pyydä vähemmän ystävällisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole ihanaa, että tuli kotiin kuitenkin? Oliko pilalle passattu ennen pois muuttoaan vai tekikö osansa silloin? Samat säännöt pyykkien ja siivoamisen kanssa kuin ennen muuttoa. Ruoanlaittoa en ehkä vaatisi ellei ole ennen muita kotona.
Omani ei ole vielä muuttanut pois, mutta siivoaa, tekee ruokaa ja pesee pyykkiä. Kaikilla täällä asuvilla on velvollisuus hoitaa osansa.
No, hienoa että pääsit pätemään kuinka eteviä lapsia sulla.
No, en kyllä pätenyt lapsillani millään tavalla. Kyllä kenen tahansa tavalliset terveet lapset tekee noita, jos niitä vaaditaan. Ei tarvitse olla mitenkään etevä, että osaa hoitaa vaadittaessa osansa kotitöistä.
Vierailija kirjoitti:
Näin käki meilläkin. Terve työtön nelivitonen asui meillä kaksi kuukautta . Eipä tikkaakaan asettunut kodin tapoihin , vankäsi koko ajan ajan vastaan ihan samaan malliin ,kun parikymppisenä kotoa lähtiessä aikoinaan. Hermothan siinä meni . Minä setsemänkymppisenä kyllä vaadin kodin tavoille.
45v ja 20. Huomaatko eron? Yksi on melkein lapsi vielä, toinen täysin aikuinen. Pitääkin olla tapoja ja toivottavasti et alentunut.
Ole ensinnäkin iloinen, että on tullut kotiin. Se kertoo, että teillä on välit kunnossa.
Vähän pitää ärähtää, jos hyvällä ei usko. Esim. anna määräajat, että pyykki pitää olla pesty tähän iltaan mennessä jne.
Siis vastahan koulut päättyivät. Opiskelija haluaa varmasti nukkua ja lorviakin sen lisäksi että on työtä tiedossa. Rajoita sotku hänen omaan huoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi ylipäätään menee hänen huoneeseensa? Anna aikuisen itse hoitaa reviirinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että. Minä olen 32 v ja kun menen käymään vanhemmillani, iskä on tehnyt voileivätkin valmiiksi pöytään.
Ihanaa olla lapsi omassa lapsuudenkodissa.
No nyt on kyse 4 kuukaudesta, ei yhden päivän kyläilystä.
Ap
Akateeminen nuori ilmeisesti, kun noin pitkä loma.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla asiaa auttaa, että kitiset palstalaisille? Sille nuorelle itselleen voi avata sanaisen arkun ja kertoa, mitä tältä odottaa.
Tämä on keskustelupalsta ja aihe vapaa.
En ihan ymmärrä, miksi likapyykkikasa nuoren omassa huoneessa häiritsee sinua. Laita huoneen ovi kiinni äläkä välitä asiasta. Et kai vain hae likaisia vaatteita nuoren huoneesta pyykkiin?
Sen sijaan se on ikävää, jos nuori jättää likaisia astioita yhteisiin tiloihin. Minä sanoisin asiasta pari kertaa (ensin ystävällisesti ja sitten napakasti). Jos se ei auttaisi, toteaisin, että en tee enää nuorelle ruokaa, ellei hän viitsi hoitaa likaisia astioitaan tiskiin.
Kolmen aikuisen lapsen äiti
Käki ja tikka, erikoisia asukkaita teillä.