Armi Ratia kuoli maksakirroosiin
Minun anoppini ja äitini kuolivat myös maksakirroosiin.
Itse lopetin kokonaan viinin tissuttelun, kun se alkoi olla päivittäistä ja maksa-arvot kohosivat.
Naisen maksa kestää n puolet siitä mitä miehen maksa. Tästä pitäisi enemmän puhua, varsinkin heille, jotka "sivistyneesti" nauttivat sen pari lasillista päivässä.
Kommentit (54)
Ei kaikkien miestenkään keho ole samanlainen.
Mun maksa on huonossa kunnossa, vaikka en ole koskenut alkoholiin yli 15 vuoteen (ja sitäkin ennen hyvin satunnaisesti), ylipainoa ei ole ja liikun suositusten mukaan. Lääkkeitäkään en popsi muuten kuin äärimmäisissä tapauksissa.
Reilua tämä elämä, eikö?
Jos juo paljon ja kauan, mitä todennäköisimmin sairastuu ja kuolee alkoholiperäisistä syistä.
Hyvä puoli asiassa on, että prosessi ei tapahdu niin nopeasti, etteikö olisi monta mahdollisuutta lopettaa ennen kuin on liian myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholia ei ole tarkoitettukaan nautittavaksi säännöllisesti. Hienoa kuulla että olet ottanut terveytesi ja hyvinvointisi vakavasti. Elämästä voi nauttia myös ilman alkoholia tai vähäisemmällä käytöllä. Rakkautta elämääsi! 😇
Kiitos! Itse jotenkin heräsin tähän asiaan anoppini kuoleman jälkeen. Hän oli menestyvä uranainen (kuten Armi Ratia) eikä kukaan olisi osannut ajatella että hän oli alkoholisti. Milloinkaan en nähnyt häntä humalassa, mutta ne päivittäiset kuohuviinilasilliset tekivät maksasta selvää.
Äitini taas juopotteli avoimesti, hänellä maksakirroosi iski vasta 70-vuotiaana.Eli vielä diagnoosin jälkeen neljä vuotta pöhnässä. AP.
Meillä ei olisi mitään kulttuuria, taidetta, kirjallisuutta, elokuvia etc. jos ei olisi 'juoppoja', mielenterveytensä kanssa aaltoilevia tekijöitä. Näin se vaan on.
No nyt mieleen ponnahtaa nämä: Amy W. Miki L. Ja muut noin 27 v. 'rockelämänsä' päättäneet lahjakkuudet. Kaikki ei vain osaa koskettaa ihmisiä. Jäljelle jää kylmemmät tekijät, rahamaailman pyörittäjät. Ne herkimmät tallaantuu ja hyäksikäytetään ensin. Musiikki business on valjastettu muuhun kuin itse musiikkiin.
Kuinkahan monella ne riskirajat paukkuvat?
Kun sanotaan että naisella se olisi max yksi ravintola-annos päivässä, eli reilu desi viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Jos juo paljon ja kauan, mitä todennäköisimmin sairastuu ja kuolee alkoholiperäisistä syistä.
Hyvä puoli asiassa on, että prosessi ei tapahdu niin nopeasti, etteikö olisi monta mahdollisuutta lopettaa ennen kuin on liian myöhäistä.
Ei tarvitse juoda edes paljon, pari siideriä illassa riittää. Ja kymmenessä vuodessa voi maksa vaurioitua. t.eräs äitinsä haudannut
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei olisi mitään kulttuuria, taidetta, kirjallisuutta, elokuvia etc. jos ei olisi 'juoppoja', mielenterveytensä kanssa aaltoilevia tekijöitä. Näin se vaan on.
No nyt mieleen ponnahtaa nämä: Amy W. Miki L. Ja muut noin 27 v. 'rockelämänsä' päättäneet lahjakkuudet. Kaikki ei vain osaa koskettaa ihmisiä. Jäljelle jää kylmemmät tekijät, rahamaailman pyörittäjät. Ne herkimmät tallaantuu ja hyäksikäytetään ensin. Musiikki business on valjastettu muuhun kuin itse musiikkiin.
Jaa. No sitten dokaaminen onkin hyvä asia. Perun puheeni. Menkää kaikki juomaa viinaa. Muuten ei olisi kulttuuria eikä taidetta eikä kirjallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monella ne riskirajat paukkuvat?
Kun sanotaan että naisella se olisi max yksi ravintola-annos päivässä, eli reilu desi viiniä.
Mites ranskalaisnaisten maksat mahtaa voida?
Mistä tieto pilkku että Armi olis kirroosiin kuollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholia ei ole tarkoitettukaan nautittavaksi säännöllisesti. Hienoa kuulla että olet ottanut terveytesi ja hyvinvointisi vakavasti. Elämästä voi nauttia myös ilman alkoholia tai vähäisemmällä käytöllä. Rakkautta elämääsi! 😇
Kiitos! Itse jotenkin heräsin tähän asiaan anoppini kuoleman jälkeen. Hän oli menestyvä uranainen (kuten Armi Ratia) eikä kukaan olisi osannut ajatella että hän oli alkoholisti. Milloinkaan en nähnyt häntä humalassa, mutta ne päivittäiset kuohuviinilasilliset tekivät maksasta selvää.
Äitini taas juopotteli avoimesti, hänellä maksakirroosi iski vasta 70-vuotiaana.Eli vielä diagnoosin jälkeen neljä vuotta pöhnässä. AP.
Jotenkin surulliselta kuulostaa jos vanheta ei voi ilman juomista.
Pahoin pelkään että tulee olemaan myös oman äitini kohtalo. Kyllä nuo tietävät mitä tekevät.
Mulle ihan sama kuolenko kirroosiin vaiko sydäriin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tieto pilkku että Armi olis kirroosiin kuollut?
Tänään luettavissa jommasta kummasta iltapäivälehdestä vaikka netissä. En muista, kumpi lehti se oli.
Ok, eli ihan uusi tieto, ajattelinkin,metten ole ennen kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Mun maksa on huonossa kunnossa, vaikka en ole koskenut alkoholiin yli 15 vuoteen (ja sitäkin ennen hyvin satunnaisesti), ylipainoa ei ole ja liikun suositusten mukaan. Lääkkeitäkään en popsi muuten kuin äärimmäisissä tapauksissa.
Reilua tämä elämä, eikö?
Milloin sun maksa poksahti? Otitko koronapiikkejä ja tapahtui sen jälkeen?
Armi Ratia kuoli vain 67-vuotiaana tytär Eriika Gummerus kertoo nyt kuolinsyyn
Linkki:
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000010468206.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilua tämä elämä, eikö?
Otin juu piikkejä...
Ei kai Armi Ratian alkoholismi koskaan ole ollut mikään salaisuus, poikansa ainakin on siitä kertonut aikoinaan, siis tämä joka asuu dementoituneena hoitokodissa jossain kaivarissa tai siellä päin. Yllätyin itse että on tullut kuitenkin mittariin 67, ei huono, terveitä tapoja noudattavallekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilua tämä elämä, eikö?
Todennäköisesti tämä, koska muuten kuulostaa oudolta. Ei se maksa tuosta vaan poksahtele, ilman tekijää X.