Armi Ratia kuoli maksakirroosiin
Minun anoppini ja äitini kuolivat myös maksakirroosiin.
Itse lopetin kokonaan viinin tissuttelun, kun se alkoi olla päivittäistä ja maksa-arvot kohosivat.
Naisen maksa kestää n puolet siitä mitä miehen maksa. Tästä pitäisi enemmän puhua, varsinkin heille, jotka "sivistyneesti" nauttivat sen pari lasillista päivässä.
Kommentit (54)
Se valinta vain pitää tehdä. Itse olen 42-v ja mun alkoholinkäyttö on vähentynyt itsestään. Ei vaan oo niin rentouttavaa enää juoda edes sitä paria siideriä. Joskus harvoin juhlissa toki ok.
Mulla on vuorotyö ja luin et alkoholi huonontaa unta ja palautumista, joten tämä on siellä taustalla se ajatus. Toki jos joskus istuu iltaa, ei haittaa.
Mutta voin kertoa hoitajaurani aikana nähneeni perheitä, joissa vanhuksen alkonkäyttö on ongelma. Rahat menee, kaatuilee ja tulee tapaturmia. Tämä on surullista, koska nämä vanhusten vahingot ja eksymiset ovat läheisten ja terveydenhuollon ongelma.
Toisaalta, jos ei olis alkoholia ja tupakkaa ja moskaruokaa niin kai meillä ois vanhuksia jo telttamajoituksissa, kun kukaan ei kuolisi "liian aikaisin" pois.
En nyt sinänsä halua kannustaa ihmisiä epäterveellisiin elämäntapoihin, kun itsekin pysyn virkeänä terveellisillä tavoilla, mutta oliko esim Armilla parempi loppu kuin yli 90-v. vanhuksella, jonka päätä paikataan kaatuilun vuoksi ja joka potkii vastaan kun ei ymmärrä mitä tapahtui.
Samat sairaudet saa elämällä vanhaksi kuin juopotellen tai syöpötellen. Aira Samulinit on harvassa, siis he jotka elävät pitkään JA laadukkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei olisi mitään kulttuuria, taidetta, kirjallisuutta, elokuvia etc. jos ei olisi 'juoppoja', mielenterveytensä kanssa aaltoilevia tekijöitä. Näin se vaan on.
No nyt mieleen ponnahtaa nämä: Amy W. Miki L. Ja muut noin 27 v. 'rockelämänsä' päättäneet lahjakkuudet. Kaikki ei vain osaa koskettaa ihmisiä. Jäljelle jää kylmemmät tekijät, rahamaailman pyörittäjät. Ne herkimmät tallaantuu ja hyäksikäytetään ensin. Musiikki business on valjastettu muuhun kuin itse musiikkiin.
Ei noi kuule tuottaneet enää mitään siinä vaiheessa, kun päihteet vei.
Tuo on jännä tuo maksahomma... Itse olen juonut parikymmentä vuotta 6-10 annosta päivässä tissutellen, perjantaisin sitten enemmän eli kunnon kännit, mihin mulla vaaditaan noin 20 annosta alkoholia. Mun maksa-arvot ei ole huonot ollenkaan :D Ilmeisesti olen perinyt jonkun supermaksan perintötekijät.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on jännä tuo maksahomma... Itse olen juonut parikymmentä vuotta 6-10 annosta päivässä tissutellen, perjantaisin sitten enemmän eli kunnon kännit, mihin mulla vaaditaan noin 20 annosta alkoholia. Mun maksa-arvot ei ole huonot ollenkaan :D Ilmeisesti olen perinyt jonkun supermaksan perintötekijät.
Vähän sama homma mulla. Itse olen juonut 32 vuotta käytännössä putkeen.
No kaksi vuotta olin selvin päin kun haima sanoi stoppia, mutta sitten jatkoin juomista kun alkoi kyllästyttää...
Unohtui mainita, että se valinta on se, että jos nyt tykkää rentoutua alkon avulla niin ok. Voi pysyä kohtuudessa ja käydä labrassa joskus. Ja ottaa sen riskin, että kuolee nuorempana.
Toki, alkoholi voi lähteä lapasesta, mut mietin joskus että onko se oma valinta edes? Puuttuuko multa alkogeeni ku multa vähenee saunasiiderit itsestään?
Mutta menettääkö siinä paljon jos ei elä 9-kymppiseksi?
Toki huonolla tuurilla voit saada just eläkkeelle päästyä aivoinfarktin ja halvaantua toisten hoidettavaksi ja elää sellaisena 10 vuotta.
Mutta ottaa kai ne Välimeren maissakin, kohtuudella. Ei ne stressaa kaikesta, luulisin.
T. Nro23 hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei olisi mitään kulttuuria, taidetta, kirjallisuutta, elokuvia etc. jos ei olisi 'juoppoja', mielenterveytensä kanssa aaltoilevia tekijöitä. Näin se vaan on.
No nyt mieleen ponnahtaa nämä: Amy W. Miki L. Ja muut noin 27 v. 'rockelämänsä' päättäneet lahjakkuudet. Kaikki ei vain osaa koskettaa ihmisiä. Jäljelle jää kylmemmät tekijät, rahamaailman pyörittäjät. Ne herkimmät tallaantuu ja hyäksikäytetään ensin. Musiikki business on valjastettu muuhun kuin itse musiikkiin.
Kommenttisi kertoo, ettet tajua mitä alkoholismi, päihderiippuvuus on.
Kiinnostavampaa olisi tietää, miksi Armi joi. Oliko hän onneton/yksinäinen kaikesta menestyksestä huolimatta? Traaginen kohtalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan monella ne riskirajat paukkuvat?
Kun sanotaan että naisella se olisi max yksi ravintola-annos päivässä, eli reilu desi viiniä.
Mites ranskalaisnaisten maksat mahtaa voida?
Ei heillä taida mitään kännijuomista olla, lasi punkku illallsella. Näkeehän sen siitäkin, etteivät ole niin lihavia.
Järkyttävää. Ei siis välttämättä tarvitse ulkopuolisten silmissä vaikuttaa kertaakaan olevan humalassa koko elämänsä aikana saadakseen maksakirroosin.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavampaa olisi tietää, miksi Armi joi. Oliko hän onneton/yksinäinen kaikesta menestyksestä huolimatta? Traaginen kohtalo.
Joi, koska oli juoppo. Alkoholisti. Päihdeongelmainen.
Kaikki juopot juovat samasta syystä. Mikään ulkoinen tekijä ei pakota ihmistä juomaan. Keskitysleireiltä selvinneistä ihmisistäkään valtaosa ei ole juoppoja, vaikka heillä jos kellä olisi muka syytä ruveta juomaan.
Kannattaisi monen kyllä miettiä vakavasti alkoholin käyttöään. Ei siitä kenellekään mitään hyvää seuraa. Meillä päätettiin joskus 4-kymppisinä ensin, että ei juoda alkoholia yhtään viikolla eikä kahtena päivänä peräkkäin. Siinä sitten huomattiin, että ei se niin tarpeellista ole viikonloppunakaan ja päätettiin, että kesällä mökillä voi saunaoluen ottaa tai vieraiden kanssa viiniä. Sitten sekin jäi. Juuri löytyi kirjahyllystä kirjojen takaa joitain vanhoja alkon pulloja. Osa esim. viineistä oli tietysti mennyt jo pilalle. Jotain lahjakonjakkia on vielä kaapissa, en ole viitsinyt niitä toistenkaan harmiksi lahjoittaa pois.
Parista alkottomasta viikonlopusta voi helposti tulla tapa.
Minulta juominen on jäänyt kokonaan. Viimeksi olen alkoholia ottanut yli kymmenen vuotta sitten. Enää en ymmärrä, mikä joskus sai viinaa haluamaan. Kai se oli olevinaan hauskaa silloin. Nykyään on hauskaa, kun on tolkuissaan ja muistaa kaiken ja järki toimii ja oma toiminta on suunnilleen kontrollissa.
Vierailija kirjoitti:
On tosiaan isot yksilökohtaiset erot siinä, mitä maksa kestää. Kari Suomalaisen poika kuoli maksakirroosiin alle 40-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miki Liukkonen tuotti kuolemaansa asti. Viimeinen kirja ilmestyi vasta kuoleman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa lehtijutuissa sitä tytär arvioi. Työpaineiden itsehoitoa, rentoutumiskeino. Ei kaikki juo suruunsa tai yksinäisyyteen. Monesti alkaa rentoutumiskeinona, jotkut sitten addiktoituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sanotaan että naisella se olisi max yksi ravintola-annos päivässä, eli reilu desi viiniä.
Ei heillä taida mitään kännijuomista olla, lasi punkku illallsella. Näkeehän sen siitäkin, etteivät ole niin lihavia.
Takavuosina ainakin Ranska oli kyllä maksasairauksien tilastokärjessä.
Eivät ehkä enää juo samaan malliin.
Se on aina raskasta kun on edelläkävijä
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut parikin hänen elämänkertaansa ja mulle tuli kuva, että hän joi sekä iloon että suuun. Ne Bökarsin juhlat olivat huikeita ja juomissa ei säästelty. Stressin piikkiin meni aika paljon, sanoisin. Ja miehensä kanssa he ottivat neuvoa-antavia ja olivat hyvin seurallisia, pitivät illanistujaisia. Kai siitä ensin tuli hiljalleen tapa ja sitten siitä ei ehkä päässyt eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan auttaa jos alkoholin kanssa syö. Se tyhjään mahaan juominen kai on se pahin.
Ihmettelen hieman, kun olen kuvitellut tämän olleen yleisesti tiedossa. Että maksa petti. Muistelen, että ihan kirroosikin mainittiin.
Iltasanomat 9 vuotta sitten:
"Maksavaurioista alkoi hänen viimeinen sairaalajaksonsa. On turha salata sitä, että hän käytti liikaa alkoholia, Ristomatti Ratia sanoo"
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUK…