Muita lähemmäs viisikymppisiä naisia, joilla normaali kuukautiskierto eikä puhettakaan vaihdevuosioireista?
Kommentit (37)
Mulla oli 57-vuotiaaksi asti. Sitten melkein kerrasta poikki.
Naiset eivät tunnista oireita tai luulevat niiden johtuvan jostain muusta. Lähes kaikilla on tuossa iässä jotain oireita. Esimerkiksi hiusten oheneminen, ihon kuivuminen, kuivat silmät, jäykkyys, nivelkivut, unihäiriöt, pahentunut pms, huimaus, heikotus, univaikeudet, väsymys, painonnousu, mielialahäiriöt, muistiongelmat jne.
Ei minulla ollut mitään esioireita. Ne loppuivat kuin veitsellä leikaten pian sen jälkeen, kun olin täyttänyt 50-v. Ja sain aivan KAAMEAT kuumat aallot enkä pystynyt nukkumaan ollenkaan. Heti, kun ehti nukahtaa, heräsi siihen että oli likomärkä hiestä ja sitä toistui läpi yön, puolen tunnin välein. Menin juoksujalkaa hakemaan hormonikorvaushoitoa ja sitä oli tosi vaikea saada; ei kuulunut työterveyshuollolle, vaikka en päässyt töihin valvomisen vuoksi, eikä terveyskeskukselle. Ainut vaihtoehto oli yksityinen gynekologi ja jouduin käymään useamman kerran, joten kalliiksi tuli. Syrjintää sukupuolen perusteella, sanon minä.
Kyllä. Papereita kysellään, koska ei ryppyjä eikä valumia. Mutta olenkin vasta 46.
Olen 55 1/2 vuotias ja viimeisen puolen vuoden aikana on tullut kuukautisiin epäsäännöllisyyttä. Ehkä ne kohta loppuvat kokonaan? Paino on noussut salakavalasti viime kesästä: vaihdevuosioire tai liikunnan vähyys syynä. Muita vaihdevuosioireita ei ole vielä tullut tai en ole niitä tunnistanut.
Esivaihdevuodet on kaikilla ja alkavat n 35-45-vuotiaana.
Kun tunnistamattomista oireista mainitaan, niin seuraava mietityttää. Olen 51 v. eikä erityisiä oireita. Toki joitain vaihdevuosioireina mainittuja on, mutta olen satavarma, että johtuvat muusta eli liittyen vaikeaan elämäntilanteeseen ja sen tuomiin ongelmiin. Tosin olisihan helpotus, jos kuukautta vaille 40 v kestäneet runsaat kuukautiset loppuisivat. Vaan alkaisiko sitten ne ongelmat.
Kuitenkin jo varmaan 10 v sitten alkanut kasvaa yksittäisiä "parta"karvoja. Nekö sitten olisi oire esivaihdevuosista. Olen aina ollut muuten karvainen eli esim. tummat kunnon säärikarvat. Nyt on niin, että säärikarvat hävinneet n. 1 v aikana merkittävästi. Voiko se liittyä vaihdevuosiin? En ole koskaan sellaiseen tietoon törmännyt. Kasvokarvat käsittääkseni normaali juttu, mutta entä tuo säärikasvojen häviäminen, joka tietysti vain positiivista. Samoin tuuheat hiukset ohentuneet huomattavasti, mutta siihen voi olla pari muutakin erittäin todennäköistä syytä.
55-vuotiaaksi ihan säännölliset ja sitten loppuivat kuin seinään. Alkoi 12-veenä. Kun loppuivat niin ei minkäänlaisia oireita esim kuumia aaltoja sun muita mistä puhutaan. Ei mitään 'lääkityksiä'. 20 vuotta myöhemmin voisin sanoa että kuivuus vaivaa.
Jossakin on sanottu että jos alkaa aikaisin niin myös päättyy myöhään toisin kuin ehkä luulisi.
Vierailija kirjoitti:
Olet sen verran nuori, että vielä menee hyvinkin muutama vuosi kuukautiskiertojen kanssa elellessä. Kun kuukautiset alkavat vetää viimeisiään, niin vuodot voivat olla todella runsaita. Itselläni lorotti kesken työpäivän verilammikon lattialle, kun olin varustautunut liian pienellä siteellä. Kyllä ne vaihdevuodet jossain muodossa tulevat. Oireet ovat hyvin moninaisia ja yksilöllisiä.
Joo, tätä lorotusta on minulla. Saattaa olla, että yhdet menkat on niukat ja seuraavissa siteet vuotaa läpi ja tippuu isoja klönttejä ulos. Ihan oudot menkat. Oletan, että alkaa olla lopun vaiheita, vaikka tulevatkin säännöllisesti vielä.
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät tunnista oireita tai luulevat niiden johtuvan jostain muusta. Lähes kaikilla on tuossa iässä jotain oireita. Esimerkiksi hiusten oheneminen, ihon kuivuminen, kuivat silmät, jäykkyys, nivelkivut, unihäiriöt, pahentunut pms, huimaus, heikotus, univaikeudet, väsymys, painonnousu, mielialahäiriöt, muistiongelmat jne.
Tai sitten ne voi olla epämääräisiä ja epäsopivia, esim minulla on akne nyt. Monta vuotta oli iho ihan täydellinen ja nyt finnit pukkaa.
Täällä myös ikä 50 ja menkat säännölliset ja runsaat. Rintojen arkuus tullut uutena oireena alkumenkoista. Painoa tullut jokunen kilo lisää, kengän koko myös kasvanut numerolla.
Odotan kovasti, että menkat loppuisivat!
Oli vielä 53-vuotiaana sitten yhtäkkiä loppui kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Ei tästä listasta osu mikään. Olen 47 v. Nuorempana oli unihäiriöitä, mutta nukkuminen on parantunut. Kuukautiskierto on säännöllisempi kuin ennen ja kuukautiskivut ovat vähentyneet. Vuodon kesto on lyhentynyt päivällä parilla. Vain hyviä muutoksia tähän asti.
Vierailija kirjoitti:
Kun tunnistamattomista oireista mainitaan, niin seuraava mietityttää. Olen 51 v. eikä erityisiä oireita. Toki joitain vaihdevuosioireina mainittuja on, mutta olen satavarma, että johtuvat muusta eli liittyen vaikeaan elämäntilanteeseen ja sen tuomiin ongelmiin. Tosin olisihan helpotus, jos kuukautta vaille 40 v kestäneet runsaat kuukautiset loppuisivat. Vaan alkaisiko sitten ne ongelmat.
Kuitenkin jo varmaan 10 v sitten alkanut kasvaa yksittäisiä "parta"karvoja. Nekö sitten olisi oire esivaihdevuosista. Olen aina ollut muuten karvainen eli esim. tummat kunnon säärikarvat. Nyt on niin, että säärikarvat hävinneet n. 1 v aikana merkittävästi. Voiko se liittyä vaihdevuosiin? En ole koskaan sellaiseen tietoon törmännyt. Kasvokarvat käsittääkseni normaali juttu, mutta entä tuo säärikasvojen häviäminen, joka tietysti vain positiivista. Samoin tuuheat hiukset ohentuneet huomattavasti, mutta siihen voi olla pari muutakin erittäin todennäköistä syyt
Säärikarvat katoavat usein myös miehiltä vanhemmiten. Syynä voi olla heikentynyt ääreisverenkierto ja laskimoiden vajaatoiminta.
Kiitos tiedosta, voisi olla syynä. Mutta sinänsä ei sitten hyvä asia :(
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin jo varmaan 10 v sitten alkanut kasvaa yksittäisiä "parta"karvoja. Nekö sitten olisi oire esivaihdevuosista. Olen aina ollut muuten karvainen eli esim. tummat kunnon säärikarvat. Nyt on niin, että säärikarvat hävinneet n. 1 v aikana merkittävästi. Voiko se liittyä vaihdevuosiin? En ole koskaan sellaiseen tietoon törmännyt. Kasvokarvat käsittääkseni normaali juttu, mutta entä tuo säärikasvojen häviäminen, joka tietysti vain positiivista. Samoin tuuheat hiukset ohentuneet huomattavasti, mutta siihen voi olla pari muutakin erittäin todennäköistä syyt
Mulla on karvoituksen katoaminen alapäästä ollut ainoa oire epäsäännöllisten kuukautisten lisäksi.
Olet sen verran nuori, että vielä menee hyvinkin muutama vuosi kuukautiskiertojen kanssa elellessä. Kun kuukautiset alkavat vetää viimeisiään, niin vuodot voivat olla todella runsaita. Itselläni lorotti kesken työpäivän verilammikon lattialle, kun olin varustautunut liian pienellä siteellä. Kyllä ne vaihdevuodet jossain muodossa tulevat. Oireet ovat hyvin moninaisia ja yksilöllisiä.