Mihin te jotka ette tunne kristinuskoa perustatte korkean moraalinne? Kenellä nykyaikana on korkea moraali vai eikö kenelläkään? Ei siis mit
Mihin te jotka ette tunne kristinuskoa perustatte korkean moraalinne? Kenellä nykyaikana on korkea moraali vai eikö kenelläkään? Ei siis mitään esikuvia meillä? Minkälainen seksi on korkean vs matalan moraalin ihmisellä vai eikö seksi liity moraaliin mitenkään?
Kommentit (15)
"eikö seksi liity moraaliin mitenkään?"
Moraali liittyy kaikkeen, myös seksiin. Mutta seksi ei ole mitenkään sen moraalisempi asia kuin mikään mukaan.
Siihen pätee ihan samat asiat kuin muihinkin. Älä vahingoita muita (fyysisesti tai henkisesti) ja kohtele muita aina kunnoittavasti
Jahas, tällainen kalastelualoitus tällä kertaa.
No ihan omaan omatuntoon ja moraaliin. En minä siihen uskontoa tai muutakaan tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
"eikö seksi liity moraaliin mitenkään?"
Moraali liittyy kaikkeen, myös seksiin. Mutta seksi ei ole mitenkään sen moraalisempi asia kuin mikään mukaan.
Siihen pätee ihan samat asiat kuin muihinkin. Älä vahingoita muita (fyysisesti tai henkisesti) ja kohtele muita aina kunnoittavasti
Tämä on ihan juuri näin ja tästä jokainen voi sitten päätellä miksi on koskaan tarvittu uskontoa lukuisine sääntöineen ja tulkintoineen.
Jotenkin pelottavaa että kristittyä estää vahingoittamasta toista ihmistä joku kirja, toisin kuin normaalia ihmistä
Minä kyllä tunnen ihan tarpeeksi kristinuskoa, kun mummoni ja äitini olivat uskovaisia. Olen ollut pyhäkoulussa, uskonnonopetuksessa ja käynyt rippikouluni, vaikka sittemmin kirkosta eronnut.
Minä uskon universaaliin, ihmisiin sisäänrakennettuun moraaliin. Ei se tarvitse tuekseen uskontoa, ei etenkään kristinuskoa. Jokainen osaa kääntää mielessään jonkun teon itseensä kohdistuvaksi ja tuntee, onko se oikein vai väärin.
Sitä paitsi japanilaisella vaimollani on varmasti ilman kristin- tai mitään uskontoa vähintään yhtä korkea moraali kuin minulla.
Seksi liittyy moraaliin siinä kuin mikä muukin asia tahansa. Ei seksi tarvitse avioliittoa tai uskontoa. Jokainen voi tykönään miettiä loukkaisiko uskottomuus itseä vai ei. Vai onko etenkin uskovaisten moraalikoodi hukassa ilman uskontoa, jumalaa ja syntikäsitystä? Aloittaja osaa varmaan tähän vastata.
Korkean moraalin seksi = kaikki osapuolet ovat vapaaehtoisesti mukana ja joko sinkkuja tai kumppanin kanssa sovitussa avoimessa suhteessa.
Seksikumppanien määrällä, sukupuolella, harrastustiheydellä tai -tavoilla ei ole tämän kanssa tekemistä. Jokainen tehköön mitä haluaa, kunhan ei loukkaa muita.
Ajattelen aika pitkälti kategorisen imperatiivin kautta. Periaatteen tasolla minusta ei ole mitään väliä, monenko kanssa harrastaa seksiä, mutta käytännössä ajattelen, että se viestii jonkinlaisista sitoutumis- tai käyttäytymisongelmista.
Asiasta on useampi tutkimus joissa on kaikissa sama lopputulos: uskonto tai sen puute ei vaikuta ihmisten moraaliin. Uskonto on käytännössä kerho, jossa on säännöt ja suurin osa niistä säännöistä on samoja kuin ihmisten yleisessä moraalikäsityksessä.
Ööh, ensinkään kuka ei tunne kristinuskoa? En kuulu kirkkoon, mutta kyllähän kristinuskon jokainen tuntee.
Uskontohan ei anna ihmiselle moraalia, uskonto antaa käskyjä ja ohjeita. Ja se, että mitä näistä uskovainen noudattaa, on uskovaisesta vahvasti itsestään kiinni. Moraalittomimmat henkilöt jotka minä tunnen ovat kaikki uskovaisia ja kirkonjäseniä! Usko omaan hyvyyteen antaa heille oikeuden kohdella muita huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen aika pitkälti kategorisen imperatiivin kautta. Periaatteen tasolla minusta ei ole mitään väliä, monenko kanssa harrastaa seksiä, mutta käytännössä ajattelen, että se viestii jonkinlaisista sitoutumis- tai käyttäytymisongelmista.
Tämä on eri aihetta jo.
Ihan omaan ajatteluun ja omaantuntoon perustan moraalini näin agnostikkona.
Seksin suhteen moraalini on, kuten pääosin muutenkin, että en halua satuttaa tai vahingoittaa ihmisiä, mutta muuten on vapaata. Eli en ikinä huijaisi ketään esim. lupailemalla parisuhdetta saadakseni seksiä. Sen sijaan minulle on ok vapaa seksi, yhden yön suhteet tms, kun molemmat tietää mikä on pelin henki ja haluavat nimenomaan sitä. Ja ovat tietysti aikuisia ja riittävän "tajuissaan" tekemään päätöksen suostumuksesta, esim. päihteistä aivan sekaisin kanssa en ole koskaan suostunut seksiin koska niin paljon on tapauksia, että katuu sitten aamulla ja voi olla jopa pettänyt jotain mitä ei selvin päin tekisi. Minä en halua olla missään nimessä osa pettämisiä tai muita sekoiluja.
Vierailija kirjoitti:
Asiasta on useampi tutkimus joissa on kaikissa sama lopputulos: uskonto tai sen puute ei vaikuta ihmisten moraaliin. Uskonto on käytännössä kerho, jossa on säännöt ja suurin osa niistä säännöistä on samoja kuin ihmisten yleisessä moraalikäsityksessä.
Uskonnon ja moraalin ollessa kyseessä, olettaisin tässä olevan taustalla jonkinlaista patenttioikeuden vaatimusta moraaliin - koska uskonto oli ensin, niin se korkea moraali on heidän. Muut matkii.
Vierailija kirjoitti:
No ihan omaan omatuntoon ja moraaliin. En minä siihen uskontoa tai muutakaan tarvitse.
Juuri näin.
Uskontojenhan moraali ei ole oikeastaan moraalia lainkaan. Se on tottelemista jossa yritetään mukautua jonkun oletetun jumalan tahtoon.
Todellinen moraali on aina itse läpikotaisin ajateltua ja perusteltua.
Mihin siis perustan moraalini? No omaan ajatteluuni sekä aika runsaaseen erilaisten filosofiaa ja etiikkaa käsitteleviin kirjoihin. Niistä voi sitten muodostaa omat ajatuksensa siitä mikä on moraalista ja mikä ei.
Perustahan tulee jo siitä että miettii mikä asia vahingoittaa muita ja sitten välttää sitä. Ja mikä taas on hyväksi muille ja pyrkii siihen.