Mitä kesämökillä voi tehdä?
Ei ole juuri kokemusta mökkeilystä. Meillä oli lapsuudenkodissa vain vene. Olen ollut viimeksi mökkilomalla 18-vuotiaana Tahkolla. Mieluummin siis lomaillut ulkomailla tai hotellissa Suomessa. Asutaan lähellä lentokenttää, mikä varmaan vaikuttanut siihen, että se ulkomaan matkailu on niin kätevää ja helppoa meille.
Nyt on kuitenkin perheen kanssa päätetty ryhtyä kunnon suomalaisiksi ja vuokrattiin mökki Saimaan rannalta viikoksi lauantaista alkaen. Siellä on sisävessa ja sähkösauna ja iso kylpyhuone, tupakeittiö ja 2 makuuhuonetta. Meillä on 2 lasta (7v. ja 9v.). Nyt mietin, mitä sinne pitäisi varata mukaan ja mitä ihmiset yleensä mökillä puuhailee. Piirustusvälineet ja uima-asut on pakattu, ei vielä muuta. Viikko on pitkä aika, mietin mitä ohjelmaa siihen yleensä ihmiset keksii.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee varmaan jonkun mielestä tyhmä kysymys, mutta tuo kalastaminen alkoi kiinnostaa. Voiko virveliä heittää ilman kalastuslupaa? Tuolla mökillä ei ole venettä, ei ainakaan tiedoissa ole mainittu, mutta laituri on. Mietin, että onkiminen on ainakin pois suljettu, tuskin pystyisin matoa laittamaan koukkuun. Mies on lapsena onkinut, mutta hän sanoo, että ei kyllä ala mitään 5 cm sinttejä paistella ruuaksi. Tulee mieleen virveli, eikös sillä saa vähän isompiakin kaloja. Meillä joskus lapsuudenperheen kanssa veneestä käsin uisteltiin (uistinta vedettiin veneen perässä hiljaisella vauhdilla), mutta se vaatii veneen, jota ei ole käytössä.
-ap
Olen itse erittäin lainkuuliainen ihminen, mutta silti ihmettelen tällaisia aivan överivarovaisia ihmisiä :DD Kuvitteletko ihan oikeasti jääväsi kiinni mökillä jostain hemmetin kalastusluvan puuttumisesta?!
Ei yksinkertaisesti mitään muuta kuin tylsistyä kuoliaaksi ja kitata kaljaa aamusta iltaan..
Minä nautin rauhasta, hiljaisuudesta, hyvän makuisesta vedestä ja hyvästä ilmasta mitä hengittää.
Kesäisin Uin joka päivä.
Loppu aika menee mökin ylläpito töissä.
Juopottelu lähes nollassa ja siihen kuuluva äärimmäinen saunominen.
Yksi sukulainen tykkää saunoa joka päivä ja juoda pari olutta.
Yksi sukulainen talvella ja kesällä joka päivä kalastaa.
Yksi vieras käy kävelyllä metsässä lähes päivä ja rentoutuu.
Kukaan vieras/sukulainen ei tule ryyppäämään.
Siis miksi lomalla pitäisi olla ohjelmaa? Ohjelmaa? Loma on lomaa, rentoutumista, hiljaa olemista, akkujen lataamista, luonnossa olemista, luonnon seuraamista. Mitä enemmän buukkaatte lapsille ohjelmaa, sitä vähemmän he tietävät luonnosta, olkaa lastenne kanssa läsnä toisillenne. Tutustukaa lapsiinne. Älkää viekö heitä puuhalandioihin ja sirkuksiin. Ainakaan kovin usein.
Vierailija kirjoitti:
Vanhanajan leikit lapsille: piilosta, kapteeni komentaa, pallolla kopittelua, kymppiä, hippaa, kinkkausta, polttopalloa, nurkkajussia,... uudemmat: kroketti, mölkky,... sadekelillä kortinpeluuta, palapeliä, tarinankerrontaa, arvoituksia, arvuuttelua: mikä on minun lempivärini, ruokani, vaatteeni, entäs biisi, elokuva, kaupunki? Toiset arvaa
Lapset voi itse vuolla makkaratikut
Osaattehan opettaa pajupillin teon, heinän kanssa viheltämisen?
Kasvien, hyönteisten tunnistusta
Tuon ikäiset innostuu helposti eväsretkeilystä
Vuoropäivinä saa kukakin tehdä ehdotuksen päivän ohjelmasta (kohtuudella).
Yks päivä vaan löhötään viltillä ulkona ja höpötellään keskenään i l m a n puhelimia yms
Tuonikäisiltä lapsilta kysyttiin kerran mitä haluavat tehdä mieluiten lomalla? Huvipuisto, Eläintarha, Laivareissu???
Iso osa halusi tehdä ihan tavallisia arkisia juttuja koko perheen kesken, uintiretkiä, letunpaistoa...
Kokeilisin ihan rentoutumista. Pötköttelyä riippumatossa, lähiluontoon tutustumista, rentoja pihapelejä, saunomista, grillaamista. Lapsille kannattaa kokeilla esim luetuttaa jotkut kirjat jos vain malttavat sellaista tehdä. Omalla mökillä tehdään hommia koko ajan mutta vuokramökillä voi ihan vaan ottaa rennosti ja jopa vähän tylsistyä.
Kesämökillä voi tehdä suunnilleen samoja juttuja kuin kotonakin. Tuon ikäisten lasten kanssa hommasta on kyllä hauskuus poissa. Mutta ken lapsia hankkii, saa osakseen siihen liittyvät haasteet ja murheet.
Itse, kun olen tilanteessa jossa lapset on jo muuttanut pois kotona mutta työelämä on suhteellisen kuormittavaa, en tekisi oikein mitään. Söisin, makoilisin sisällä ja ulkona, lämmittäisin saunaa, olisin vesillä jollakin vehkeellä jne. Mutta ekat päivät menisi varmaan vaan makoillessa ja ehkä iltaisin telkkaria katsoessa.
Vierailija kirjoitti:
Myydä
Ei taitais vuokramökin omistaja tykätä, jos menisi sen myymään...
ai.. "n.12neliöö.. vuosikymmeniä puolet vuodesta kylmänä.. homeet itikat aina kun oven avaa.." ?
-
Purkaa.
sen voi hyvin tehdä. - (ja palata sinne mistä lähdit..)
Vierailija kirjoitti:
Mökillä ei voi tehdä yhtään mitään..
Voipas!
Purkaa. - ( ja palata sinne mistä lähdit.. ;)
Päiväuinti. Take-away lounas. Ne takana. Nyt pikku siesta. Sit kaffet ja kauppareissu. Sen jälkeen voikin alkaa kuumentaa rantasaunaa.
Mökin omistajat tekevät mökeillään useimmiten varmaan mökkihommia, aina joku paikka repsottaa :D
Itse vuokraan mökkejä ja koetan olla tekemättä paljoakaan (ei ole enää pieniä lapsia). Yleensä heräilen ja nautin rauhallisen aamiasen ulkona jos säät ovat hyvät. Päivällä saatan lueskella/käydä järvellä/kalastaa/uida ja riippuen ajankohdasta, meillä on koiria joten kävelen niiden kanssa myäs muuten lähimetsissä, loppukesästä myös etsin kanttarelleja. Alkuillasta grilllaillaan, syödään ja lämmitetään saunaa ja uidaan.
Mökillä nautin puusaunassa saunomisesta, ja myös siitä saunan lämmittämisvaiheesta, mutta se ei nyt sitten aloittajan tapauksessa onnistu, kun on sähkösauna.
Kalastelen, ratkon ristikoita, paistan makkaraa nuotiolla tai takassa, tarkkailen lintuja, tunnistan kasveja ja hyönteisiä. Toki viimeksi mainitut onnistuvat kaupungissakin.
Jos on ranta ja uimasäät, niin lapsiahan ei saa pysymään vedestä poissa. Jos on mahdollisuus käyttää soutuvenettä, niin siitäkin tykkäävät. Paistakaa joku päivä lettuja.
Mutta eikös teillä kaikilla ole kännykät? Mökillä voitte tehdä sitä samaa mitä aina muutenkin, eli roikutte kännykällä netissä.
Saunominen
Uimassa käynti
Veneellä soutelu
Marjastus/sienestys (riippuu mökkiviikon ajankohdasta)
Grillaaminen
Lähiseudulle joku kiva päiväretki
Kukkien kastelu
Auringossa löhöily hyvän kirjan kanssa. (Areenassa on myös kivoja kesäkuunnelmia)
Palapelit
Tikanheitto, kroketti, mölkky.