Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siilejä ei ole enää, koska niidenkin elinympäristö on tuhottu, eli siis niille ominainen ympäristö, missä on niille ravintoa

Vierailija
03.06.2024 |

Katsokaa mitä siilit syö. Tajuatte.

Ei niiden ravintoa ole enää missää, koska kaikista pihoista on revitty kaikki luonto pois. Siis kaikki vihreä

Mä muistan lapsuudessa näitä eläimiä oli ihan kaikkialla. Eipä oo enää niitäkää. 

Kyl te joskus tajuatte

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne sitten syö?

Vierailija
2/21 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää näin vuosi sitten kesällä siilin Jyväskylän keskustassa. Juoksi kadun yli. Lähellä harjua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/21 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudessa näitä pyöri Helsingin lähiöissä ja usein jäivät auton alle. Siitä on kauan kun olen nähnyt viimeksi.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
4/21 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista milloin olen nähnyt siilin viimeksi :(

Vierailija
5/21 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin siilinpoikasen. Tien reunassa, yliajettuna. Tuli hyvin paha mieli. 

Vierailija
6/21 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, ja ainoa syy ei ole ravinnon puute vaan myös talvehtimispaikkojen puute, ja muuttuneet talvet; jos talvipesä löytyykin niin vaihtelevat lämpötilat aiheuttavat veden pääsyn pesään ja tuhoutumisen. Liikenne vie hengen monilta siileiltä, ja nykyään tuhoa täydentävät robottiruohonleikkurit ja ruohotrimmerit.

Vierailija
7/21 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihminen menee luontoon on eka homma raivata kasvit ja elukat veks. Loma, minä ja kaljapullo. 

Vierailija
8/21 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vihreät! Kaikkialta hakataan kaikki isot, varjostavat lehtipuut veks, nurtsit pistetään betonille kun rakennetaan vuokrakämppiä tänne tunkeutuville mutta jee, uudella jättiostarilla on viherkatto joka on ainakin miljoonatriljoonaa neliömetriä.

V:ttuako sillä tekee ihmiset tai siilit?

Vierailija
9/21 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ihminen menee luontoon on eka homma raivata kasvit ja elukat veks. Loma, minä ja kaljapullo. 

Juuri niin. Rakennetaan mökki luonnon keskelle ja järkytytään, jos karhu tai susi tulee lähelle.

Vierailija
10/21 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa. Siilin poikaset on helppo saalis.

Vierailija
11/21 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siili syö matoja, toukkia ja varmaan lihaa jos tarjotaan ja kalaa ehkä?

Vierailija
12/21 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on helppo. Kiva pyöritellä mutta turhan vaikea niellä. 

Vierailija
13/21 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää puutarhan nurkkaan muutama lehtikasa ja pitkää ruohoa ja heinää.   :)

Vierailija
14/21 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on siilejä, sammakoita ja kimalaisia. Niillä on täällä hyvät oltavat. Älkää kynikö niitä pihojanne liian siisteiksi. Pitää olla puita, pensaita, kiviä ja pölyttäjien suosikkikukkia. Johonkin sivupihalle voi jättää lehdet haravoimatta ja risuja.

Vierailija
15/21 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vihreät! Kaikkialta hakataan kaikki isot, varjostavat lehtipuut veks, nurtsit pistetään betonille kun rakennetaan vuokrakämppiä tänne tunkeutuville mutta jee, uudella jättiostarilla on viherkatto joka on ainakin miljoonatriljoonaa neliömetriä.

V:ttuako sillä tekee ihmiset tai siilit?

Tunnevammanen taas riehuu

Vierailija
16/21 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siileillä ei ole mitään hätää. Muuta pois sieltä stadin keskustasta jonnekin muualle.

Vierailija
17/21 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siili syö matoja, toukkia ja varmaan lihaa jos tarjotaan ja kalaa ehkä?

Nuo menee, etanat myös, hyönteiset isommasta päästä, ja jos saa kiinni esim. pesästä pudonneen linnunpoikasen niin maistuu hyvin, raadotkin.

Mutta toisaalta siilihän on vieraslaji. 1800-luvulla niitä ruvettiin tarkoituksella tuomaan Suomeen. Tarvitseeko niitä täällä siis ollakaan? Vai onko se niin, että söpöt vieraslajit saa olla, rumat on poistettava?

Vierailija
18/21 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varmaa onko siili alkuperäiseen eläimistöön kuuluva eläin Suomessa. Voi olla ihmisen tuoma vieraslaji. Katsokaa itse wikipediasta.

Vierailija
19/21 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä, eivätkä ole enää uhan alaisia. Täällä oulussa ja ympäristössä on monta hoitolaa. Ihmiset pitävät talvipesiä, syöttävät keväällä ja syksyllä. (kissanruokaa&vettä) Siilit liikkuu aamu ja iltahämärissä yleensä oma/rivaritalo alueella missä metsikköä ym.  Tarkastakaa ennenkun menette ruohotrimmerillä tai robottileikkurilla ajeleen.  Siilit tykkää suojaisista nurkista ja itse talvipesäkin on helppo tehdä. Jos siiliä alkaa ruokkimaan niin siihen tulee muitakin, ja useaksi vuodeksi, pesiikin siinä lähistöllä jos on sopivan rauhallinen pihapiiri. 

Vierailija
20/21 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin on helppo. Kiva pyöritellä mutta turhan vaikea niellä. 

Kissa syö yksittäispakattua Sheebaa. Tappaminen on sen luonto, kissat tappavat keskimäärin 30 pikkulintua vuosittain, Suomessa miljoona kissaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan