Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko helluntaiaisille avioero sallittu?

Vierailija
03.06.2024 |

Kaveri väitti että on.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Helluntailaiset noudattavat Raamatun oppeja.

Vierailija
2/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan aviorikoksen takia voi erota, mutta ei voi enää mennä naimisiin kenenkään muun kanssa ennen kuin ex-puoliso on kuollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät periaatteessa. Tosin jotkut eroavat, mutta samalla eroavat helluntaiseurakunnasta.

Vierailija
4/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.t.helluntaiuskovainen

Vierailija
5/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioero on sallittu. Uudelleen avioituminen ei. Tämä on Raamatun mukaista.

Vierailija
6/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nyt hankala kysymys. Olen sivusilmällä katsonut helluntailaista, eronnutta naista. Olen nyt saanut naisen pois mielestäni, mutta onko tulella leikkimistä?

Vierailija
7/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden helluntalaisen, joka on eronnut, mutta en ole kehdannut kysyä asiasta. Käy edelleen kyllä helluntaitilaisuuksissa.

Vierailija
8/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorisaarnassa Jeesus opettaa, että aviorikos on ainoa syy erota. Mutta uutta suhdetta ei voi aloittaa ennen kuin puoliso on kuollut, koska avioliitto kestää aina kuolemaan asti.

Vierailija
9/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt hankala kysymys. Olen sivusilmällä katsonut helluntailaista, eronnutta naista. Olen nyt saanut naisen pois mielestäni, mutta onko tulella leikkimistä?

Olennainen kysymys: oletko itse helluntailainen?

Vierailija
10/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puoliso pettää on oman tulkintani mukaan mahdollisuus erota ja mennä uudelleen naimisiin. Pettävän puolison kanssa avioon menevä tekee toisaalta taas väärin.

Jos avioelämä käy raskaaksi muista syistä, Raamatussa mainitaan asumusero vaihtoehtona, ei avioero.

Eri tulkintoja löytyy helluntaiseurakuntien sisällä, tässä vain yksi.

Vierailija
11/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nuo ole kuitenkin aika henkilökohtaisia asioita.

Jos joku uskonlahko ei hyväksy, eli on sen sääntäjä vastaan niin on parempi erota lahkosta.

Vierailija
12/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En.

Vierailija
13/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En.

Sitten et voi katsoa silläsilmällä helluntailaisia. Hyvä, että olet jo unohtanut hänet.

Vierailija
14/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisistani moni on syvästi helluntalaisia. Asiat pyritään sopimaan mutta jos ei onnistu niin ero on ihan mahdollinen. Uudelleenkin voi mennä naimisiin. 

Vierailija
15/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missän uskinossa ei kirkko / uskonto voi estää  avioeroa.

Ei myökään islamam eikä katolisessa.

Se on taas kokonaan toinen asis, miten uskonkumppanit ja koko uskon yhteisö avioeroon suhtautuu.

Kristinuskossa avioliitto on vahvasti myös juridinen asia.  Ja myls islam uskoiset ihmiset voivat ja saavat erota aviliitosta.

Kenties tiukin suhtautuminen avieroon on katollisella kirkolla. Kuten myös abottehin.

Kristinusko on MAAILMAN SUURIB USKONTO.

Ja tämän kristinuskon suurin edustaja koko maailmassa on KATOLLILAISUUS.

Vierailija
16/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohta on, että Jumala vihaa hylkäämistä. Jeesus sanoo kuitenkin, että Mooses salli kirjoittaa erokirjan "teidän sydämenne kovuuden tähden".  Eli tässä nähdään toisaalta Jumalan tahto, toisaalta se, ettei ihminen aina pysty siihen Jumalan tahtoon.

On totta, että aviorikos on ainoa sallittu syy avioeroon, ts. puolison hylkääminen, mutta mitä on pettäminen tai hylkääminen? Jos puoliso kohtelee toista väkivaltaisesti, eikö hän ole jo hylännyt puolisonsa? Mitä pitäisi pystyä kestämään avioliitossa? Hakkaamista? Ivaa? Halveksuntaa? Puukkoa mahassa? ....

En ikinä usko, että Jumala haluaisi tällaisissa tilanteissa toisen henkensä kaupalla jäävän avioliittoon, koska "Jumalan tahto".

Tämä maailma on kaukana täydellisestä, ja joskus täytyy valita kahden pahan välillä. Jumalan sanassa on ilmoitettu Jumalan tahto, ideaali. Miten sitten milloinkin sovellamme sitä joskus hyvinkin monimutkaisiin kuvioihimme?

Vierailija
17/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En.

Sitten et voi katsoa silläsilmällä helluntailaisia. Hyvä, että olet jo unohtanut hänet.

Kyĺlä helluntailainen voi mennä avioon muunkin kuin toisen helluntailaisten kanssa. Itse menin luterilaisen kanssa, oman seurakuntani pastori piti ihanan puheen häissä ja siunasi meidät vielä.

Vierailija
18/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puoliso pettää on oman tulkintani mukaan mahdollisuus erota ja mennä uudelleen naimisiin. Pettävän puolison kanssa avioon menevä tekee toisaalta taas väärin.

Jos avioelämä käy raskaaksi muista syistä, Raamatussa mainitaan asumusero vaihtoehtona, ei avioero.

Eri tulkintoja löytyy helluntaiseurakuntien sisällä, tässä vain yksi.

No nyt on kyllä oma tulkintasi tosiaan. Jeesus opetti, että jätetyn kanssa ei saa avioitua. Ja petetty on käytännössä jätetty, sillä se pettänyt puoliso on särkenyt liiton.

Vierailija
19/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missän uskinossa ei kirkko / uskonto voi estää  avioeroa.

Ei myökään islamam eikä katolisessa.

Se on taas kokonaan toinen asis, miten uskonkumppanit ja koko uskon yhteisö avioeroon suhtautuu.

Kristinuskossa avioliitto on vahvasti myös juridinen asia.  Ja myls islam uskoiset ihmiset voivat ja saavat erota aviliitosta.

Kenties tiukin suhtautuminen avieroon on katollisella kirkolla. Kuten myös abottehin.

Kristinusko on MAAILMAN SUURIB USKONTO.

Ja tämän kristinuskon suurin edustaja koko maailmassa on KATOLLILAISUUS.

Ei tietenkään voi estää, kyse olikin siitä, että mitä kirkko tai uskontokunta opettaa avioerosta: saako niin tehdä puhtaalla omatunnolla, vai onko se syntiä, joka pilaa välit Jumalan kanssa. Itse en ole hellari, mutta muuten uskoa, ja erosin juuri. Syynä se, että mieheni ei ollut koskaan mihinkään minussa tyytyväinen. Toleranssini jatkuvaan vihaan ja arvosteluun loppui, tunsin jo kuolevani siihen. Raamatussa kyllä kielletään eroamasta, mutta sanotaan myös että eronneelle on kaksi vaihtoehtoa: elää naimattomana (ja selibaatissa) tai sopia puolisonsa kanssa. Yritän pitää tämän ensimmäisen vaihtoehdon. Kirkkoni on luterilainen joka vihkisi minut uudelleen mitään kyselemättä, mutta oikein se ei olisi.

Vierailija
20/40 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu aika omituiselta, että jollakin uskonyhteisöllä olisi tiukemmat lait avioeroon kuin mitä valtakunnan laki määrää.