Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Amerikkalainen työkulttuuri: Vähintään 60 tunnin työviikot ja 1-2 viikon kesäloma????

Vierailija
03.06.2024 |

Kuulostaa todellla pers**stä mun mielestä.

Tuohon päälle vielä vietät aikaa jossain liikenneruuhkissa, niin eipä siinä paljon muuta elämään kuin työnteko.

Jos on yritäjä eikä palkansaaja, niin sittenhän toki voi itse määritellä työaikansa.

Amerikka onkin tosi pa*ka maa olla palkansaaja. Siellä kannattaa ehdottomasti olla ennemmin yrittäjä.

Kommentit (169)

Vierailija
101/169 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin töissä keski-Eurooppassa niin olihan se aika täräys muuttaa takas Suomeen. Työpäivät lyhyemmät, oli jopa taukoja. Kesäloma neljä viikkoa ( aiemmin max. kaksi viikkoa). Ja palkka puolet pienempi..

Vierailija
102/169 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli ap, ei sua sinne huolittaisikaan asumaan, on tunkua kyllä koko maailmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/169 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Goblasin netin syövereistä, tiesi, että keskimäärin sairausvakuutus maksoi 8000$ USAssa vuonna 2021. Eli sinne sitten iso osa palkasta. Mitä jää enää eroa Suomeen?

Vierailija
104/169 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettikää et Kaliforniassa minimipalkka on 16 dollaria/tunti ja sitten halvimmat vuokrat on noin 2800/kk isommissa kaupungeissa. Yhtälö on ihan mahdoton

Eipä täälläkään TES:ien minimipalkoilla Helsingin keskustassa asuta.

Kalifornia on aika iso paikka väestöllisesti, alueellisesti ja erityisesti taloudellisesti Suomeen verrattuna. Sanotaanko, että ihan eri sfääreissä, joten ihmisillä on varaa asua siellä. 

Vierailija
105/169 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Goblasin netin syövereistä, tiesi, että keskimäärin sairausvakuutus maksoi 8000$ USAssa vuonna 2021. Eli sinne sitten iso osa palkasta. Mitä jää enää eroa Suomeen?

Ei kovin iso, hyvin pystyy paikallisilla palkoilla maksamaan.

Vierailija
106/169 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta aika legendaarinen ostovoima näin suomalaisesta näkökulmasta. Ja paljon kaikkia arkea helpottavia palveluita ostettavissa

Ei todellakaan ole.

Asumiseen eli vuokraan menee 3000-6000 dollaria kuukaudessa.

Siihen vakuutus 2000 dollaria kuukaudessa.

Muut vero laskut, jne.

Vierailija
107/169 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti ihannoidaan tätä ääliömäistä öyhötys paskaa 🤦

Vierailija
108/169 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla vähän ohi aiheen, mutta en oikein ymmärrä sitä jotenkin ylihygieenistä puhetapaa: ei sanota mitään suoraan, kierrellään ja kaarrellaan, we have some issues, vaikka se issue olisi joku oikeasti riipivän ärsyttävä ja mahdoton asia! Kaikille pitää olla ystävällinen -tyhjästä -vaikka et edes tiedä kaverin nimeä, saatika mitä se tekee siellä duunissa.

Supisuomalainen vähän jäyhä insinööri sai elämänsä tilaisuuden ja lähti Käliforniaan alan töihin. Hän olisi halunnut tehdä siis  niitä töitä sen päivän ja saada valmista n klo 16-17 mennessä. No eihän se käy. Helposti lähti kollegat kesken työpäivän golffamaan, toisen työkaverin jotain tyttären hääjuhlia olisi pitänyt päivitellä vähintään 45 min , kesken päivän siis, ja kaikki muukin yleinen hengailu ja verkottuminen kuului siihen aivan ylipitkään työn -teeskentely-päivään. Juuei. 

Hänestä ei pidetty, yllättäen, vaikka teki varmasti e

Mitens se meni, maassa maan tavalla tai maasta pois?

Vierailija
109/169 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme isossa omakotitalossa ja kuukausittaiset perusasumiskulut max.1500 dollaria (laina, sähkö, kaasu, vesi ym.). Propert tax kerran vuodessa, johon saadaan huojennusta, ja vakuutus. Vakuutusmaksut nousseet järkyttävästi, mutta kannattaa nähdä vaivaa etsimällä itselleen parhaan vaihtoehdon. Entisestäkin vakuutusyhtiöstä voi saada hyvän tarjouksen, jos haluavat pitää asiakkaan. Kannattaa asioida paikallisen vakuutustoimiston kanssa. 

Vierailija
110/169 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin töissä keski-Eurooppassa niin olihan se aika täräys muuttaa takas Suomeen. Työpäivät lyhyemmät, oli jopa taukoja. Kesäloma neljä viikkoa ( aiemmin max. kaksi viikkoa). Ja palkka puolet pienempi..

Missä päin Keski-Eurooppaa? Etelä-Saksassa parin viikon keikalla joku kärväsi paikalliselle AY-kätyrille (insinööriliitto tms)  minun näyttävän huonoa esimerkkiä eli tein 0800-1800 duunipäiviä - kallis keikka joten vastinetta tunneille.

Niinpä kätyri tuli eräänä iltana ja heitti minut ulos toimistolta, infoten voimallisesti kuinka raunioitan 0900-1700 käytännön (+-30 min) jonka puolesta olivat taistelleet. Eikä poikkeuksia suvaittu edes "vierastähdiltä".

Tämän takia hymähdän aina kun puhutaan saksalaisten inssien työpäivistä. Tekevät lyhyempää, 30-40% paremmalla palkalla.

Vierailija
111/169 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Keski-Eurooppaa? Etelä-Saksassa parin viikon keikalla joku kärväsi paikalliselle AY-kätyrille (insinööriliitto tms)  minun näyttävän huonoa esimerkkiä eli tein 0800-1800 duunipäiviä - kallis keikka joten vastinetta tunneille.

Niinpä kätyri tuli eräänä iltana ja heitti minut ulos toimistolta, infoten voimallisesti kuinka raunioitan 0900-1700 käytännön (+-30 min) jonka puolesta olivat taistelleet. Eikä poikkeuksia suvaittu edes "vierastähdiltä".

Tämän takia hymähdän aina kun puhutaan saksalaisten inssien työpäivistä. Tekevät lyhyempää, 30-40% paremmalla palkalla.

Halpatyövoimaa kielitaidottomista.

Vierailija
112/169 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin poliisi joka tutkii cold caseja, asuisin poliisiasemalla, enkä haluaisi pitää lomaa kuin ehkä päivän vuodessa. En osaa kuvitella kiehtovampaa työtä.

Vierailija
113/169 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoan hinta noussut kovasti, joskin nyt jo vähän tasaantunut, eikä inflaatiokaan enää kovin laukkaa. Näitä tilanteita tulee ja menee, mutta harvoin tuotteen hinta kovin laskee, jos kerran on päässyt nousuun. Eivät ne kauppamiehet tyhmiä ole, mutta kuluttaja voi katsoa tarkemmin mitä siellä lompakossa on ja mihin se riittää. 

Vierailija
114/169 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin poliisi joka tutkii cold caseja, asuisin poliisiasemalla, enkä haluaisi pitää lomaa kuin ehkä päivän vuodessa. En osaa kuvitella kiehtovampaa työtä.

Oletko vähän romantisoinut tämän ammatin? Joutuvat ehkä sieltä poliisiasemalta poistumaankin tutkiessaan tapauksia. Eipä silti, voi olla mielenkiintoistakin ja ihan oikea työ. 

Vierailija
115/169 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin palkat ovat keskiluokan ammateissa korkeammat, mutta niin ovat myös elämisen kulut - minulla on ehkä työn puolesta mahdollisuus lähteä Yhdysvaltoihin ja googlailin paljonko yksinasuvana sinkkuna tarvitsisin keskimäärin elämiseen. Suomessa saa lopulta aika paljon ilmaiseksi (joo, verojen kautta, mutta silti). Lähes koko palkka menisi jenkkilässä vain elämiseen, kun taas mulla jää Suomessa ihan kivasti säästöönkin, vaikka veroihin menee täällä neljännes palkasta.

Eläminen olisi toki paljon halvempaa isojen keskusten ulkopuolella, mutta siellä on sama ongelma kuin Suomessakin eli työt eivät sitten ole siellä. Lisäksi ainakin meidän alalla ammattiyhdistykset ovat neuvotelleet ihan ok työehdot, Yhdysvalloissa taas ei juuri mitään.

Vierailija
116/169 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ovat siellä työntekijän puolella? Sinä olit sitten ainoa ahkera ja näytit esimerkkiä miten sitä töitä paiskitaan. 

Vierailija
117/169 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskimäärin palkat ovat keskiluokan ammateissa korkeammat, mutta niin ovat myös elämisen kulut - minulla on ehkä työn puolesta mahdollisuus lähteä Yhdysvaltoihin ja googlailin paljonko yksinasuvana sinkkuna tarvitsisin keskimäärin elämiseen. Suomessa saa lopulta aika paljon ilmaiseksi (joo, verojen kautta, mutta silti). Lähes koko palkka menisi jenkkilässä vain elämiseen, kun taas mulla jää Suomessa ihan kivasti säästöönkin, vaikka veroihin menee täällä neljännes palkasta.

Eläminen olisi toki paljon halvempaa isojen keskusten ulkopuolella, mutta siellä on sama ongelma kuin Suomessakin eli työt eivät sitten ole siellä. Lisäksi ainakin meidän alalla ammattiyhdistykset ovat neuvotelleet ihan ok työehdot, Yhdysvalloissa taas ei juuri mitään.

Elämisen kulut eivät ole mikään vakio, vaan niihin voi itse vaikuttaa, Amerikassa varsinkin. 

Vierailija
118/169 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

USA on Purran unelma menkää töihin yhteiskunta.

USAssa ei kuitenkaan ole asevelvollisuutta, vaan palkka-armeija. Suomessa perskokkareet ajavat kaksilla rattailla, koska haluavat ilmaista orjatyövoimaa ja ilmaista tykinruokaa.

Vierailija
119/169 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvottele työehdot itse, jos sinulla on hyvä ammattitaito ja osaaminen myytävänä. Tiedäthän kuitenkin, että isoissa yrityksissäkin saattaa olla ja on erilaisia palkkaryhmiä ym. Ei se kaikki ihan tyhjästä ole repäisty, lait ja asetukset ne ovat työpaikoillakin olemassa. 

Vierailija
120/169 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ry**ssän poika, haista paska iikori.