Miksi ruokamyrkytystä ei tule toisille millään ja toiset saa niitä milloin mistäkin?
Itse monesti syön päiväyksen yli menneitä tuotteita, käyn myös epämääräisissä ruokapaikoissa syömässä, välillä unohtuu ruuat pöydille ja syön silti. Ei koskaan tule mitään.
Kommentit (24)
Ihmiset ovat erilaisia. Toiset reagoivat herkemmin kuin toiset. Ei pitäisi olla uusi tieto aikuiselle ihmiselle.
Kyse on monesti ihan sattumasta. Esimerkiksi huoneenlämmössä pitkään seisseeseen tuotteeseen ei mitenkään automaationa kehity myrkytyksen aiheuttajia. Ja toisena ääripäänä: tuotteessa voi olla jo valmiiksi bakteeristoa, vaikka se olisi säilytetty 100% oikein. Bakteeristo on voinut päätyä tuotteeseen jo tehtaalla tai vaikka vedestä.
Löysin eilen jääkaapista 1.5. vanhaksi menneen tyhjiöpakkauksen tortellinoja juustotäytteellä. Avasin paketin, maistelin yhtä ja totesin että ihan hyvältä vaikuttaa. Keitin ja söin juustonjämien ja kermalorauksen kanssa. Ei mitään vikaa.
Ette varmaan ihan täysin samaa määrää syöneet ja jotain saattoi toisen lautasella olla mitä sinulla ei. Riippuu myös mitä olet sitä ennen ja sen jälkeen syönyt.
Mieheni saa ruokamyrkytyksen suunnilleen vaan katsomalla, mulle ei ikinä tule mitään. Miehen vatsa on herkkä ja minun taas näköjään jotain ihan muuta. Hänellä myös on laktoosi-intoleranssi, en tiedä vaikuttaako se mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on monesti ihan sattumasta. Esimerkiksi huoneenlämmössä pitkään seisseeseen tuotteeseen ei mitenkään automaationa kehity myrkytyksen aiheuttajia. Ja toisena ääripäänä: tuotteessa voi olla jo valmiiksi bakteeristoa, vaikka se olisi säilytetty 100% oikein. Bakteeristo on voinut päätyä tuotteeseen jo tehtaalla tai vaikka vedestä.
Suurin osa taitaa nykyisin tulla vihanneksista ja salaateista joita ei ole pesty kunnolla? Toki ei sekään kovin fiksua ole jättää vähäsuolaista ruokaa pöydälle helteellä, tai sitten lämpimänä jääkaappiin. Hidas lämpötilan lasku moninkertaistaa bakteerikasvun.
En tiedä ketään jolle olisi tullut ruokamyrkytystä milloin mistäkin, nyt kun mietin, en muista että koskaan olisin kuullut että jollain tutulla on ruokamyrkytys. Kyllähän niitä lehtijuttuja on, että on jossain ravintolassa tms. on tarjottu ruokaa josta monet on sairastuneet.
Minä en saa niitä juuri koskaan, koska olen todella tarkka ruuan suhteen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ketään jolle olisi tullut ruokamyrkytystä milloin mistäkin, nyt kun mietin, en muista että koskaan olisin kuullut että jollain tutulla on ruokamyrkytys. Kyllähän niitä lehtijuttuja on, että on jossain ravintolassa tms. on tarjottu ruokaa josta monet on sairastuneet.
Sushista sain Tukholmassa kihomatoja kerran. En kyllä noudattanut mitään pesuohjeita, vedin vaan ne häätölääkkeet vähän pidemmällä kaavalla ja lähti menee.
Meillä Venäjän federaatiossa taas saadaan myrkytys ellei pudota ikkunasta. t: Vladimir
Pelkkä stressi aiheuttaa hysteerisille oireita. Tämän takia mm laktoosi-intoleranssi on Suomessa täysin liioiteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa taitaa nykyisin tulla vihanneksista ja salaateista joita ei ole pesty kunnolla? Toki ei sekään kovin fiksua ole jättää vähäsuolaista ruokaa pöydälle helteellä, tai sitten lämpimänä jääkaappiin. Hidas lämpötilan lasku moninkertaistaa bakteerikasvun.
Tyypillisimmät ruokamyrkytyksen aiheuttajat ovat huonosti valmistetut/väärin säilytety äyriäiset ja kalat. Ne kun ovat herkimmin pilaantuvia. Huonosti pestyistä vihanneksista saa todennäköisemmin salmonellan kuin ruokamyrkytyksen. Tosin salmonellakin taitaa laajan määritelmän mukaan olla ruokamyrkytys, koska se on ruuan välityksella suolistoon päätyneen viruksen aiheuttama äkillinen tulehdustila
Varmaan ainakin suoliston mikrobisto vaikuttaa. Jos on monipuolinen mikrobisto, niin kestää enemmän. Varmaan muutkin asiat vaikuttaa, mutta tämä ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Minä en saa niitä juuri koskaan, koska olen todella tarkka ruuan suhteen.
Eli olet pakko-oireinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillisimmät ruokamyrkytyksen aiheuttajat ovat huonosti valmistetut/väärin säilytety äyriäiset ja kalat. Ne kun ovat herkimmin pilaantuvia. Huonosti pestyistä vihanneksista saa todennäköisemmin salm
Ookei, muistin sitten väärin. On jostain vaan jäänyt mieleen että nuo salaatit pitää huuhdella hyvin ennen kun syö. Onneksi ei noita äyriäisiä tule syötyä kun on allergia. Kala kyllä menee.
Vatsavaivat pystyy nainen itselleen psyykkaamaan hyvin helposti.
Ookei, muistin sitten väärin. On jostain vaan jäänyt mieleen että nuo salaatit pitää huuhdella hyvin ennen kun syö. Onneksi ei noita äyriäisiä tule syötyä kun on allergia. Kala kyllä menee.
---
Kyllä ne on hyvä huuhdella. Ja ruokamyrkytyksen voi saada käytännössä mistä vain. Se vain on todennäköisempää tietyistä herkästi pilaantuvista tuotteista kuin vaikkapa leivästä.
En ole tuhonnut suolistoani antibiooteilla ja turhilla lisäaineilla. En syö liian puhdasta ruokaa vaan keittiössäni on satunnaisesti multaa kotipihan multavihanneksista. Käytämme lihana pääasiassa sukulaismiehen navetan pihassa teurastettua nautaa tai toisen sukulaismiehen metsästämää riistaa. Näitäkään ei siis ole käsitelty tehtaassa vaan ihan siinä pihassa ja ulkovajassa, kuljetettu meille saavissa peittonaan elmukelmu ja sitten itse pussitettu pakkaseen.
Käytän paljon maitohappokäytettyjä tuotteita, kuten hapankaalia ja suolakurkkuja, kuin myös maitotuotteita itse hapatettuna.
Syödään toki myös kaupasta ostettuja teollisuusruokia ja usein päiväysvanhaakin. Juuri söin aamupalaksi kuukauden vanhan valion mustikkajugurtin. Eiliset aamiaismunatkin olivat jo parhaat päivänsä nähneet.
Mulla on niin hyvässä kunnossa oleva ruuansulatusjärjestelmä, että mikään ohikulkumatkalla oleva pöpö ei mahda mitään.
En kylläkään syö mitään pilaantuneeksi havaitsemaani, esim homeista leipää tai liian vanhaa lihaa. Kalan, kanan ja majoneesin kanssa olen erityisen varovainen.
Mulle ei myöskään tule ongelmia, poikani joutui käymään lääkärissä, oli erittäin kovat vatsakivut, jogurtista.
Immuniteetti. Suolistosi on jo kohdannut kaikki yleisimmät bakteerit 😜😁