Puutiaisen pää jäi ihoon
Enkä saa pois. Iso punainen läikkä. Huomenna terveyskeskukseen.
Ja en kävellyt kuin vähän mökin pihamaalla.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli punkki kainalossa 3vrk ja se oli jo iso kun huomasin. Nappasin pois, mutta pää jäi. Menin t-keskukseen poistattamaan päätä.
Hoitaja vähän yrmeänä kyseli, eikö teillä ole punkkipihtejä, sellainen kapistus on hyvä olla kotona. Ei tullut jälkiseuraamuksia, joten olin onnekas.
Punkkipihtejä saa Prismasta, Cittarista, Tokmannista. Lieneekö apteekin pihdit sen paremmat, mutta ainakin kalleimmat.
Ne kuuluisat apteekin hinnat! En kannata ahneita apteekkareja. Ostan muualta kaiken minkä vaan voi.
Mistä hyllystä kannattaa noista punkkipihtejä etsiä? Minkä tuotteiden hyllyssä? Kiitos.
Varasin itse samanlaisessa tilanteessa ajan Terveystalon terveydenhoitajalta. Kaivoi punkin pois, ei mitään antibioottikuuria. Hyvin meni. Jos asia sinua vaivaa, varaa aika hoitajalta, julkiselta tai yksityiseltä, ei kallis.
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelin ostaa itselleni samanlaisen punkkipannan kuin koirillakin on.🐕
Koirille on lääkekin joka ehkäisee punkkeja.
Tahtoisin myös, todella kyllästynyt jatkuvaan punkin poistoon kesäisin. Nyt viimeset viitisen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole hyvä lääkäri joka antibiootteja varmuuden vuoksi määrää.
On. Se on nimenomaan hyvä lääkäri. Se välittää potilaan terveydestä myös ennakoivasti ja ehkäisee mahdollisen loppuelämän vammautumisen. Esimerkiksi 4 päivän antibioottikuurista ei ole MITÄÄN haittaa kenellekään. Ei sitten yhtään mitään. Mutta se tappaa alkuvaiheen borrelioosin ja pelastaa potilaan loppuelämän. Suomessa on sairas asenne antibioottihoitoa ja potilaiden ihmisarvoista elämää kohtaan. Oksettava suorastaan.
Turha antibioottien käyttö lisää antibioottiresistenttien bakteerien määrää. Esimerkiksi sairaalabakteereihin ei antibiootit tehoa ja niihin kuolee nykyään entistä enemmän ihmisiä. Suomessa on julkisessa terveydenhoidossa vastuullinen asenne antibioottien käyttöön. Yksityisellä ei kaikki ole vastuullisia, vaan ajattelevat lyhytnäköisemmin omaa palkkiotaan ja potilaan lyhytaikaista etua, koska eihän heille kuulu kokonaisvastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirille on lääkekin joka ehkäisee punkkeja.
Tahtoisin myös, todella kyllästynyt jatkuvaan punkin poistoon kesäisin. Nyt viimeset viitisen vuotta.
Niinpä, tympii tosiaan nuo punkit. Olen kova liikkumaan luonnossa ja otettava huomioon punkkivaara.
Tosin nykyään suhtaudun asiaan paljon rauhallisemmin kuin vuosia sitten. En lue enää kaikkea mitä kirjoitetaan. Aion jatkaa metsässä liikkumista, marjastusta ja sienestystä kuten ennenkin. Luonto hoitaa mieltä parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Turhaan ostat. Ei se sulla toimi samalla tavalla.