Mielipide hautakiveen kiinnitettävästä QR -koodista?
Tällainen löytyy esim. Aira Samulinin hautakivestä joka vie hänestä kertovalle nettisivulle.
https://www.iltalehti.fi/palat/325c4846-ef37-4810-b3a4-53fa3e3c4a26
Henkilöstä on myös mahdollista jättää lyhyt videoklippi joka kertoo hänen eletystä elämästään tai elämän tärkeistä asioista.
Minkälaisen videon sinä jättäisit itsestäsi?
Kommentit (70)
Mikä ei ole kiellettyä, on sallittua. Olen tavallinen ihminen, en ole naamakirjassa enkä instagramissa. Ei mitään syytä QR-koodailemisiin.
Miksi? Luulisi, että haudalle tarkoituksella menevät tuntevat sinne haudatun sen verran hyvin, ettei tarvitse tuollaista infoa.
Epäilyttää lähinnä, kauanko se koodi edes toimii.
Av-mammojen kaikki av aloitukset QR -koodin takana, on siinä jälkipolvilla pokassa pitelemistä.
Sitten pitäisi olla aika pitkä soppari internet - palvelun suhteen.
Vähän noloa jos hautakiveä skannaamalla tuleekin "404 not found" eikä ajankohta ole pääsiäinen eikä paikka Jerusalem.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Luulisi, että haudalle tarkoituksella menevät tuntevat sinne haudatun sen verran hyvin, ettei tarvitse tuollaista infoa.
No, hautausmailla on myös paljon tunnettujen henkilöiden hautoja, esimerkiksi poliitikkojen ja taiteilijoiden. Jos henkilö ja hänen elämänsä kiinnostaa, tuon koodin avulla pääset heti siinä haudalla lukemaan hänen elämästään. Hyvä ja kätevä juttu.
Kuolema on monelle harras eikä karnevaali. Kuin körttiläisillä. Teknologia ei kuulu sinne.
Tanskankin hautausmaat ovat iloisia puistoja ja haudat melko värikkäitä, yksilöllisiä. Suomen erittäin synkeitä ja visuaalisesti tosi niukkoja.
Julkisuuden henkilöille oikein hyvä idea. Itselleni en tuollaista tarvitse, en usko että kovin monet tulevat haudallani käymään.
Mielestäni mautonta, mutta eipä se minua haittaa jos joku sellaisen haluaa. Kunhan ei vaan minulle laiteta.
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti tunnettujen haudoilla voi käydä muitakin kiinnostuneita kuin sellaisia, jotka tunsivat henkilön henkilökohtaisesti.
Outo ja mauton juttu. Varmaan tuon vainajan menneisyydestä jo tiedetään, ja pelkällä nettihaulla löytyy riittävästi lisää. En ihmettelisi, jos johtaisi mobilepay-sovellukseen, jossa voi lahjoittaa sururahastoon tms.
Tykkään joskus kävellä hautausmaalla ja tuohon on ihan parasta, että saisi kuolleesta noin enemmän tietoa.
Mautonta "itse"korostusta. En arvosta tuollaista. Vaatimattomuus todella pukee ihmisiä. Tässä sukulaiset keulivat jollain julkkis-Airalla. Tyylitöntä, juurikin nykyaikaa. Mautonta, toistan.
Ihme, että tuollaiset ovat sallittua. Voisi myydä mainostajille noita koodeja ja linkit vie johonkin multakauppaan tai valkaisuaine-sivuille. Parhaat valkaisuaineet ihmisveren poistoon nyt edullisesti -50%!
👍