Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huomasin kevätjuhlassa ettei opettaja todellakaan pidä lapsestani

Vierailija
02.06.2024 |

Pyöritteli silmiään ja tiuskaisi lapselleni kun lapsi vastasi hänen esittämään kysymykseensä. Jokaiselle muulle oli "oi kun kiva, ihanaa" "siitä varmaan tulee ikimuistoinen ulkomaan matka" "wau, teillä on varmaan iihana matka" jne. Olen käytännössä yksinhuoltaja, eikä minulla ole mahdollisuutta lähteä viemään perhettä kesälomalla ulkomaille koska on oltava töissä että pystyn perheen elättämään. Lapsi ei siis voinut kertoa hienoista suunnitelmista ja ulkomaan matkoista. Todistusta antaessa tapitti lasta pitkään silmiin eikä päästänyt kädenpuristuksesta koska lapsi on ujo eikä uskaltanut katsoa opettajaa silmiin. Eivät kaikki muutkaan katsoneet, mutta heitä ei myöskään opettaja nöyryyttänyt samalla tavalla koko luokan ja vanhempien silmien alla. Muutenkin olen siinä käsityksessä että lapsi pelkää tätä opettajaa ja opettaja nolaa systemaattisesti lasta luokkayhteisössä. Lapsi on sen verran ujo sekä kiltti että opettaja tietää ettei lapsi ala häntä vastustamaan. Ja syksyllä taas sama meno jatkuu tämän ihanan opettajan luokassa.

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajissa on myös kiusaajia, mutta siitä ei puhuta. Ja koska lapset ovat pieniä eivätkä osaa kertoa eivätkä ymmärrä piilomerkityksiä niin kiusaamiset eivät tule ilmi.

Yläkoulu on myös tosi sulkeutunut ympäristö. Joskus vanhemman on hyvin vaikea päästä puuttumaan, jos opettaja kiusaa. Pahimmassa  tapauksessa  vielä rehtorikin kiusaajaopen puolella.

Vierailija
102/128 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kait kukaan sokeasti luota opettajiin. Opettajissa on kiusaajia ja ikäviä ihmisiä siinä kuin missä tahansa muussa ammattiryhmässä. Opettajan kiusaaminen ja nöyryyttäminen on vain poikkeuksellisen vakavaa, koska toinen osapuoli eli lapsi tai nuori on jo ikänsä puolesta altavastaaja. Lehdistä joutuu joskus aina lukemaan ihan kauhuopettajista, vaikka suurin osa varmasti on ammattitaitoisia. Asiallinen, kannustava, ystävällinen ja kaikkia oppilaita kohtaan tasapuolinen käytös on kuitenkin kaikista tärkeintä. Opettajan työssä erinomaiset ihmissuhdetaidot ovat kaiken A ja O

Jep, kaksi pahinta vähättelijääni ja halveksijaani peruskouluajoilta päätyi opettajiksi. Voin vain kuvitella miten eriarvoista kohtelua jotkut lapset saavat. Minun itsetuntoni tuhosivat ja jätin lahjani hyödyntämättä.

Terkkuja Roopelle ja Sannalle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajissa on mulkkuja. Ei saisi olla. 

Kaikissa ammattiryhmissä on mulkkuja jotka käyttäytyvät väärin tai käyttävät valtaansa väärin. Ihan sokea auktoriteettiusko ei ole järkevää, koska siinä saattaa tulla uskoneeksi jonkun elähtäneen narsistin vinoutuneita käsityksiä, sen sijaan että saisi oikeudenmukaista kohtelua. Suurin osa opettajista on ammatillisia, mutta joukossa on aina mätiä omenia. Nykyään ongelma tosin on pienempi, koska opettajalla ei ole samanlaista valtaa kuin entisaikoina, mutta kukapa sellaiset huomaamattoman dissauksen ja subjektiivisen arvioinnin voi osoittaa.

Juuri tämä. Opettajan kiusaaminen on usein hienovaraista. Pyöristetään ärsyttävältä lapselta numeroita alaspäin, luokan edessä nöyrryytetään ja siten annetaan muillekin lupa kiusata, ei nähdä lasta, annetaan ra

Noinhan se menee. Me sanottiin lapselle ettei ole todistuksella meille mitään väliä vaan sillä että on jaksanut yrittää ja mennyt reippaasti kouluun. Se nyt on päivän selvää että opettaja pyöristää kaiken mahdollisen alaspäin. Huomattu on.

Vierailija
104/128 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa ammattiryhmissä on mulkkuja jotka käyttäytyvät väärin tai käyttävät valtaansa väärin. Ihan sokea auktoriteettiusko ei ole järkevää, koska siinä saattaa tulla uskoneeksi jonkun elähtäneen narsistin vinoutuneita käsityksiä, sen sijaan että saisi oikeudenmukaista kohtelua. Suurin osa opettajista on ammatillisia, mutta joukossa on aina mätiä omenia. Nykyään ongelma tosin on pienempi, koska opettajalla ei ole samanlaista valtaa kuin entisaikoina, mutta kukapa sellaiset huomaamattoman dissauksen ja subjektiivisen arvioinnin voi osoittaa.

Myös lapsissa esiintyy mulkkuja, mutta yh perheissä se on ymmärrettävämpää koska se johtuu geeneistä.

Totta.

Ainakin yh äidit jatkuvasti avoimesti kertovat, että ex on täys mulkku. Pitänee siis paikkansa.

Vierailija
105/128 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos asia ihan oikeasti on noin niin otahan opettaja puhutteluun tai kerro tuntemuksistasi vaikka koulun rehtorille. Kyseessä on opettaja eikä mikään mömmöillä päänsä sekoittanut narkkari joka voi kilahtaa milloin tahansa (oletettavasti näin). Sama meno jatkuu niin kauan kun kukaan ei ota asiaa esille.

Vierailija
106/128 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä jos jotkut lapset on hankalia, mutta mulla oli ala-asteella ope joka avoimesti vihasi minua.

Vierailija
107/128 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni oli aikoja sitten leirikoulumatkalla Ahvenanmaalla. Vanhemmille opettaja näytti myöhemmin matkasta videokoosteen. Kuvaus bussissa loppui siihen paikkaan kun tytöt oli kuvattu, eli poikia ei näytetty. Epäpätevän opettajan tiedettiin olevan tyttöihin kallellaan.  Onneksi joutui myöhemmin lähtemään koulutuksen puutteellisuuden vuoksi. Näin Helsingissä.

Miesopettasta on kyse.

No meillä sama kokemus. Oli alakoulussa monta vuotta luokanopettajana. Kehui aina tyttöjä ja näytelmän teki tietysti tytöt. Tuli kyllä niin törkeästi esille että tyttöjä arvosti. Lopulta en käynyt enää vanhenpainillassa. Mun poika on jo 20-vuotias.

Vierailija
108/128 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä jos jotkut lapset on hankalia, mutta mulla oli ala-asteella ope joka avoimesti vihasi minua.

Mulla oli useampikin. Osa taas piti minusta ja vähän säälikin, kun olin arka ja älykäs, vaikka myös liian oikeudentuntoinen ja sanoin jos koin tulleeni väärin kohdelluksi.

Vierailija
109/128 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseutukoulussa neillä oli hyvä ja tasapuolinen opettaja. Mutta kunnan silmäätekevät eivät tykännyt kun heidän kullanmuruilleen annettiin numerot osaamisen eikä vanhempien statuksen mukaan. Vasta aikuisena tajusin miksi hänet savustettiin pois. Siitä kyllä puhuttiin mutta en lapsena ymmärtänyt. Suurin osa tavallisista vanhemmista oli tyytyväisiä. Osasi todella opettaa ja sai luokan pidettyä kurissa. Myös kiusaamiseen puuttui eikä välittänyt kuka tai kenen lapsi kiusaaja oli. 

Kuulostaa selittelyltä. En ole koskaan tavannut vanhempia joille lapsen peruskoulun numerot olisi noin tärkeitä. Ei ne vaikuta mihinkään kun maaseudun lukioon pääsee kaikki.

Kyllä Maaseudulla sattui ja tapahtui eikä ko. paikkakunnalla edes ole lukiota. Ei se kyse ollut mihin pääsee vaan vanhempien ylpeydestä. Valitetaanhan täälläkin pienten lasten numeroista. 

Vierailija
110/128 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös lapsissa esiintyy mulkkuja, mutta yh perheissä se on ymmärrettävämpää koska se johtuu geeneistä.

No ei ne sinunkaan geenit kuitenkaan ko

En halua naisia, en ole lesbo. En myöskään laske yh äitejä kovinkaan tavoiteltaviksi naisiksi tai edes naisiksi ylipäätään.

Vierailija
111/128 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajan pitäisi olla aikuinen olivatpa lapset minkälaisia tahansa. Minun opettajani oli kateellinen minulle, koska "mitättömänä duunariperheen lapsena" pärjäsin koulussa kautta linjan paremmin kuin hänen samalla luokalla oleva tyttärensä. Aika pikkusieluista ko. rouvalta. Olimme ala-asteikäisiä.

Vierailija
112/128 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ketään syyttä kiusata. olisit kasvattanut kakarasi.

Sinulta ei mitään, kysytty, aivo vammainen 😎

Aivovammainen kirjoitetaan yhteen ja koko lauserakenteesi on aivan väärin. Hahmotatko lainkaan pilkkujen ja pisteiden paikkaa? Onko sinulla joskus ollut aivokalvontulehdus? Mietin vain ,että onko tuo yksilöllinen vaiko periytyvä ominaisuus.

En tiedä. Olen joka tapauksessa katkera ja kateellinen vasemmistolainen.

Vierailija
113/128 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan kannalta ongelmallisia lapsia on varmaan ne tietyllä tavalla levottomat tapaukset, jotka luovat jonkinlaista levotonta ilmapiiriä ja jopa haastavat opettajaa, mutta jotka toisaalta ovat selvästi älykkäitä. Näitä sanottiin joskus maailmanaikaan johtajatyypeiksi ja heillä on taipumusta saada muut mukaan ja oma tahto läpi. Opettajalta vaatii paljon kokemusta, psykologian tajua sekä kärsivällisyyttä laittaa omat tunteensa sivuun ja keskittyä siihen, että oppilas kuluttaisi energiansa opiskeluun jossa hänellä on lahjoja. Tietysti vanhempien tehtävä tämä on ensisijaisesti, mutta eihän ne siellä koululla ole. Lapset on erilaisia luonteiltaan.

Tällä ei syytä opettajia enkä puolusta tuollaista lasta tai nuorta, mutta olen nähnyt paljon ja se pari kolme kriittistä vuotta kun päästään niin sitten ainakin pojilla alkaa rauhoittua ja opettajan pitkähermoisuus alkaa tuottaa korkoa. Luokkakaverini oli tällainen ja hänestä tuli hyvin korkea johtaja. Mutta kuten sanottua, tällaiset lapset osaavat haastaa ja ovat todella ärsyttäviä. Se on vaan kestettävä ja kai opettajillakin työnohjaus on, jossa asiaa voi purkaa kollegoiden ja työnohjaajan kanssa. Ratkaisuna ei voi olla sota oppilaan välillä, se tuhoaa sekä oppilaan että opettajan. Siihen ei pidä lähteä.

Vierailija
114/128 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat terkut sinne päin. Sinut on kasvatettu, mutta kieroon. 

Vierailija
115/128 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta.

Ainakin yh äidit jatk

Ikävä , että sinulla on tuollainen menneisyys.

Vierailija
116/128 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän 2 nuorta naista, jotka ovat luokanopettajia ja täysin narskuja. En ole ainoa joka on tätä mieltä. 

Vierailija
117/128 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei oikeasti pyörittele silmiään.

Se on lavalle ja televisioon keksitty ele kuvaamaan tylsistymistä ja ylimielisyyttä. Jos katsoo liikaa televisiota, niin alkaa luulla elettä oikeaksi.

Aika sama kuin maahan lyyhistyminen pettymyksestä.

Samaa mieltä maahan lyyhistymisestä pettymyksen vuoksi, mutta tuo silmien pyörittely kyllä on ihan aito ilmiö ja tietynlaista kiusaavaa vallankäyttöä. Vähän sama asia kuin teatraalinen huokailu, jolla ilmaistaan toisen osapuolen typeryys. Kyllä näitä oikeastikin on.

Tiedän yhden huokailevat ministerin. Varmaan moni muukin tietää. 

Vierailija
118/128 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajan kannalta ongelmallisia lapsia on varmaan ne tietyllä tavalla levottomat tapaukset, jotka luovat jonkinlaista levotonta ilmapiiriä ja jopa haastavat opettajaa, mutta jotka toisaalta ovat selvästi älykkäitä. Näitä sanottiin joskus maailmanaikaan johtajatyypeiksi ja heillä on taipumusta saada muut mukaan ja oma tahto läpi. Opettajalta vaatii paljon kokemusta, psykologian tajua sekä kärsivällisyyttä laittaa omat tunteensa sivuun ja keskittyä siihen, että oppilas kuluttaisi energiansa opiskeluun jossa hänellä on lahjoja. Tietysti vanhempien tehtävä tämä on ensisijaisesti, mutta eihän ne siellä koululla ole. Lapset on erilaisia luonteiltaan.

Tällä ei syytä opettajia enkä puolusta tuollaista lasta tai nuorta, mutta olen nähnyt paljon ja se pari kolme kriittistä vuotta kun päästään niin sitten ainakin pojilla alkaa rauhoittua ja opettajan pitkähermoisuus alkaa tuottaa korkoa. Luokkakaverini oli tällainen ja hänestä tuli hyvin korkea

Hiukan ehkä ohi aiheen, mutta fiksut ja totuuden kertojat koetaan usein uhkana yhteiskunnassa. Kaikki me olemme vuosien aikana lukuisat kerrat nähneet mitä käy jos joku kertoo faktan joka ei sovi varsinkaan vallalla olevaan ideologiaan. Faktan kertojan kimppuun hyökätään sanallisesti, joskus jopa fyysisesti.

Työnantajat saattavat taas kokea "liian" älykkään työntekijän uhkana. Uskomatontahan se on, mutta totta. Työnantajalle voi olla todella nöyryyttävää jos alainen tietää ja osaa hommat paremmin kuin hän itse. Siinä tapauksessa työnantajan tietenkin pitäisi hankkia lisää osaamista, mutta aivan liian usein työnantaja aloittaakin suoranaisen häiriköinnin. Näitäkin tapauksia on nähty liikaa. Työnantajille pitäisi melkeinpä järjestää pakollinen johtamiskoulutus.

Vierailija
119/128 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulta ei mitään, kysytty, aivo vammainen 😎

Aivovammainen kirjoitetaan yhteen ja koko lauserakenteesi on aivan väärin. Hahmotatko lainkaan pilkkujen ja pisteiden paikkaa? Onko sinulla joskus ollut aivokalvontulehdus? Mietin vain ,että onko tuo yksilöllinen vaiko periytyvä ominaisuus.

En tiedä. Olen joka tapauksessa katkera ja kateellinen vasemmistolainen.

No sittenhän kaikki on hyvin . Hetken jo ajattelin että oletkin persu. Me Vihreät emme pidä persuista koska omammekin ovat liian suuret.

Vierailija
120/128 |
02.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat terkut sinne päin. Sinut on kasvatettu, mutta kieroon. 

Se ero meissä kuitenkin on, että minä en ole latvasta laho ja lapseni on terve.