Onko terveyskeskuksessa gynekologia, vai pitääkö vaihdevuosioireisiin hakea apua yleiskääkäriltä?
Terveyskeskuksessahan saattaa olla nuoria lääkäriopiskelijoita, he tuskin ymmärtävät vaihdevuosioireiden päälle.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Hain hormonikorvaushoitoreseptin yleislääkäriltä terveyskeskuksesta, lääkäri oli nuorehko mies. En nähnyt siinä suurta ongelmaa enkä kaivannut gynekologin erikoisosaamista. Tietysti jos haluaa mittauttaa hormoniarvojaan ja jos haluaa ultraäänitutkimuksen, kannattaa pyytää lähete. Itselleni oli tärkeintä saada tuo resepti, jolla saan lääkityksen, joka auttaa oireisiin. En tiedä, mitä sellaista olisin saanut gynekologilta, mitä en nyt tk:ssa saanut.
Lääkäri oli ihan ok ja tiesi kuitenkin jotakin tästäkin aiheesta, vaikkei tietenkään ole erikoistunut siihen.
"naiset joutuvat säännöllisesti käymään gynekologilla"
Kuinka niin joutuvat? En minä ainakaan, ja viime aikoina olen lukenut ihan gynekologienkin haastatteluja, joissa he ovat todenneet, että ellei ole syytä, ei rutiinisti tosiaan tarvitse käydä gynekologilla. En ole koskaan "harrastanut" säännöllisiä gynekologikäyntejä. Kierukan asennus ja poisto ovat aino
Ja kierukan asennukseenkaan ei tarvita gyneä!! Hoidan omani kunnan ehkäisyneuvolassa, jossa lääkärinä oli yleislääketieteen erikoislääkäri. Erittäin sujuvat ja kivuttomat käynnit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain hormonikorvaushoitoreseptin yleislääkäriltä terveyskeskuksesta, lääkäri oli nuorehko mies. En nähnyt siinä suurta ongelmaa enkä kaivannut gynekologin erikoisosaamista. Tietysti jos haluaa mittauttaa hormoniarvojaan ja jos haluaa ultraäänitutkimuksen, kannattaa pyytää lähete. Itselleni oli tärkeintä saada tuo resepti, jolla saan lääkityksen, joka auttaa oireisiin. En tiedä, mitä sellaista olisin saanut gynekologilta, mitä en nyt tk:ssa saanut.
Lääkäri oli ihan ok ja tiesi kuitenkin jotakin tästäkin aiheesta, vaikkei tietenkään ole erikoistunut siihen.
Kuinka niin joutuvat? En minä ainakaan, ja viime aikoina olen lukenut ihan gynekologienkin haastatteluja, joissa he ovat todenneet, että ellei ole syytä, ei rutiinisti tosiaan tarvitse käydä gynekologilla. En ole koskaan "harrastanut" säännöllisiä gyneko
Kierukanasennuksessa oleellista on, että asentaja tekee asennuksia jatkuvasti ja hänellä on hyvä rutiini. Ehkäisyneuvolassa työskentelevällä rutiini on.
Katso itse saatana oma tk sivuilta, vai meidänkö se sulle pitäs kaivaa. 😝
Vierailija kirjoitti:
Hormonikorvaushoito voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ensin terkkarin yleislääkärille, joka tarvitteassa kirjoittaa lähetteen sairaalaan gynelle. Ihan sama kuin muittenkin erikoislääkäriä vaativien vaivojen kanssa.
Eli käytännössä yksityiselle, jos todella haluaa sen gynekologin tavata. Olen itse esivaihdevuosi-iässä ja varaudun tähän vaihtoehtoon.
Vierailija kirjoitti:
Mitä yleislääkäri ymmärtää vaihdevuosista? Ei mitään. Ne ei ymmärrä naisen hormonitoiminnasta eikä anatomiastakaan mitään.
Yleislääkäri ymmärtää naisen lisääntymiselimistön anatomiasta yhtä paljon kuin vaikka korvan tai polvenkin anatomiasta. Ei sitä koulutuksessa jätetä mitenkään pimentoon. Yleislääkärille on ihan yhtä turvallista mennä gyneasioissa kuin vaikka selkäkivussa. Tuskin silloinkaan vaadit välitöntä fysiatrin tai ortopedin vastaanottoa.
Protokolla näissä tk:ssa täysin sama. Yleislääkäri pystyy hoitamaan yleisimmät vaivat, (kuten vaikkapa tavanomaiset vaihdevuosioireet) jos ei jotain pysty, vaivasta riippuen konsultoi kokeneempaa tai vaihtoehtoisesti kirjoittaa lähetteen erikoissairaanhoitoon.
Menet tk:n yleislääkärille ja kerrot vaihdevuosioireiden alkaneen, jonka jälkeen luettelet vaivasi. Jos lääkäri ei suoraan tarjoa lääkitystä, sanot haluavasi hormonikorvauslääkityksen, sillä se on ainoa tehokas hoito vaihdevuosivaivoihin, jotka johtuvat estrogeenin puutoksesta. Pyydä ihon kautta annettava hoito.
Ihme, jos ei hoitoa irtoa.
Vierailija kirjoitti:
Lue uudestaan nyt oleva artikeli aiheesta Ilta-Sanomista.Soita sinne terveyskeskus heti huomenna ja kysy asiasta itse ,
Kyllä minä sen tiedän muuten vaan täällä ällistelen revani kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin joutuvat? En minä ainakaan, ja viime aikoina olen lukenut ihan gynekologienkin haastatteluja, joissa he ovat todenneet, että ellei ole syytä, ei rutiinisti tosiaan tarvitse käydä gynekologilla.
Kierukanasennuksessa oleellista on, että asentaja tekee asennuksia jatkuvasti ja hänellä on hyvä rutiini. Ehkäisyneuvolassa työskentelevällä rutiini on.
Mä valitsin tuolla logiikalla gynen 30 vuoden kokemuksella. Menin hyvin esilääkittynä (burana+panadol -maksimit), tiedän sietäväni huonosti sisäelinkipua. Toimitus oli nopea mutta hirveä, ja jähmetyin niin, että konkaritohtori kysyi "Oletko sä hengissä siellä yläpäässä? Hengitä!". :D Onneksi tuo ei tule kovin usein vastaan.
Vaihdevuosioireet on ihan tavallista yleislääketiedettä. Gynekologisiin tutkimuksiin lähetetään kyllä, jos epäillään gynekologista sairautta, joka ei terveyskeskuksessa hoidu. T. Yleislääkäri
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan joku 25-vuotias lääkisopiskelija tiedä aiheesta yhtään mitään. Varsinkaan jos sattuu olemaan mies. Mene sitten tälle puhumaan vaivoistasi.
Lääkis kestää 6 vuotta, ja siellä opetetaan kaikki sairauksista ja niiden hoidosta. Omakohtaista kokemusta ei tarvita lääkärintyössä.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosioireet on ihan tavallista yleislääketiedettä. Gynekologisiin tutkimuksiin lähetetään kyllä, jos epäillään gynekologista sairautta, joka ei terveyskeskuksessa hoidu. T. Yleislääkäri
Eikä ole, vaan neurologiaan kuuluvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap on POIKALAPSIHULLU.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvataanko siinä vaihde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin terkkarin yleislääkärille, joka tarvitteassa kirjoittaa lähetteen sairaalaan gynelle. Ihan sama kuin muittenkin erikoislääkäriä vaativien vaivojen kanssa.
Eli käytännössä yksityiselle, jos todella haluaa sen gynekologin tavata. Olen itse esivaihdevuosi-iässä ja varaudun tähän vaihtoehtoon.
Mutta kun trolli on köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvataanko siinä vaihde?
Ei vaan hormoni, muutenhan se olisi vaihdekorvaushoito.
Hormoonipillereitä saa terkkarin lääkäriltä. Liikkuminen auttaa paljon .
Terveyskeskuksen omalääkäriltäni sain reseptin.
Ei terveysasemalla muihinkaan vaivoihin voi valita mieleistään kokenutta erikoislääkäriä. Naista voi varmaan toivoa jos sukupuoli on jostain syystä ongelma.
Jos lääkäri ei tiedä aiheesta tarpeeksi, hän konsultoi kokeneempaa lääkäriä ja laittaa tarvittaessa lähetteen eteenpäin.