Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä, kun työkaveri valittaa koko ajan?

Vierailija
31.05.2024 |

Olen asiantuntijatöissä isossa organisaatiossa ja teen hyvin erikoistuneita töitä pienessä tiimissä. Työ on haastavaa ja antaa sopivasti itselleni haasteita. Työ itsessään on siis ok. Ongelmaksi on muodostunut samassa tiimissä oleva työkaveri, joka on tehnyt samoja töitä pidempään ja joka ei motivoidu työstä enää. Tiimokokoukset ovat joskus hyvin raskaita, kun hän jatkuvasti valittaa työstä ja organisaation johtamisen ongelmista, joita kieltämättä on.Usein hän myöskin haukkuu ihmisiä ja heidän tekemisiään kokouksissa kovaan ääneen ja uhriutuu. Vielä enemmän hän puhuu ääneen siitä, miten haluaisi lähteä pois töistä ja vaihtaa alaa, muttei kuitenkaan tee mitään asian eteen. Aina löytyy jokin syy, milloin se on oma uupumus, milloin oma ikä ja milloin taas jokin muu syy.

Joskus olen yrittänyt keskustella tämän työkaverin kanssa kahden kesken ja kannustaa, etsiä ratkaisuita ja vaihtoehtoja. Mikään ei hänelle kelpaa koskaan, aina on jokin syy, miksei hän voi esimerkiksi hakea uutta työtä tai koulutusta. Olen myös kehottanut häntä hakeutumaan työterveyteen, kun hänellä on pinnalla puheet jaksamisesta, mutta sinnekään hän ei halua hakeutua. Siihenkin on aina jokin este. 

Tämä henkilö kuormittaa minua todella paljon. Olen puhunut hänen tilanteestaan esihenkilöllemme, mutta tilanne ei ole muuttunut. En jaksaisi enää kuunnella melkeinpä päivittäin jatkuvaa valitusta enkä halua olla toisen terapeutti, johon rooliin olen pahasti ajautumassa. Olen nyt noin 1,5 vuoden jälkeen päätynyt lopputulokseen, että ainoa ratkaisu on hakea uusi työpaikka.

Mitä te muut tekisitte tässä tilanteessa? Jos jollakin on mielessä ratkaisuehdotuksia,kuulen niistä mielelläni. 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
31.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda tiimiä?

Olen kanssa ollut töissä valittajan kanssa. Vieläpä sellaisen, jonka päävalitus oikeastaan johtui siitä, ettei itse osannut hommia ja valitti sitten kun muut eivät voineet hoitaa hommiaan kunnolla tämän itsensä huonon suoriutumisen vuoksi, josta hänelle oli sanottu monen monta kertaa, mutta hän ylväänä asiantuntijana piti sitä vain pikkuasioista valittamisena.

Vierailija
2/21 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos sanoisit suoraan ettet enää jaksa kuunnella tätä jatkuvaa negatiivistä valitusta. Että johan tässä itsekin masentuu. Mitä tapahtuisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde pois vaan ja anna muiden olla.

Vierailija
4/21 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos sanoisit suoraan ettet enää jaksa kuunnella tätä jatkuvaa negatiivistä valitusta. Että johan tässä itsekin masentuu. Mitä tapahtuisi?

Sano että hän mene valittamaan esihenkilölle

Vierailija
5/21 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota, että kaikki palaverit käytetään puhtaasti valittamlseen ja negatiiviseen märinään.

Kysy ketkä kannattavat ajatusta.

Vierailija
6/21 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leivo lättyyn sitä ja oikein kunnolla niin loppuu valitus.

Toimii!

Vierailija
7/21 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan vaan että ole hiljaa, en jaksa kuunnella jatkuvaa valitusta. Ei sun tarvitse uhrata omaa työviihtyvyyttäsi hänen uupumisensa takia. Sellainen on kuin musta aukko joka nielee kaiken ilon ympäriltään. 

Vierailija
8/21 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvo menemään esihenkilöni puheille ja tutustu aiheeseen grey rocking.

Tee itsestäsi tylsä, älä ruoki työkaverisi valitusvirttä. Hän ei etsi ratkaisuja, hän haluaa vaan valittaa. Samalla hän työntää pahaa oloaan muihin ihmisiin, jotta hänelle itselleen tulee hetkeksi hyvä olo.

Koko tiimihän tuossa kärsii, ja ainoa mitä voit tehdä on tehdä edellä mainitsemani asiat, valittaa itse yhä sinnikkäämmin esihenkilöllesi. Tai sitten vaihtaa työtiimiä/työpaikkaa. 

Vierailija
9/21 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on vaan luonteeltaan sellainen naputtaja. Säksättäjä. Räksyttäjä. Periaatteessa kaikki on hyvin, mutta s3kään ei ole tyydyttävä olotila, ja varsinkaan se ei ole tyydyttävä olotila, että jollakin toisella näyttää olevan asiat mallillaan, jotenkinhan siihen on päästävä härkkimään, muuten ei kertakaikkiaan kestä! Ihan tyypillinen suomalainen luonteenlaatu. Esiintyy molemmilla sukupuolilla, muutta aktiivisempia tässä ovat naiset. Sama vapaa-ajalla ja harrastuksissa.

Vierailija
10/21 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella tutulta. Työkaveri valittaa koko ajan työtaakastaan, mutta ei tunnu saavan oikeen mitään hyödyllistä tehtyä. Luettelee töitä ja vastuitaan kollegoille päivittäin, vaikka muilla vähintään yhtä paljon tekemistä. Olisi alaisia joille delegoida töitä, mutta ei tunnu sekään onnistuvan.

Vierailija
11/21 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoin kerran valittajatyökaverille, että älä viitsi, kuuntelen jo kotona tuota kiukuttelua ihan tarpeeksi uhmaikäisiltä lapsilta. 

Kyllä se vähän väheni.

Vierailija
12/21 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siitä tiedät ainakin että se on elossa vielä,kun valitus loppuu niin tiedät että kaikki ei ole ok?

Vierailija
13/21 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota uudelleen työterveyslääkäriä ja kehota varaamaan aika.

Uupuminen voi näkyä valituksena.

Vierailija
14/21 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totea sille valittajalle vastaukseksi  monotonisesti joka kerta, että "vai niin". Ei se kauan jaksa pitää sua terapeuttina, kun sinusta ei saa irti muuta kuin "vai niin".

Vierailija
15/21 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta muu kuin sanoa todella suoraan, että nyt lopettaa sen valittamisen. Ehdota, että vaihtaa työpaikkaa, kun on niin vaikeaa. Joskus on vain lopetettava se kitiseminen ja siihen ei auta muu kuin tosi suora puhe. Tekee sitten mitä tekee, mutta laittaa ainakin ensiksi ajattelemaan. Saattaa loukkaantuneina, mutta sekin parempi. Kysy siltä, että jos sinä olisit tyytymätön kaikkeen koko ajan niin minkä ratkaisun valittaja keksisi.

Vierailija
16/21 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on Suomessa pielessä kun aikuiset kysyvät mitä pitää tehdä töissä tai ihmisten kanssa? Kokeilkaapas suoraa rehtiä toimintaa ja lopettakaa se marina.

Vierailija
17/21 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdota uudelleen työterveyslääkäriä ja kehota varaamaan aika.

Uupuminen voi näkyä valituksena.

Kai aikuinen osaa itse mennä lääkäriin kun siltä tuntuu. Ap ei ole velvollinen huolehtimaan muiden lääkärikäynneistä.

Vierailija
18/21 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro tästä ongelmasta sille hankalan kaverin esimiehelle. Varmaan joutuu puhutteluun, jossa tehdään selväksi, että "tämä ei ole mikään vankila, voit lähteä vaikka heti jos haluat." Kokemusta on itsellä. Opin, että parempi pitää naama kiinni, kunnes on työsopimus tehtynä uuteen paikkaan.

Vierailija
19/21 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata alkaa terapioimaan, yritä ennemmin vältellä. Itse vastaavassa tilanteessa sanoin työkaverille asiasta ja hän suuttui minulle. Elämästä tuli helvettiä sen jälkeen ja lopulta uuvuin. Minä olin se, joka lopulta vaihtoi työpaikkaa.

Nykyään olen onnellinen, koska tilanne oli raskas. Tuollainen työkaveri on todellinen musta aukko eikä välttämättä halua edes muuttua. Työnantajakin oli kädetön, vaikka henkilö pilasi koko ilmapiirin. 

Vierailija
20/21 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille kommenteistanne. Monet teistä olette ehdottaneet suoraa puhetta ja sitä, että sanonvalitta. Olen yrittänyt tehdä näin, mutta olen ollut ehkä liian diplomaattinen, joten viesti ei ole mennyt perille. Pelkään itse, että liian suorasta puheesta voi olla pahimmillaan lopputuloksena valittamisen lisääntyminen tyyliin "työkaverit eivät ymmärrä". On kyllä totta, että omaa jaksamista ei saa uhrata toisen vuoksi. 

Meillä on  valittajan kanssa sama esihenkilö, olen keskustellut hänen kanssaan työkaverin valittamisesta. Hän on sanonut keskustelevansa valittajan kanssa, mutta tilanne ei ole vielä muuttunut. Keskustelujen sisällöstä en tiedä. Pitänee ottaa asia jälleen puheeksi uudestaan.

Joku teistä ehdotti tiimin vaihtamista. Tätä täytyy harkita vielä. Käytännössä se tarkoittaisi työtehtävien vaihtamista. Nykyiset työt ovat sen verran kiinnostavia, etten mielellämme lähtisi muualle, mutta pitää seurata asiaa. Työnantajani on iso konserni, joten vaihtoehtoja voisi olla.

-Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme