Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä, kun työkaveri valittaa koko ajan?

Vierailija
31.05.2024 |

Olen asiantuntijatöissä isossa organisaatiossa ja teen hyvin erikoistuneita töitä pienessä tiimissä. Työ on haastavaa ja antaa sopivasti itselleni haasteita. Työ itsessään on siis ok. Ongelmaksi on muodostunut samassa tiimissä oleva työkaveri, joka on tehnyt samoja töitä pidempään ja joka ei motivoidu työstä enää. Tiimokokoukset ovat joskus hyvin raskaita, kun hän jatkuvasti valittaa työstä ja organisaation johtamisen ongelmista, joita kieltämättä on.Usein hän myöskin haukkuu ihmisiä ja heidän tekemisiään kokouksissa kovaan ääneen ja uhriutuu. Vielä enemmän hän puhuu ääneen siitä, miten haluaisi lähteä pois töistä ja vaihtaa alaa, muttei kuitenkaan tee mitään asian eteen. Aina löytyy jokin syy, milloin se on oma uupumus, milloin oma ikä ja milloin taas jokin muu syy.

Joskus olen yrittänyt keskustella tämän työkaverin kanssa kahden kesken ja kannustaa, etsiä ratkaisuita ja vaihtoehtoja. Mikään ei hänelle kelpaa koskaan, aina on jokin syy, miksei hän voi esimerkiksi hakea uutta työtä tai koulutusta. Olen myös kehottanut häntä hakeutumaan työterveyteen, kun hänellä on pinnalla puheet jaksamisesta, mutta sinnekään hän ei halua hakeutua. Siihenkin on aina jokin este. 

Tämä henkilö kuormittaa minua todella paljon. Olen puhunut hänen tilanteestaan esihenkilöllemme, mutta tilanne ei ole muuttunut. En jaksaisi enää kuunnella melkeinpä päivittäin jatkuvaa valitusta enkä halua olla toisen terapeutti, johon rooliin olen pahasti ajautumassa. Olen nyt noin 1,5 vuoden jälkeen päätynyt lopputulokseen, että ainoa ratkaisu on hakea uusi työpaikka.

Mitä te muut tekisitte tässä tilanteessa? Jos jollakin on mielessä ratkaisuehdotuksia,kuulen niistä mielelläni. 

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
01.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinä mahdollistat tuon valittamisen kuuntelemalla sitä. Sitten tulet tänne valittamaan että joudut kuuntelemaan sitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi