Vielä 20 vuotta sitten ihmiset ei pelänny aurinkoa eikä pieniä pakkasia
Nyt me ollaan menty sellaseen aikaan, että ihmiset istuu kotona, pelkää ihan kaikkea ja masentuu, eikä ne ite ees tajuu että niitä viedään kokoajan iltalehtien toimesta.
Ne ite jopa puolustelee näitä roskalehtiä, mitkä kieltää heitä elämästä.
Mäki oon 30-40v välissä oleva nuori ihminen, mutta sen verran vanha muistaakseni sen, kuinka mun oma äiti potki mut pihalle 30 asteen pakkasissa leikkimään moneks tunniks vitalista naamassa. Kesällä se heitti rannalle koko päiväks aurinkoon.
Tää oli siis normaalia. Aurinko teki hyvää ja ulkoilu teki pakkasessa hyvää.
Nyt ihmiset luulevat, että aurinko tekee pahaa ja pihalle ei voi pienellä pakkasella edes mennä.
Mutta kasvattakaa te omat lapsenne miten haluatte. Minun lapset menevät ottamaan aurinkoa ja myös leikkimään pakkasilla. Koska minun lapsista ei tule mitään pelkureita.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia ne ilmat on aina olleet. Välillä kuuma välillä kylmä.
Joskus oli lapsuudessa paljon lunta, joskus vähän. Oli kuumia kesiä ja oli kylmiä ja sateisia kesiä.
Ihan normal.
Keep saying that yourself. Läheiseni tekee Suomen Luonnonvarakeskukselle töitä ja valitettavasti talvet ovat lauhtuneet, kevät ja syksy pidentyneet, jne.
Talvet ovat laihtuneet, kesät ovat pidentyneet, ja syksy ja kevät ovat jääneet välistä kokonaan. Näin ainakin viime syksynä ja tänä keväänä. Kesät etenkin ovat nykyisin todella pitkiä. Kesä voi kestää toukokuusta syyskuun loppuun, eli viisi kuukautta. Silti jengi valittaa lyhyestä kesästä. Niitä oli joskus minun nuoruudessani, 70- ja 80-luvuilla. Vaan ei enää. Ja talvet olivat kunnon pakkastalvia. Nyt voi iloita, jos pakkasta on edes kymmene
Toisaalta kesä 2022 loppui käytännössä heinäkuun loppuun. Elokuussa ei tainnut olla kuin yhtenä päivänä hellettä parilla paikkakunnalla koko Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oli lapsuudessa paljon lunta, joskus vähän. Oli kuumia kesiä ja oli kylmiä ja sateisia kesiä.
Ihan normal.
Keep saying that yourself. Läheiseni tekee Suomen Luonnonvarakeskukselle töitä ja valitettavasti talvet ovat lauhtuneet, kevät ja syksy pidentyneet, jne.
Minun läheiseni on ilmastotieteen akateemikko ja sanoo että säät vaihtelee vuodesta toiseen. Whatabout say that.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saman ikäinen ja eipä meidän lapsuudessa tarvittu (eikä edes myyty) aurinkorasvoja. No jotain SPF 5-10 sai apteekista ulkomaanmatkoja varten. Ei silti iho palanut. Säteily on valitettavasti voimistunut. Ja noihin talviin; silloin talvet oli talvis, ei enää.
Säteily on muuttunut niin äärimmäisen vähän, että ihon palamisen kannalta sillä ei ole mitään merkitystä.
Jos yhtään seuraa asioita niin vuosia ja vuosia sitten on puhuttu miten otsonikerros on vaarallisesti ohentunut . Ikäni vuoksi huomaan suuren eron , nuorena auringon paiste tuntui suorastaan pehmeältä ja nyt jo vuosia se on valtavan polttavaa ja pistävää kun se tuntuu iholla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normal.
Minun läheiseni on ilmastotieteen akateemikko ja sanoo että säät vaihtelee vuodesta toiseen. Whatabout say that.
Siis M. Kulmala? Hän onkin järkimiehiä, jollaisia ilmastotutkimuksen piirissä kaivataan kipeästi lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saman ikäinen ja eipä meidän lapsuudessa tarvittu (eikä edes myyty) aurinkorasvoja. No jotain SPF 5-10 sai apteekista ulkomaanmatkoja varten. Ei silti iho palanut. Säteily on valitettavasti voimistunut. Ja noihin talviin; silloin talvet oli talvis, ei enää.
Säteily on muuttunut niin äärimmäisen vähän, että ihon palamisen kannalta sillä ei ole mitään merkitystä.
Jos yhtään seuraa asioita niin vuosia ja vuosia sitten on puhuttu miten otsonikerros on vaarallisesti ohentunut . Ikäni vuoksi huomaan suuren eron , nuorena auringon paiste tuntui suorastaan pehmeältä ja nyt jo vuosia se on valtavan polttavaa ja pistävää kun se tuntuu iholla.
En tiedä minkä ikäinen olet, mutta kiistämätön fakta on se, että otsonikerros oli ohuimmillaan 90-luvun alkuvuosina, ja on sen jälkeen toipunut lähelle 70-80 luvun tasoja. Ennusteiden mukaan vuoden 1980 otsonikerroksen paksuus saavutetaan vuoteen 2040 mennessä, minkä jälkeen otsonikerros jatkaa kasvuaan.
Niin sä luulet. Mä vältin silloinkin auringossa olemista. Mulla on hyvä iho nyt 53v.
Vuosi vuodelta säteily auringosta vaan kasvaa. On järkevämpää varjella ihoa ja välttää suoraa kontaktia autinkoon.
Oon mäkin vähän päälle 30v ja ihan riittävästi oon polttanut ihoa nuoruudessani. Viime viikonloppuna sain auringon pistoksen niin ihan hyvää mulle tekee sisällä olemiset näillä helteisillä päivillä.
Mun äiti pakotti mut ottamaan aurinkoa. Olen vaaleaihoinen, joten en koskaan ruskettunut, vaan iho paloi. Monta kertaa, koska oli pakko maata auringossa. Muistan, kuinka kivuliaita palovammat olivat.
Ulkoilen paljon, myös kovilla pakkasilla, mutta kukaan ei voi enää pakotta minua polttamaan ihoani auringossa.