Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vielä 20 vuotta sitten ihmiset ei pelänny aurinkoa eikä pieniä pakkasia

Vierailija
30.05.2024 |

Nyt me ollaan menty sellaseen aikaan, että ihmiset istuu kotona, pelkää ihan kaikkea ja masentuu, eikä ne ite ees tajuu että niitä viedään kokoajan iltalehtien toimesta. 

Ne ite jopa puolustelee näitä roskalehtiä, mitkä kieltää heitä elämästä. 

Mäki oon 30-40v välissä oleva nuori ihminen, mutta sen verran vanha muistaakseni sen, kuinka mun oma äiti potki mut pihalle 30 asteen pakkasissa leikkimään moneks tunniks vitalista naamassa. Kesällä se heitti rannalle koko päiväks aurinkoon. 

Tää oli siis normaalia. Aurinko teki hyvää ja ulkoilu teki pakkasessa hyvää. 

Nyt ihmiset luulevat, että aurinko tekee pahaa ja pihalle ei voi pienellä pakkasella edes mennä. 

Mutta kasvattakaa te omat lapsenne miten haluatte. Minun lapset menevät ottamaan aurinkoa ja myös leikkimään pakkasilla. Koska minun lapsista ei tule mitään pelkureita.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

aurinko on ainoa syy milksi ollaan elossa, ihmiset on luotu aurinkoon.

Vierailija
2/30 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saman ikäinen ja eipä meidän lapsuudessa tarvittu (eikä edes myyty) aurinkorasvoja. No jotain SPF 5-10 sai apteekista ulkomaanmatkoja varten. Ei silti iho palanut. Säteily on valitettavasti voimistunut. Ja noihin talviin; silloin talvet oli talvis, ei enää. 

Vierailija
4/30 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi osalla onkin ihomuutoksia, etkä pääse lääkärille kunnissa. Liikaa lapsena aurinkoa esimerkiksi, vanhemmat lykänneet vain ulos kaikki. Pakkanen oli kauhea myös, se koskee ja monia paleltaa. Hyttysiä.

Vierailija
5/30 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia ne ilmat on aina olleet. Välillä kuuma välillä kylmä.

Joskus oli lapsuudessa paljon lunta, joskus vähän. Oli kuumia kesiä ja oli kylmiä ja sateisia kesiä.

Ihan normal.

Vierailija
6/30 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläseen ei jaksa edes vastata. Taidat olla aika nuori myös. 20v sitten puhuttiin kaamos-ja kevätmasennuksesta paljon enemmän kun nyt.

Vierailija
7/30 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus oli lapsuudessa paljon lunta, joskus vähän. Oli kuumia kesiä ja oli kylmiä ja sateisia kesiä.

Ihan normal.

Keep saying that yourself. Läheiseni tekee Suomen Luonnonvarakeskukselle töitä ja valitettavasti talvet ovat lauhtuneet, kevät ja syksy pidentyneet, jne. 

Vierailija
8/30 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saman ikäinen ja eipä meidän lapsuudessa tarvittu (eikä edes myyty) aurinkorasvoja. No jotain SPF 5-10 sai apteekista ulkomaanmatkoja varten. Ei silti iho palanut. Säteily on valitettavasti voimistunut. Ja noihin talviin; silloin talvet oli talvis, ei enää. 

Säteily on muuttunut niin äärimmäisen vähän, että ihon palamisen kannalta sillä ei ole mitään merkitystä. 

Vierailija
9/30 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhansia vuosia asuttu ilman mitään rakennuksia, yöksi vain ryömitty luolaan pedoilta suojaan ja silti vaan porskutettiin menemään.

Vierailija
10/30 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sun on laittaa viidenkymmenen suojavoiteet. Aurinko ei ole mikään terveydenlähde. Ja hatut päähän ja mahdollisuus leikkiä varjossa. Juotavaa mukaan.

Vierailija
11/30 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin minun lapsuudessa 80-luvulla kesät oli lämpimiä ja talvet kylmiä, ei tarvittu aurinkovoiteita eikä pakkasta pelätty. Mutta eipä silloin ollut myöskään otsonikerrosta tuhottu ja syöpää aiheuttavaa säteilyä tarvinnut pelätä kuten nykyään. Ja minulla on edelleen poskissa laikut, jotka lapsuudessa pakkanen puri. Että ehkä sitä olisi pitänyt pikkuisen varoa silloinkin.

En kannata äärilaitaa kumpaankaan suuntaan, mutta en vietä aikaa suorassa aurinkopaisteessa ja käytän spf 50 suojakerrointa.

Vierailija
12/30 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista oli 20-30v sitten.

Vierailija
13/30 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo veden tai muun litkiminen pitkin päivää, pientäkään hetkeä ei voida olla, etteikö vesipullo olisi käden ulottuvilla.

Juodaan sitten kun janottaa, eikä siksi kun lehdissä on kerrottu, että nestehukka voi iskeä hetkellä millä hyvänsä.

Vierailija
14/30 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normal.

Keep saying that yourself. Läheiseni tekee Suomen Luonnonvarakeskukselle töitä ja valitettavasti talvet ovat lauhtuneet, kevät ja syksy pidentyneet, jne. 

Talvet ovat laihtuneet, kesät ovat pidentyneet, ja syksy ja kevät ovat jääneet välistä kokonaan. Näin ainakin viime syksynä ja tänä keväänä. Kesät etenkin ovat nykyisin todella pitkiä. Kesä voi kestää toukokuusta syyskuun loppuun, eli viisi kuukautta. Silti jengi valittaa lyhyestä kesästä. Niitä oli joskus minun nuoruudessani, 70- ja 80-luvuilla. Vaan ei enää. Ja talvet olivat kunnon pakkastalvia. Nyt voi iloita, jos pakkasta on edes kymmenen astetta.

Vierailija
15/30 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 40 v. taas paloin lapsena joka kesä. Muistan, kuinka kipeitä palovammat olivat ja kuinka mielenkiintoista oli repiä kesivää ihoa.

Sekä vanhemmillani, että appivanhemmillani (n. 70 v.) on poistettu ihosyövän esiasteita, anoppini sai myös muita syöpähoitoja kuin leikkauksen, koska syöpä oli jo levinnyt jonkin verran.

Ihosyöpää siis odotellessa suojaan omat lapseni aika tarkkaan vaatteilla ja aurinkovoiteilla.

Pakkasessa kyllä pärjää, kun on asianmukainen vaatetus. Oma takka/uuni on kyllä hyvä olla olemassa, jos esim. sähkölämmitteisessä talossa epäilyttää huoltovarmuus.

Vierailija
16/30 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläseen ei jaksa edes vastata. Taidat olla aika nuori myös. 20v sitten puhuttiin kaamos-ja kevätmasennuksesta paljon enemmän kun nyt.

Se olikin ihan huuhaata se. N74

Vierailija
17/30 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sinunko mielestäsi 90-luvulla ei myyty aurinkorasvoja muualla kuin apteekissa? Oletko varma, että halua lukita vastauksen?

Vierailija
18/30 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normal.

Mitä tuo ensimmäinen lause tarkoitti. Oletko englantilainen ?

Vierailija
19/30 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normal.

Joo, nyt olikin ennätyspitkä kevät. Viikkoa ennen vappua kunnon lumipyry, ja toukokuussa kesähelteet. 

Vierailija
20/30 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta sitten ei ollut pahemmin keskustelupalstoja. Nykyään ihmiset pääsevät helpommin kertomaan omia tuntojaan. Samat ongelmat oli 20 vuotta sittenkin.