Mikä siinä koodaamisessa on vaikeeta?
Selkeät komennot mitä vaan laitetaan peräkkäin. Joku muu on speksannut miten sen pitää toimia. Nykyään on tekoälykin apuna. Silti vaan tyypit ei opi tai tekee hirveesti virheitä
Kommentit (48)
Tekoäly korvaa koodarit parissa vuodessa. Eiku lähihoitajaksi opiskelemaan nörtit! 😀
No ei korvaa parissa vuodessa varmaan ketään.
Niin, tekoäly kyllä tekee monen koodarin työttömäksi. Tekoälystä tulee uusi "koneet vei työt" ilmiö eli kaikki turruttava toistaminen ulkoistetaan koneille ja yksinkertaiset ihmiset jäävät työttömiksi kun eivät muuta osaa.
Sama juttu kirjan kirjoittamisessa, paitsi ei ole edes kauhean paljon sääntöjä. Miksi ette kaikki ryhdy menestyskirjailijoiksi. Sanoja vaan peräkkäin ja that's it.
Lähdetään nyt siitä että asiakas ei tiedä mitä haluaa, mitään speksejä ei ole vaan niitä päivitetään kun kätöstetään jotain koodia ihan liian tiukkaan deadlineen. Silloin asiakas ilmoittaa että just tätä ei halua vaan jotain muuta. Yleensä aina tehdään jotain ihan uutta ihan uudella tekillä ja tekeminen on ihan suunnitelmatonta sekoilua jota käsienheiluttajat tulee häiritsemään. Scrum dailyt pakko pitää joka päivä jossa selitellään mitä kukakin ei ole saanut tehtyä. Osallistujat haukutaan ja muut palkitaan osallistumattomuudestaan.
varsinaiset asiantuntijat taas liikkeellä
Toki koodaamiseen(kin) löytyy työkaluja mutta se, että saat järkevästi toimivan koodin edes sille pikkumoottoripyörälle joka ajaa pelkästään tasaista 2D tietä eteenpäin vaikkapa niin, että ylänuoli tarkoittaa kiihdytystä ja alanuoli jarrutusta tarvitsekkin aika paljon tietoa itse koodaamisesta ja miten koodisi käyttäytyy. Esimerkiksi se itse moottoripyörä, tie, nuolinäppäimet ja miten ne käyttäytyvät jne...
Vierailija kirjoitti:
Niin, tekoäly kyllä tekee monen koodarin työttömäksi. Tekoälystä tulee uusi "koneet vei työt" ilmiö eli kaikki turruttava toistaminen ulkoistetaan koneille ja yksinkertaiset ihmiset jäävät työttömiksi kun eivät muuta osaa.
Tämä voidaan laittaa sanamuotoon että tulevaisuudessa tekoäly tekee monet ihmiset työttömäksi, ei pelkästään monia "koodareita".
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly korvaa koodarit parissa vuodessa. Eiku lähihoitajaksi opiskelemaan nörtit! 😀
Vai niin. Tekoälyhän ajaa jo autoa, eli samalla logiikalla kaikki autokuskit jää nyt työttömäksi? Tekoäly tekee videoita, eli näyttelijät jäävät työttömäksi?
Ap on ajatuksineen niin metsässä, kuin vain voi olla. Tosin ei se mitään suurin osa täällä on.
Aivan oikein AP, ei niin mikään. Mikset kokeilisi itse? Kun kaikki on niin helppoa niin otat helposti rahat pois hölmöiltä.
Vierailija kirjoitti:
Aivan oikein AP, ei niin mikään. Mikset kokeilisi itse? Kun kaikki on niin helppoa niin otat helposti rahat pois hölmöiltä.
Olen itse koodari. Ja tekoäly ei kyllä ihan helposti tee näitä töitä, mutta iso apu on. Sen avulla tyhmempikin luulis osaavan. Vrt käsisaha / moottorisaha / metsätyökone
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse koodari. Ja tekoäly ei kyllä ihan helposti tee näitä töitä, mutta iso apu on. Sen avulla tyhmempikin luulis osaavan. Vrt käsisaha / moottorisaha / metsätyökone
Ap
Tekoäly on hyvä apuväline osaajalle. Tehostaa työtä jne. Ongelma on, että se vaatii osaavan käyttäjän ollakseen hyödyksi. Tyhmä/osaamaton tekee sillä vain tehokkaammin paskaa. Vrt. metsätyökoneen tuhopotentiaali pilata sekä korjattu puu että jäävä metsä verattuna käsisahaan.
Valitettavasti todella harva ohjelmointityö on niin selkeää kuin koulunpenkillä, jossa tehtävänanto on yksinkertainen ja ratkaisu jokin kätevä koodinpätkä. Suurin osa työstä on taistella vaatimusten, mahdollisuuksien, tekniikan ja aikataulujen kanssa.
Esimerkki:
- asiakas sanoo että haluaa järjestelmän jolla kirjataan asiakkaat sisään saapuessaan
- speksit kirjoitetaan ja hyväksytetään asiakkaalla
- ohjelmoija koodaa ohjelman jolle kirjaudutaan, voidaan lisätä asiakkaita, allokoida heidät almanakkaan ja kirjata sisään
- asiakas tajuaakin että oikeastaan "tämä ei koskaan ollutkaan se varsinainen ongelma" kun tuohon käy ihan paperikalenterikin, vaan ongelma onkin se että sen järjestelmän pitäisi lähettää asiakkaalle myös lasku ja hoitaa kirjanpito siinä taustalla
- ohjelmointiyritys kommentoi että tätä ei tilattu ja asiakas hyväksyi jo tuotteen ennen valmistusta
- asiakas rageaa iltapäivälehdissä että paska firma
Eli se ongelma tässäkään ei koskaan ollut sen ohjelman toiminto jossa on luotu pieni tietokanta yrityksen asiakkasita ja jonkinlainen käyttöliittymä joissa heille lisätään ajanvarauksia, vaan se ettei tilaajalla ollut hajuakaan mitä he tarvitsevat tai haluavat. Mitä monimutkaisempi järjestelmä, sitä enemmän tulee näitä väärinkäsityksiä. Toki teknisiäkin ongelmia on, mutta niitten laatu on harvoin "hui onpa loogisesti vaikea ongelma" vaan se ettei tarvittu järjestelmä ole yhteensopiva asiakkaan omistaman laitteen kanssa.
Ei se koodaaminen itsessään ole vaikeaa mutta hyvän koodin kirjoittaminen on. Asiat voi usein ratkaista monella tavalla ja ne hyvät koodarit löytävät ne nopeimmat/tehokkaimmat tavat, ymmärtävät asiakkaan toiveet ja tarpeet ja osaavat kertoa ne selkokielellä niille rivikoodareille.
Koodaushan olisi helppoa mutta ne perkuleen asiakkaat keksii kaikenlaisia mielipuolisia speksejä :D
Vierailija kirjoitti:
Sanoo alaa täysin tuntematon... Vaikeinta on kääntää asiakkaiden hämärät speksit toimivaksi koodiksi ja siihen ei logiikkaa sekä matematiikkaa ymmärtämätön tekoäly kykene. Tekoäly on yksi työkalu ohjelmoijan työkalupakkiin, mutta ei se itsessään korvaa ihmistä. Linusta lainaten "ennakoiva tekstinsyöttö steroideilla".
Vierailija kirjoitti:
Varmaan korvaa ne paskapäät jotka suurilla lupauksilla myyvät projekteja firmoille ja sitten aikataulut ja budjetit venyy, ja lopuksi koko projekti menee roskiin, koska ne eivät oikeasti osaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan korvaa ne paskapäät jotka suurilla lupauksilla myyvät projekteja firmoille ja sitten aikataulut ja budjetit venyy, ja lopuksi koko projekti menee roskiin, koska ne eivät oikeasti osaa mitään.
Jos asiakas ostaa aina halvinta niin sitä saa mitä tilaa. Myydään siis paska toteutus alihintaan ja rahat kääritään muutospyynnöillä.
Mihin sä unohdit parametrit? Ei pelkillä komennoilla pitkälle päästä.