Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä? Lapsi saa raivarit, kun ei saa mitä haluaa

Vierailija
30.05.2024 |

Sinänsähän se on ihan tavallista, että lapsi saa raivarit jos ei saa mitä haluaa. Tai siis kun ei saa. Mutta lapsellani on ikää jo 7, menee syksyllä kouluun. Ei siis mikään uhmaikäinen enää. Ja meillä lapsi ei ole koskaan huutamalla tai itkupotkuraivareilla saanut mitä haluaa eli ei ole oppinut sellaiseen, että kiukuttelemalla saisi tahtonsa läpi. Tästä ollaan oltu ihan pienestä saakka johdonmukaisia. Eli ihmettelen miksi ne itkupotkuraivarit jatkuu, vaikka niillä ei koskaan ole saanut mitä haluaa. Ja asiasta on myös ihan puhuttu lapsen kanssa paljon. Muuten on rauhallinen, fiksu ja iloinen lapsi. Eli miten saan tämän loppumaan? Luulin, että lapset oppisi pois noista itkupotkuraivareista, jos eivät johdonmukaisesti koskaan niiden avulla saa mitä haluavat. Mutta kun tämä ei näytä toimivan niin mikä toimii?

Kommentit (164)

Vierailija
61/164 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin oliskohan jostain vielä syvemmästä vihasta/kiukusta kyse jota lapsi vielä ei edes osaa kommunikoida? 

Pyrkisin pysymään itse mahdollisimman rauhallisena, tyynenä,, pitämään tilanteen rauhallisena.. En tiedä, kun et kertonut, että oletko muistanut posiitivista vahvistusta, kun lapsi tekee jotain hyvin ja kannustanut sekä kehunut kun hän on kaikesta kiukusta kuunnellut sinua? Oletko kokeillut olla empaattinen ja ilmaista itse harmituksen lastasi kohtaan, kun hän kohtaa jonkin asian? Ehkä lapsi jatkaa kiukkua, kun jokin hänen kaipaamansa "tunnetarve" tilanteessa ei täyty? Hän vain ei ehkä osaa ilmaista mitä voisi tarvita siinä tilanteessa, kun kiukustuu. Ehkä voisit kysyä ja keskustella tästä jossain rauhallisessa tilanteessa, missä kiukku ei ole päällä?

Vierailija
62/164 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin oliskohan jostain vielä syvemmästä vihasta/kiukusta kyse jota lapsi vielä ei edes osaa kommunikoida? 

Pyrkisin pysymään itse mahdollisimman rauhallisena, tyynenä,, pitämään tilanteen rauhallisena.. En tiedä, kun et kertonut, että oletko muistanut posiitivista vahvistusta, kun lapsi tekee jotain hyvin ja kannustanut sekä kehunut kun hän on kaikesta kiukusta kuunnellut sinua? Oletko kokeillut olla empaattinen ja ilmaista itse harmituksen lastasi kohtaan, kun hän kohtaa jonkin asian? Ehkä lapsi jatkaa kiukkua, kun jokin hänen kaipaamansa "tunnetarve" tilanteessa ei täyty? Hän vain ei ehkä osaa ilmaista mitä voisi tarvita siinä tilanteessa, kun kiukustuu. Ehkä voisit kysyä ja keskustella tästä jossain rauhallisessa tilanteessa, missä kiukku ei ole päällä?

Olen kehunut aina kun on onnistunut pysymään rauhallisena. Ja muutenkin kehun paljon ja luotan positiiviseen vahvistamiseen. Jopa vaikka on saanut itkupotkuraivarit niin olen silti kehunut jos sen keskellä edes hetken onnistui kuuntelemaan minua tms. Voi olla joku tuollainen tunnetarve. Yritän sitä vielä kysellä lisää. Olen kyllä kysellytkin, mutta lapsi ei halua puhua niistä kiukuistaan, ei edes jälkikäteen koskaan vaan sanoo aina ettei vain halua puhua siitä koska ei tiedä miksi kiukkuaa. Muuten kyllä puhuu hankalistakin asioista. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/164 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on rasittava jankkaaja. Ei ihme, että lapsella menee hermo tuollaisen kanssa. Tosin provo tämä taitaa olla, kun jokaiseen kommenttiin tulee vastaus "on jo tehty ei toimi". Tyypillistä trollin käytöstä. 

Ei ole provo. Pitäisikö minun väittää, ettei ole tehty jotain täällä ehdotettua asiaa, vaikka oikeasti on tehty? Vai mikähän sinut saisi tyytyväiseksi? Itse mieluummin kerron totuuden. Ap

Jankutijankutijankuti. Vähemmästäkin menee hermo, jos tuollaisen kanssa joutuu kommunikoimaan 

Vierailija
64/164 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on rasittava jankkaaja. Ei ihme, että lapsella menee hermo tuollaisen kanssa. Tosin provo tämä taitaa olla, kun jokaiseen kommenttiin tulee vastaus "on jo tehty ei toimi". Tyypillistä trollin käytöstä. 

Ei ole provo. Pitäisikö minun väittää, ettei ole tehty jotain täällä ehdotettua asiaa, vaikka oikeasti on tehty? Vai mikähän sinut saisi tyytyväiseksi? Itse mieluummin kerron totuuden. Ap

Jankutijankutijankuti. Vähemmästäkin menee hermo, jos tuollaisen kanssa joutuu kommunikoimaan 

Höpsis. Sinä vain haluat vaientaa keskustelun hyökkäämällä aloittajaan henkilökohtaisesti. 

-eri

Vierailija
65/164 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kehunut aina kun on onnistunut pysymään rauhallisena. Ja muutenkin kehun paljon ja luotan positiivi

Tai mitäpä, jos et puhuisikaan? Antaisit kiukkujen tulla ja mennä, jos niistä ei ole vaaraa kenellekään. Lapsi saattaa vain ahdistua lisää, jos olet jatkuvasti kuulustelemassa häntä kiukun syystä jne. Toiset (kuten minä vielä aikuisenakin) ovat sellaisia, että rupeaa vain ahdistamaan, jos jatkuvasti pitää olla selittelemässä, miksi toimi niin tai näin. Se sitten voi lisätä kiukkukohtausten määrää ja voimaa, kun ahdistus purkautuu ulos eikä lapsi osaa sitä vielä käsitellä tai ilmaista sanoin. 

Vierailija
66/164 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Sinä vain haluat vaientaa keskustelun hyökkäämällä aloittajaan henkilökohtaisesti. 

-eri

Yliveetiltä ei nyt kysytty mitään. Sinä et päätä, mitä minä yritän ja mitä en. 

Vierailija
67/164 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Yliveetiltä ei nyt kysytty mitään. Sinä et pää

Aloitit sitten valtataistelun. Miksi?

Vierailija
68/164 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei välttämättä vielä osaa sanoittaa kiukun syytä. Eihän sellaista aina edes ole. Aikuisenakin joskus vtuttaa ilman, että sille on mitään erityistä syytä. Ja sitten vasta vtuttaakin, jos joku tulee siihen jankkaamaan "miksi vtuttaa, miksi teit noin, miksi, miksi, miksi". Kokeilisin sellaista, että kiukkukohtauksen jälkeen en palaisi siihen enää ollenkaan. Asia on jo käyty läpi ja voi siirtyä eteenpäin, kun kiukku on ohi. Siitä huomio jonkin kivaan tai vaikka halailua ja sylittelyä tms. Näin annat lapselle positiivista vahvistamista. Kiukkuun palaamalla vahvistat negatiivista ja oikeastaan vain ruokit kiukuttelua. Samaan tyyliin kuin aikuinen ruokkii vtutustaan, jos hän vain pyörii sen ympärillä eikä suuntaa huomiota johonkin mukavaan. 

Vierailija
69/164 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Halusin antaa sinulle sitä, mitä tulit täältä hakemaan. Ja näköjään onnistuin, kun noin innolla lähdit mukaan :)

Vierailija
70/164 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä aloitus ja osittain ihan hyvää keskustelua, mutta miksi täällä seassa on taas kaikenlaisia öyhöttäjiä ja provoilijoita. Rasittavaa.

Vierailija
71/164 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonosti kasvatettu, niin kuin valkeakosken teinikin

Vierailija
72/164 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle ei näköjään kelpaa vastaukset, joissa ehdotetaan, että hän muuttaisi omaa toimintaansa. 

Vierailija
73/164 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä aloitus ja osittain ihan hyvää keskustelua, mutta miksi täällä seassa on taas kaikenlaisia öyhöttäjiä ja provoilijoita. Rasittavaa.

Olet ilmeisesti ensimmäistä kertaa elämässäsi av-palstalla. Täällä on aina ylisveetejä ja muuten vain tylsistyneitä yksilöitä, jotka tahallaan haastavat riitaa. Ignooraus on paras ase heitä vastaan. 

Vierailija
74/164 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että puhelin, pleikka, tietokone tms lähtee pois jos vielä huutaa

Vierailija
75/164 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle ei näköjään kelpaa vastaukset, joissa ehdotetaan, että hän muuttaisi omaa toimintaansa. 

Miten niin? Onhan se vastannut että voi kokeilla ehdotettua.

Vierailija
76/164 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuoleeko lapsi siihen, jos joskus saakin tahtonsa läpi? Tuskinpa. Elämässä pääsee monesti paljon helpommalla kun ei ole liian ehdoton. Toki kaikkea voi saada, mitä haluaa, mutta liian moni sortuu mitättömissä pikkuasioissakin ihan vain periaatteen vuoksi kieltämään asioita. Se on turhaa elämän hankaloittamista ja riidan kylväimstä. 

Lapsi saa monessakin tahtonsa läpi. Mutta ei vaikkapa siinä että meidän pihan vieressä olevalle autotielle ei saa mennä juoksentelemaan, ei vaikka pallo menisi tielle (vaan silloin pyydetään aikuinen hakemaan pallo). En kiellä pikkuasioita vaan asioita, joilla oikeasti on väliä. Ap

Eikö olisi fiksumpaa opettaa sille seitsenvuotiaalle, ettei potki palloaan sinne ajotielle ollenkaan? Sitten ei tarvitsisi aikuistakaan hakea aina paikalle hakemaan palloa keskeltä autotietä.

Vierailija
77/164 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei mammat halua totuutta. naiset eivät kestä totuutta. vika pitää olla yhteiskunnassa tai ilmastonmuutoksessa

Vierailija
78/164 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei välttämättä vielä osaa sanoittaa kiukun syytä. Eihän sellaista aina edes ole. Aikuisenakin joskus vtuttaa ilman, että sille on mitään erityistä syytä. Ja sitten vasta vtuttaakin, jos joku tulee siihen jankkaamaan "miksi vtuttaa, miksi teit noin, miksi, miksi, miksi". Kokeilisin sellaista, että kiukkukohtauksen jälkeen en palaisi siihen enää ollenkaan. Asia on jo käyty läpi ja voi siirtyä eteenpäin, kun kiukku on ohi. Siitä huomio jonkin kivaan tai vaikka halailua ja sylittelyä tms. Näin annat lapselle positiivista vahvistamista. Kiukkuun palaamalla vahvistat negatiivista ja oikeastaan vain ruokit kiukuttelua. Samaan tyyliin kuin aikuinen ruokkii vtutustaan, jos hän vain pyörii sen ympärillä eikä suuntaa huomiota johonkin mukavaan. 

Siis turhan kiukuttelun jälkeen lasta pitäisi halailla ja sylitellä? Miksi? Eivät kaikki lapset edes pidä siitä. Sehän on kajoamista toisen reviirille mikä voi ärsyttää etenkin jos on huonolla tuulella.

Vierailija
79/164 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano, että puhelin, pleikka, tietokone tms lähtee pois jos vielä huutaa

Haha. Meillä lähti pois telkka ja tabletti. Sanottiin jos vielä teet asiaa x niin ne lähtee. Lapsi mietti hetken ja sanoi, että asia x on kivempaa kuin telkka ja pelaaminen. Ja jatkoi asiaa x ja nuo lähti. Eikä haitannut lasta ollenkaan. Ei edes se ettei ne ole vielä tullut takaisin, vaikka lähdöstä on jo useampi kuukausi.

Vierailija
80/164 |
30.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Onhan se vastannut että voi kokeilla ehdotettua.

Alapeukuttaa jokaista vastausta, jossa on kritiikkiä hänen omaa toimintaansa kohtaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä