Voiko Kela pakottaa perustoimeentulotuella elävää muuttamaan halvempaan asuntoon, jos siellä ei ole hissiä?
Nykyinen asunto siis liian kallis "kuntakohtaisen rajan" mukaan.
Miten muka pysyisin muuttamaan tuommoiseen asuntoon ja kantamaan kamani sinne? Asunto olisi 3 kerroksessa eikä ole hissiä.
Maksaako Kela muuttomiehet kantoapuun koska yksin en saa kannettua kamojani todellakaan?
Sukulaisia tai ystäviä ei ole jotka voisi auttaa.
Kommentit (82)
Jos kela vaatii muuttamaan niin ne maksaa muuttokustannukset. Jos tarvit hissin niin silloin pitää hakea lääkärin todistus että et pysty rappusia kävelemään .
hienoa minä haluan mulle kuuluu luuseritkin joutuvat todella miettimään mikä heille todella kuuluu. teitä jo 20-30v elättäneet alkavat vit...maan.
Minä en pysty kantamaan mitään, en edes roskapussia jätekatokseen. Rahaa ei ole, kavereita tai muuta kantoapua (ja muuttamiseen liittyy paljon muutakin juostavaa). Kela ei voi pakottaa minua muuttamaan halvempaan tästä asunnosta, joka on 15 euroa liian kallis, mutta Kela voi pienentää toimeentulotukeani. Juuri äskettäin se yllättäen teki niin, viidelläkympillä. Mutta tosiaan, ei Kela pakota.
Palstalla on silloin tällöin näkynyt kirjoittajia, jotka väittävät, että Kela maksaa joidenkin ihmisten vuokran kokonaan. Miten köyhä ihminen voi olla, kun hän on minuakin köyhempi?
Ei voi vaatia, mikäli sulla on lääkärintodistuksella terveydellinen syy siihen, että tarvitset hissiä.
Muuttoapua voi myös hakea toimeentulotuen yhteydessä. Siis jonkinlainen pikkusumma muuttomiesten palkkaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos kela vaatii muuttamaan niin ne maksaa muuttokustannukset. Jos tarvit hissin niin silloin pitää hakea lääkärin todistus että et pysty rappusia kävelemään .
No ei tietenkään maksa muuttokustannuksia. Eikä kela vaadi ketään muuttamaan, mutta jos et muuta niin kela ei myöskään maksa sitä vuokrasta ylimenevää summaa vaan se jää itselle maksettavaksi.
Kuntakohtaiset rajat on kyllä tämän hetken vuokrien hintaan nähden aivan naurettavan alhaiset. Meidän kaupungista sillä summalla saa vuokralle jonku koirankopin tai läävän siltä alueelta, missä narkomaanit ja puukkojussit leikkii.
Vierailija kirjoitti:
Ei kela pakota ketään muuttamaan. Voit asua nykyisessä asunnossasi edelleen mutta et saa enää asumistukea yhtä paljon. Sinun pitää maksaa loppu vuokra omasta pussista. Jos sinulla ei rahat riitä tähän niin sitten sinun pitää säästää muusta tai muuttaa halvempaan. Mikä siinä on niin vaikeaa. Ei kukaan työssäkäyväkään voi asua asunnossa jonka vuokraa hänellä ei ole varaa maksaa. Miksi sinun pitäisi voida?
Asunnon saaminen on vaikeaa (todennäköisesti ei ole opiskelu- tai työpaikkaa). Tarpeeksi halvan asunnon saaminen onkin sitten jo todella vaikeaa. Muuttaminen ilman rahaa (tai ehkä saa vähän rahaa "omatoimiseen muuttoon", jolla voi vuokrata pakun?) ja mahdollisesti ilman ajokorttia tai muuttoapua: vaikeaa! Tämä koskee myös sairaita/työkyvyttömiä ja sairaana muuttaminen on vaikeaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelasta saa muuttorahaa, ei se kyllä riitä moneen muuttomieheen.
Muuttofirma nauroi minut pihalle kun sanoin että kela maksaa. Tein muuton sukulaisten kanssa ja hain jälkikäteen korvausta kelasta ja he totes että olisi pitänyt hakea ennakkoon.
-eri
Miksi sinä et hakenut ennakkoon???
Hain mutta sanoivat että myöntävät takautuvasti. Se olisi loogista kun esittää kuitit. Noh ei ole eka kerta kun tulen huijatuksi.
Tämän takia kysyn kaikkea nykyään kirjallisesti, jos mahdollista ja otan kopiot/kuvakaappaukset todisteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pakottaa, edes ministeriö. Osa on kipeitä ja vaivaisia. Joten tapaus suljettu.
Eivät voi pakottaa muuttamaan, mutta voivat kieltäytyä maksamasta rajan ylittävää osuutta vuokrasta. Jos ihminen ei joko pysty muuttamaan tai ei saa halvempaa asuntoa on tämä käytännössä toimeentulotuen leikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään maksa muuttokustannuksia. Eikä kela vaadi ketään muuttamaan, mutta jos et muuta niin kela ei myöskään maksa sitä vuokrasta ylimenevää summaa vaan se jää itselle maksettavaksi.
Kuntakohtaiset rajat on kyllä tämän hetken vuokrien hintaan nähden aivan naurettavan alhaiset. Meidän kaupungista sillä summalla saa vuokralle jonku koirankopin tai läävän siltä alueelta, missä narkomaanit ja puukkojussit leikkii.
Ei minulla ole varaa muuttaa enkä saa halvempaa asuntoa tältä alueelta Helsingistä missä asun. Eikä minulla ole luottotietoja ja on 3000€ vuokravelkaa ulosotossa niin vaikea saada asunto....
Ap
Sinut laitetaan ekakerrokseen. Et tartte hissiä. Kyllä Kela osaa nämä jutut, älä yritä.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole varaa muuttaa enkä saa halvempaa asuntoa tältä alueelta Helsingistä missä asun. Eikä minulla ole luottotietoja ja on 3000€ vuokravelkaa ulosotossa niin vaikea saada asunto....
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sinut laitetaan ekakerrokseen. Et tartte hissiä. Kyllä Kela osaa nämä jutut, älä yritä.
Jokaisessa kerrostalossa on se ekakerros. Sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa kerrostalossa on se ekakerros. Sinne.
Meidän kerrostalosta se 1. kerros oli jätetty rakentamatta. Kaivopuistossa tämä on mahdollista. Osittain kallioon tehty huippukallis Jugend-talo. En halua muuttaa täältä niinkaun kuin Kela maksaa kaiken.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne rajat pidetä ihan tarkoituksella liian alhaisina.
tota tyyppii olis kiva vetää kunnolla turpaa ku tietäis vaan osoitteen.
Vierailija kirjoitti:
tota tyyppii olis kiva vetää kunnolla turpaa ku tietäis vaan osoitteen.
Onko sama persoona kuin se pieru-fetissiä sairastava?
Asun pienessä maalsiskylässä mukavasti rivitalossa. Vuokra 420€/kk. Raja yksin asuvalle on 428€,kaksi henkilöä 570 ja kolme 622.
2 lasta asuu vuoroviikoin mun luona (etävanhempi) mutta lasten takia saisin varmasti asua siten että hyväksyvät vuokran kokonaan vaikka vuokra olisi kalliimpi.
Muutin pienemmästä asunnosta tähän isompaan ja perusteluksi sanoin että lapset kasvaa niin tarvii tilaa niin hyväksyivät ja maksoivat takuuvuokran. Vielä tulee ehkä eteen tilanne että pitää vähän isompaan muuttaa ja syynä taas että lapset kasvaa.
Tuo kommentoijahan se tässä ei tiennyt mistä on kyse. Hänhän sanoi, ettei osannut toimia oikein! Ja tuollaiseltako muuttofirman olisi vielä pitänyt ottaa "neuvoja" vastaan? Salli mun nauraa. Tuollaisia "kela maksaa" yrittäjiä on vaikka kuin, kyllä sellaiset vilunkityypit on nähty monessa firmassa ja osataan jättää omaan arvoonsa. Ne, joille kela oikeasti maksaa, osaavat hoitaa asiansa uskottavasti. Ja ap:han oli huijari, ei hänelle mitään kela maksanut. Johan hän sen toi itsekin ilmi. Muuttofirma olisi ottanut takkiinsa tuosta, mutta nytpä olivatkin fiksua ja osaavaa porukkaa.