Muistatteko avainkaulalapset 90-luvulla?
Kesälomalla avain kaulassa ja viettivät aikaa missä sattuu. Nuorimmat 7-vuotiaita.
Siis kun vanhemmat tai vanhempi töissä.
Kommentit (46)
Kyllä kasarilla. Kaverin kanssa vietettiin pitkiä aikoja Nallikarissa, oli eväät mukana, uitiin, maatiin pyyhkeellä. Tai fillaroitiin kaveriporukan kanssa pitkin Oulua. Oi niitä aikoja ja terkkuja Koskelaan
Oikeasti kuka nykyisistä lapsista kaipaa tähän aikaan, kun koko lapsuus kului tabletin äärellä turvakuplassa? Ihana lapsuus oli vuosituhannen taitteessa. T. Avainkaulalapsi vuosimallia -95
Muistan 80-luvun alusta, koska olin sellainen itse.
Kyllähän se oli kivaa olla nykylapsiin verrattuna vapaasti, silloin kun kaikki meni hyvin. Mutta muistan myös ikävämmän puolen. Useammalle kuin yhdelle ala-asteikäisten kaveriporukassani, myös minulle, työnnettiin alle kouluikäisiä pikkusisaruksia vahdittavaksi, ja niitä sitten piti raahata mukana ja suunnitella kaikki tekemiset sen mukaan. Välillä meinasi käydä pahasti, ja itse kerran esim. sain selkääni kun pikkuveljeni putosi veteen ja meinasi hukkua. Minun syytänihän se oli kun irrotin kädestä hetkeksi ja katsoin johonkin toiseen suuntaan. :(
Yhden parhaista kavereistani veli puolestaan teki omien avainkaulakaveriensa kanssa ilkivaltaa useamman taloyhtiön omaisuudelle kun aikuisia ei ollut vahtimassa tai antamassa lupaa minne saa mennä ja minne ei. Siitä tuli vanhemmille iso lasku eikä taidettu silloinkaan itkulta välttyä.
On muistissa myös jotain tosin hyviä muistoja, mutta ei olisi ollut mitenkään kuviteltavissa että omia lapsia olisi jättänyt samalla tavalla valvomatta kokonaisiksi päiviksi tietämättä edes niiden koko olinpaikkaa.
Juu, 70-luvulla oli kaula-avainlapsia. Abloy pujotettuina vinokanttinauhoihin.
Tää oli 70-luvulla, kavereilla ei ollut ikinä ketään kotona. Ärsytti kun oma äitini oli.
Vierailija kirjoitti:
Oli joo avaimet kaulassa 80-90 luvulla. Mulla ne avaimet kyllä unohtu kotiin aika usein ja sitten piti odottaa äitiä töistä tai etsiä isoveli jostain avaamaan. Ei hyysätty eikä helikopteroitu yhtään. Se oli niin, että joko pärjää tai itkee ja pärjää.
Tämä kuulostaa harvinaisen tutulta. Hajamielisenä lapsena sai useampaan otteeseen odotella puoli päivää pihalla, kun avaimet oli taas jääneet kotiin. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykymaailma on omituinen kun lasta pitää vahtia ja suojata kädestä pitäen 18-vuotiaaksi asti 24/7. Mitenhän ne oppivat itsenäisiksi, eivätkä opikaan. Uusavuttomia syrjäytyjiä niistä tulee.
Niinkuin sinä uikutttaja
Taitaa siellä hiekkalaatikolla paistaa aurinko turhan kuumana, iskee jo auringonpistos näemmä. Eikö hoitotäti tuo vettä? Etkä itse ymmärrä pyytää? Rääyt vaan kiukuissaan byää ääää byyhyyäää.
Muistakaa, että alle 12-vuotiaat eivät saa yksin käyttää hissiä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kuinka joskus 11- ja puolivuotiaana olisi tehnyr mieli käyttää, mutta en uskaltanut. Pelkäsin että kohtalo kostaa sen ja hissi juuttuu kerrosten väliin tai tapahtuu muuta vastaavaa, ja saan huudot koska se johtui selkeästi nimenomaan puuttuvasta iästäni eikä mistään muusta. :D
Kyllä meillä koulun jälkeen 6- ja 8- vuotiaat pärjäsivät sen pari tuntia yksin. Puhelinta osasivat käyttää ja naapurin mummon ovikelloa oli lupa soittaa pikaista apua tarvittaessa.
Osasivat ottaa välipalaa itse ja yleensä kiltisti tekivät läksynsä.
Kerran kauhistuttivat, kun olivat pudottaneet astian lattialle ja se oli särkynyt. Jonkun ajan päästä tuli uusi soitto, että siskon jalasta tulee verta. Silloin läksin katsomaan, onko hätä isompikin. Ei onneksi ollut.
Ehkä ajat olivat silloin turvallisempia yleensäkin.
Nyt tietysti joku tekisi lasun. Ihan terveitä ja hyvissä ammateissa toimivia aikuisia heistä on tullut.
Vierailija kirjoitti:
12 vuotta on muutenkin maaginen ikä. Ennen 12 vuotta lapsi ei pysty edes hissin käyttöön, mutta 12 täytettyään lapsen kyvyt kasvavat hetkessä niin paljon, että 12-vuotias osaakin jo ajaa pyörällä autojen seassa liikenteessä. Eikö olekin ihme ikä tuo 12!
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ajat olivat silloin turvallisempia yleensäkin.
Eivät ne olleet. Turvallisemmiksi koettuja, ja juuri siksi päinvastoin nimenomaan vaarallisempia eivätkä turvallisempia. Lasten tapaturmakuolleisuus on laskenut murto-osaan siitä, mitä se oli vielä nykyisten vanhempien lapsuudessa, ja romahtanut lähes olemattomaksi verrattuna siihen, millä tasolla se oli nykyisten isovanhempien lapsuudessa.
Vanhoja sanomalehtiä selaillessa kiinnittää huomiota nopeasti siihen, kuinka niissä on lasten hukkumisista, auton alle kuolemisista, silpoutumisista yms. pieniä parin kappaleen mittaisia pikku-uutisia monta kertaa viikossa, vuoden ympäri.
Olin itsekin avainkaulalapsi ja ihan tosi kivaa oli se vapaus, mutta olenkin yksi niistä jotka selvisivät hengissä ja terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Siihen oli syynsä. Silloin nappulat olivat huomattavasti korkeammalla kuin nyky hisseissä. Muistan kuinka kävin setäni luona ylimmän kerroksen saunaosastolta jotain muutaman kerroksen alempana olevasta asunnosta, sedän vaimo ja äiti lähettivät minut. En onnistunutkaan pääsemään takaisin hissillä, kun en ylettänyt siihen ylimpään nappulaan. Seilasin muutaman kerran ylös-alas, kunnes joku viimein viitsi käydä siellä ylhäällä saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen oli syynsä. Silloin nappulat olivat huomattavasti korkeammalla kuin nyky hisseissä. Muistan kuinka kävin setäni luona ylimmän kerroksen saunaosastolta jotain muutaman kerroksen alempana olevasta asunnosta, sedän vaimo ja äiti lähettivät minut. En onnistunutkaan pääsemään takaisin hissillä, kun en ylettänyt siihen ylimpään nappulaan. Seilasin muutaman kerran ylös-alas, kunnes joku viimein viitsi käydä siellä ylhäällä saakka.
Et siyten ymmärtänyt jäädä hissistä pois alempana ja kävellä portaat ylös?
Vierailija kirjoitti:
Nykymaailma on omituinen kun lasta pitää vahtia ja suojata kädestä pitäen 18-vuotiaaksi asti 24/7. Mitenhän ne oppivat itsenäisiksi, eivätkä opikaan. Uusavuttomia syrjäytyjiä niistä tulee.
Eli sinun lapsesi huitelevat avaimet kaulassa kylillä, etkä sinä välitä missä he ovat tai mitä heille tapahtuu. Oletko tyytyväinen itseesi?
En muista. Omat lapseni olivat 90-luvulla pieniä, ja tiesin aina missä he ovat, koska he eivät koskaan olleet ilman aikuisten valvontaa. Asuimme Helsingin keskustassa, ja minulla oli työhuone kotona.
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli kotiäiti. Silti me oltiin kylän lasten kanssa päivät ulkona ja mentiin, missä huvitti. Ei ollut ikinä kukaan aikuinen vahtaamassa. Osalla oli vanhempia kotona, osalla vanhemmat oli töissä. Meidän kylältä kukaan ei ollut päiväkodissa. Meidät päästettiin aamulla ulos, välillä käytiin syömässä ja illalla tultiin sisälle. Meillä ei ollut avaimia mukana. Vasta vanhempana (teininä) oli omat avaimet.
Vahvimmin muistan lapsuudesta lauseen "sisällä ei nyhjätä!", joka oli yhtäkuin nyt ulos siitä jaloista pyörimästä. Oltiin sisaruksen kanssa 4 ja 5v, kun pyörittiin ulkona kavereiden kanssa ulkona pihoilla ilman valvontaa.
Sisälle ei saanut mennä kuin syömään ja korkeintaan vessaan.
70-luvulta muistan, kun lapsiperheissä avaimet roikkuivat nauhassa oven sisäpuolella. Sielrä sitten kaivettiin avaimet postiluukun kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinun lapsesi huitelevat avaimet kaulassa kylillä, etkä sinä välitä missä he ovat tai mitä heille tapahtuu. Oletko tyytyväinen itseesi?
Äärestä toiseen, niinkö, etkä tiedä vaihtoehtoja siltä väliltä?
No voe kaoheeta.