Haluaisi opiskella papiksi. Onko rankkaa ja vaikeaa opiskella papiksi? Kerrotko kokemuksistasi, kiitos.
Kommentit (7)
teologian maisteriksi, pappi on se jolla on virka (määräaikainenkin).
nipotan minä.
mutta tsemppiä, jos se on mistä tosissasi haaveilet, niin varmaan löydät siihen voimat ja ajankin!
Minun mielestäni haastavinta olivat historia- ja kieliopinnot.
Sisään pääsee helposti ja opinnoissa etenee, kun on kiltti. Eikä tartte paljon aivojaan rasittaa.
ja on sinne opinto-oikeus vieläkin...
Koin vanhat kielet, heprean ja kreikan vaikeiksi, latinaa en ehtinyt lukeakaan. lisäksi tulevat normaalit kieliopinnot, esim ruotsi ja englanti.
Yleissivistävät aineet olivat mielenkiintoisia, psykologiaa, filosofiaa, jne. Mutta aineopinnoissa mulla tyssäsi, tosi paljon raamatunhistoriaa, -maantiedettä jne.
Lisäksihän tulevat harjoittelut, vaikka mitä. Koin itselleni ihan ylivoimaiseksi. Olen valmistunut toiseen ammattiin.
Mikä sinne on vaatimus koulujen osalta? Oliko vaikea päästä opiskelemaan? Vaikeat pääsykokeet?
Päädyitkö kuitenkin kirkon alalle töihin? Kiitos jos jaksat vastata. :) ap.
Itse olen opiskellut työn ohella jo pitkään. Vaikeinta on sisäänpääsy niin kuin muillakin aloilla. Ei ole ns helpoin ala yliopistolla päästä sisään eikä vaikeinkaan, edellyttää todella vaan pääsykoekirjojen ulkolukua sekä onnistunutta aineistoanalyysiä eli eseen kirjoitustaitoa.
Yksi vaihtoehto on opiskellla ensin avoimessa Appro ja Cumu.
Opinnot ovat todella perusteelliset, täysin tieteelliset ja osin myös rankat (esim. juuri vanha kreikka ja heprea).
Uskoisin, että perheellisellä menee opintoihin täysipäiväisenä opiskelijana ja yliopistopaikkakunnalla asuvana noin 5-7 vuotta ja työssäkäyvällä perheellisellä noin 10 vuotta.
Jos olet kiinnostunut nimenomaan ihmisten auttamisesta ja et niin tieteellisestä tulokulmasta, niin suosittelen diakoniaopintoja.
Tsemppiä! Teologit tarvitsevat elämänkokemusta joten aikuisiälläkin on hyvä opiskella.