HS: Foodora market lopettaa raskaasti tappiollisena Suomessa: "Kuluttajien ostovoima romahtanut"
https://www.hs.fi/talous/art-2000010456792.html
"Ruokaläheteistään tunnettu Foodora aikoo lopettaa päivittäistavaroiden verkkokauppansa Foodora Marketin Suomessa. Myynti on pudonnut vuoden aikana liki 90%."
Sanotaanko niin, että Suomi on muihin Pohjoismaihin verrattuna poikkeuksellinen markkina ruokakaupalle ylipäätään, toimitusjohtaja Anni Ahnger sanoo.
Varsinkin tänä keväänä on huomannut, että suomalaiset harkitsevat paljon rahankäyttöään, hän sanoo.
Kommentit (91)
Eiköhän tuo woltin kulta-aika johtunut koronataudista. Nyt ihmiset uskaltaa jo mennä itse kauppaan. Ja parempi niin, voi olla, että mahdu enää ovasta ulos, jos aina tilaa noita ruokalähetyksiä. Ymmärrän, että joillekin kiireisille on helpotus tilata ostokset vaikka valmiiksi koottuna mieluummin kuin pyörivän jossain Prismassa pitkään kärryjeen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole ostovoimasta, vaan siitä, etteivät osaa pyörittää firmaa kannattavasti. Kun saat samat tuotteet Prismasta kotiinkuljetuksella puolet halvemmalla, ei ole mitään järkeä tilata niitä kotiin Foodoralta.
Prisman palvelu on ihan kämänen. Oikea kilpailija on tässä on Woltin kauppakuljetus.
Millä perusteella kämänen? Koko kaupan valikoima saatavilla ja kotiinkuljetus toiminut joka kerta täsmällisesti ja luotettavasti. Tuotteetkin aina sitä, mitä olen oikeasti tilannut. Woltilta olen tilannut pari kertaa ja laatu oli vähintäänkin kyseenalainen.
Wolt toimittaa tunnin sisään, Prisma ei. Jos woltilla saa vääriä tuotteita, ei vika ole woltin vaan kaupan keräilijöiden.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo woltin kulta-aika johtunut koronataudista. Nyt ihmiset uskaltaa jo mennä itse kauppaan. Ja parempi niin, voi olla, että mahdu enää ovasta ulos, jos aina tilaa noita ruokalähetyksiä. Ymmärrän, että joillekin kiireisille on helpotus tilata ostokset vaikka valmiiksi koottuna mieluummin kuin pyörivän jossain Prismassa pitkään kärryjeen kanssa.
Öh, minä tilaan kyllä usein lähikaupasta woltilla silloin, kun en pääse autolla muihin kauppoihin. Esim. Nyt auto vaatii huoltoa, ei fyysisesti liiku yhtään minnekään ennen sitä eli en pääse itse hakemaan isoja ostoksia mistään. Bussilla en ala raahaamaan kymmenen kilon ostoksia.
Esim. PMS:n aikana kärsin aivan järjettömästä väsymyksestä. En jaksa silloin tehdä yhtään mitään. Hyvä jos jaksan sängystä nousta. Silloin kyllä tilaan ennemmin lähikaupasta jotain kuin olen ilman ruokaa ja kärsin. Sitten kun on parempi olo, menen itse kauppaan ja yleensä johonkin halvempaan.
Vierailija kirjoitti:
KÄVELKÄÄ KAUPPAAN
Lähipään kauppaan 10km, en varmasti kävele.
Woltissa on se etu, että tilaus tulee niin sanotusti heti. Ruokakauppojen omat kotiinkuljetukset eivät toimi reaaliaikaisesti. Samoin 10 euron kuljetusmaksu on hirveän hintainen, kun miettii että silläkin summalla saisi suunnilleen kaksi pakettia lihaa.
Wolt on ylihintainen sekin, mutta ainakin se on nopea.
Vierailija kirjoitti:
Suutarin soisi pysyvän lestissään ja toimittavan pikaruokaa nälkäisille.
Kuka hullu ostaa tuolta jotain jauhelihaa 6 eurolla pakkaus kun sen saa lähikaupasta 4 eurolla.
Esimerkiksi tällainen liikuntavammainen ihminen, jonka on mahdotonta kantaa painavat ostokset itse kaupasta kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Woltissa on se etu, että tilaus tulee niin sanotusti heti. Ruokakauppojen omat kotiinkuljetukset eivät toimi reaaliaikaisesti. Samoin 10 euron kuljetusmaksu on hirveän hintainen, kun miettii että silläkin summalla saisi suunnilleen kaksi pakettia lihaa.
Aika heikosti menee, jos ei pärjää ilman ruokatilausta muutamaa tuntia. Itse maksan ennemmin 10€ kuljetuksesta kuin tuen orjatyötä Woltin muodossa. Varsinkin, kun Woltilta tilaamalla ne ostokset maksavat joka tapauksessa enemmän kuin sen 10€ kuljetusmaksun verran extraa Prisman hintoihin nähden.
Tässähän on kyse vain ja ainoastaan siitä että S-ketju & K-ketju jyrää kaikki muut alleen. Ja miksei jyräisi? Niistä saa ruuat kotiin liki ilman lisäkuluja ja sillä hinnalla mitä ne kaupanhyllylläkin maksavat. Miten mikään voisi kilpailla näiden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suutarin soisi pysyvän lestissään ja toimittavan pikaruokaa nälkäisille.
Kuka hullu ostaa tuolta jotain jauhelihaa 6 eurolla pakkaus kun sen saa lähikaupasta 4 eurolla.
Esimerkiksi tällainen liikuntavammainen ihminen, jonka on mahdotonta kantaa painavat ostokset itse kaupasta kotiin.
Miksi et tilaa sitä 4 euron jauhelihapaketti muiden ostosten kanssa lähikaupasta ilman Wolt-lisää?
Jokainen ymmärtää, että ostovoiman leikkaaminen tavallisilta ihmisiltä tulee aiheuttamaan muutoksia kulutuskäytöksessä. Suomen talous ei tule elpymään vain rikkaita ja hyvätuloisia suosimalla. Työpaikat ovat hävinneet nykyhallituksen aikana lähes kaikilta aloilta ikään katsomatta ja trendi jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
10€ paljon kotiinkuljetuksesta? Sehän riippuu paljonko tilaat. Tilaa kerralla 2 viikon ruuat niin ei kymppi siinä paljoa paina. Maksaisi sekin bensaa ja aikaa ajaa itse kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän on kyse vain ja ainoastaan siitä että S-ketju & K-ketju jyrää kaikki muut alleen. Ja miksei jyräisi? Niistä saa ruuat kotiin liki ilman lisäkuluja ja sillä hinnalla mitä ne kaupanhyllylläkin maksavat. Miten mikään voisi kilpailla näiden kanssa?
Ja työntekijöille maksetaan TESin mukainen palkka eikä roikoteta "kevytyrittäjinä", joiden pitäisi itse maksaa kuljetuksista ja mitähän muuta vedätystä siellä Woltilla ja Foodoralla olikaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh, minä tilaan kyllä usein lähikaupasta woltilla silloin, kun en pääse autolla muihin kauppoihin. Esim. Nyt auto vaatii huoltoa, ei fyysisesti liiku yhtään minnekään ennen sitä eli en pääse itse hakemaan isoja ostoksia mistään. Bussilla en ala raahaamaan kymmenen kilon ostoksia.
Esim. PMS:n aikana kärsin aivan järjettömästä väsymyksestä. En jaksa silloin tehdä yhtään mitään. Hyvä jos jaksan sängystä nousta. Silloin kyllä tilaan ennemmin lähikaupasta jotain kuin olen ilman ruokaa ja kärsin. Sitte
Mikset tilaa sieltä halvemmasta kaupasta kotiinkuljetuksella ilman Woltia?
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ymmärtää, että ostovoiman leikkaaminen tavallisilta ihmisiltä tulee aiheuttamaan muutoksia kulutuskäytöksessä. Suomen talous ei tule elpymään vain rikkaita ja hyvätuloisia suosimalla. Työpaikat ovat hävinneet nykyhallituksen aikana lähes kaikilta aloilta ikään katsomatta ja trendi jatkuu.
Jokainen myös ymmärtää, että yritys, joka tarjoaa samaa tuotetta kuin kilpailija, mutta tuplahinnalla, ei tule pysymään pystyssä. Eikä tämä liity millään tasolla ostovoimaan tai Suomen hallitukseen. Ihmiset nyt vain eivät lähtökohtaisesti halua maksaa lisää, jos eivät saa lisämaksulla jotain etua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole ostovoimasta, vaan siitä, etteivät osaa pyörittää firmaa kannattavasti. Kun saat samat tuotteet Prismasta kotiinkuljetuksella puolet halvemmalla, ei ole mitään järkeä tilata niitä kotiin Foodoralta.
Prisman palvelu on ihan kämänen. Oikea kilpailija on tässä on Woltin kauppakuljetus.
Toimii ihan samalla tavalla kuin Wolt :D Klikkaat ostokset koriin, valitset toimitusajan ja siinäpä se.
Mutta toimitusaikoja ei yleensä saa samalle päivälle, ja tässä Woltin kautta tilaaminen on hieman kätevämpi. Tilaan useimmiten s-kaupat.fi-sivustolta tietokonetta käytttäen, ja silloin tilaan ns. suuria määriä. Joskus voi kuitenkin olla tarve pienehkölle tilaukselle, kun huomaa jonkin puuttuvan, ja silloin käytän Woltia ja K-kauppaa.
Suomalaiset on vaan verotettu niin kuiviin ja täälä on pienet palkat että edes ihan peruselämiseen tarvittavat kulut pitää katsoa milloin on tilipäivä. Mitään ei jää säästöön ja isommat hankinnat on toteutettava osamaksulla. Tämä on niin pääomaköyhä maa ja ei täälä pärjää kuin pankit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KÄVELKÄÄ KAUPPAAN
Lähipään kauppaan 10km, en varmasti kävele.
Pyörällä työn matkan menee parissa minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika heikosti menee, jos ei pärjää ilman ruokatilausta muutamaa tuntia. Itse maksan ennemmin 10€ kuljetuksesta kuin tuen orjatyötä Woltin muodossa. Varsinkin, kun Woltilta tilaamalla ne ostokset maksavat joka tapauksessa enemmän kuin sen 10€ kuljetusmaksun verran extraa Prisman hintoihin nähden.
Jos tekee mieli kokata ruokaa x, haluan tarvikkeet heti enkä seuraavana päivänä. Seuraavana päivänä voi sitten tehdä mieli jotain ihan muuta. Wolt mahdollistaa tämän, joten käytetään sitä.
eri
Woltin toimitukset eivät tule edes perille vaan löytyvät naapureilta. Tai heidän omansa tulee meille. Prisman kuski osaa osoitteet.